A
Hej,

Har lagt tre nya plankor i mitten av golvet.
Har börjat hyvla bort fernissan och slipat.
Skulle helst vilja hårdvaxolja och ha kvar den naturella färgen, men misstänker att jag måste behandla med nån färg då de tre plankorna är alldeles för ljusa.
Har ni några förslag?
Tack på förhand
 
  • Renoverat trägolv med nya ljusare plankor i mitten, slipmaskin och slipspår synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eric Öbo
Johan1975z skrev:
Hej,

Har lagt tre nya plankor i mitten av golvet.
Har börjat hyvla bort fernissan och slipat.
Skulle helst vilja hårdvaxolja och ha kvar den naturella färgen, men misstänker att jag måste behandla med nån färg då de tre plankorna är alldeles för ljusa.
Har ni några förslag?
Tack på förhand
Det går VÄLDIGT fort för gran och fur att gulna. Bekymra dig inte för nyansskillnaden alltså utan kör olja (om du inte har barn eller hund, då ska du välja nåt hårdare tycker jag).
 
A
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Det går VÄLDIGT fort för gran och fur att gulna. Bekymra dig inte för nyansskillnaden alltså utan kör olja (om du inte har barn eller hund, då ska du välja nåt hårdare tycker jag).
Okej, tänkte det ska bli ett barnrum. Hårdvaxolja funka lika bra som olja?
 
Fukar jättebra att betsa med Te till lagom nyans.
Brygg starkt te och pensla på i omgångar tills du uppnått rätt nyans
 
Eric Öbo
Johan1975z skrev:
Okej, tänkte det ska bli ett barnrum. Hårdvaxolja funka lika bra som olja?
Hårdvaxolja i all ära men det blir inte speciellt stöttåligt. Det finns matta lacker man kan lägga på som skyddar bättre. Men träslaget är så mjukt i sig själv att det inte går att undvika märken och så ändå. Vi har haft gran- och furugolv i de senaste två bostäderna och de ser för jäkliga ut i ungarnas rum.

Å andra sidan ska man ju kunna leva. Äh, vet inte riktigt vad jag tycker.. ;)
 
A
Gulnar träet även om jag lägger på olja eller lack?
 
Johan1975z skrev:
Gulnar träet även om jag lägger på olja eller lack?
Ja...
 
Eric Öbo
Johan1975z skrev:
Gulnar träet även om jag lägger på olja eller lack?
Japp, och det går fort. Lyfte på mattan i hallen i går kväll. Stooor skillnad efter tre år.
 
A
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Det går VÄLDIGT fort för gran och fur att gulna. Bekymra dig inte för nyansskillnaden alltså utan kör olja (om du inte har barn eller hund, då ska du välja nåt hårdare tycker jag).
Okej, tack. Låter det vara då
Men är det idiotiskt att lägga hårdvaxolja istället för lack i ett barnrum då?
 
Eric Öbo
Johan1975z skrev:
Okej, tack. Låter det vara då
Men är det idiotiskt att lägga hårdvaxolja istället för lack i ett barnrum då?
Mitt tips är att du spacklar skarvarna och sedan lackar. Det händer alla möjliga otrevliga saker med ungar, som bekant. Jag har suttit och försökt få upp kräks ur såna golvspringor med hjälp av kökskniv och hushållspapper. Inte jätteroligt arbete.
 
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Mitt tips är att du spacklar skarvarna och sedan lackar. Det händer alla möjliga otrevliga saker med ungar, som bekant. Jag har suttit och försökt få upp kräks ur såna golvspringor med hjälp av kökskniv och hushållspapper. Inte jätteroligt arbete.
He he samma här, men vad gör man inte för att ha naturliga trägolv :) visst gör ungarna en och annan repa och märken, men kalla det patina istället för slitage. Fast spackla skarvarna är ingen dum idé men frågan är hur det håller över tid i och med att trät rör sig rätt mycket.
 
Eric Öbo
% #^%###%#5 skrev:
He he samma här, men vad gör man inte för att ha naturliga trägolv :) visst gör ungarna en och annan repa och märken, men kalla det patina istället för slitage. Fast spackla skarvarna är ingen dum idé men frågan är hur det håller över tid i och med att trät rör sig rätt mycket.
Jag gillar repor och märken! :)

Spacklet håller ok. Det spricker förstås men håller hyfsat tätt. Väldigt mycket bättre än utan spackel, kan jag säga.
 
A
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Det går VÄLDIGT fort för gran och fur att gulna. Bekymra dig inte för nyansskillnaden alltså utan kör olja (om du inte har barn eller hund, då ska du välja nåt hårdare tycker jag).
Nä, skarvarna är ju anledningen till att jag vill ha kvar golvet.
Mina barn får in spy på golvet.
 
Eric Öbo
Johan1975z skrev:
Nä, skarvarna är ju anledningen till att jag vill ha kvar golvet.
Mina barn får in spy på golvet.
:crysmile:

Lycka till!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.