Jag vet att det här varit uppe förr i panelen men jag känner för egen del att den måste lyftas igen.

Anledningen är att jag precis fått offert på en Tulikivi 1450/2 med toppanslutning. Offerten inkluderar allt! Ugn, fundament, skorsten + täljstensklädd yta till innertak, montering av skorsten etc... Allt som allt skulle vi få betala 81 000 :-!!! Hutlöst tycker vi. Offerten var mest på skoj eftersom den offererade ugnen var kampanjpris på eller typ demoex! Egentligen vill vi ha annan typ av ugn. Helst hörnplacerad. Har tittat på Lunaria Minor också från Tulikivi men den kostar 63 000 :- bara för ugnen! Att jämföra med TU 1450/2 som kostade oss 38 000 :-. Då tillkommer 4 000 :- för toppanslutning + allt annat så det skulle säkert kosta oss runt 100 000 :-!!!

En del verkar köpa direkt från Finland har vi sätt och det intresserar oss väldigt mycket som ni kanske förstår. Ibland skiljer det hiskliga svenska kronor att köpa en ugn monterad och klar därifrån.

Vad vi undrar över är om det är godkänt att göra så? Har hart att sotaren kan underkänna ugnen för att den inte skulle vara typgodkänd eller nåt i Sverige. J-la dumt eftersóm det är samma ugn som efter typningen säljs till dyrare priser i Sverige! Borde det inte vara fri gränshandel eller nåt i och med EU?
Vart i Finland vänder man sig om man vill komma i kontakt med återförsäljare som säljer till Sverige?

Många frågor men ack så viktiga då man nära på tjänar in en 5:e dels årslön eller nåt ;D
 
Jag har pratat med återförsäljare i Finland, och de menar på att man måste "smuggla" ut ugnen,... (vet ej varför).

Pratat med sotaren också, han menade på att han endast tittar på att den inte är farlig att elda i, ett tips; ring till sotaren i ditt område !

Har ett ännu bättre förslag, Estland, se K-rautas sida
http://www.k-raua.ee/tulikivi/index.php?id=004, de pratar säkert engelska, eller om du har kontakter...
Första raden gäller pris för direktkund, och andra rutan gör stamkund..

Vi har kommit fram till att bästa pris är Estland !

Lycka till med eldstad vad det än blir.

//
Trollis
 
De priser som står på Estlands K-rauta sida, vad är det för valör? Och vad ingår i priset? Nu blev jag riktigt het här eftersom det här är första träffen som gett resultat!

Har du pratat med Estland?
 
1 estniska Kroon = 0,56 Svenska Kronor, enl Forex

Varför skulle inte samma fördelar gälla här som vid köp av kök, byggmaterial, VVS etc i tex Polen, Estland

fö så är också Finland loka ovan med i EU och då behöver man visst inte "smuggla"

 
Hej,

I Estland handlar man med Estniska kronor aktuell kurs finns tex under www.forex.se. Så priserna är EEK.

Jag har importerat hus från Estland, och hustillverkaren har lovat hjälpa till med spisen, annars är det ingen stor grej att ringa och fråga detaljer direkt med K-rauta. Eller åka på en kryssning till Tallin och besöka butiken.

//
Trollis


 
Tack så hemskt mycket för all info ;D

Skall nog ta och kontakta K-rauta i Estland för att diskutera lite. Jag antar att inte priserna gäller MED montering. Då kvarstår frågan om Svensk ugnsmontör vill befatta sig med ugn inköpt under annan flagg!?

Skulle montör erbjuda sina tjänster är det alltså grönt att köra? Måste kolla med vår sotare först så inte han har synpunkter! TACK!
 
Man behöver inte smuggla ut kaminen från Finland,man har redan betalt 22% moms i Finland för den,för er som inte kan finska,så gäller det att hitta en svenskspråkig murare,kolla med nåt byggvaruhus i Mariehamn !
Jag pröjsade 700 gnosjöeuro till en finsk murare som murade min Tiileri tegelkamin på 2,2 ton,det tog muraren två dagar,dock så tillkommer båtresor och vandrarhem...
Här i Sverige pratade jag med en murare som menade att det skulle ta ca sju dagar att mura den och det skulle kosta 350 sek/timme + moms...
 
Jag tror att anledningen till "smuggling" är helt enkelt Tulikivi själv som inte vill störa den Svenska (dyra) marknaden..
Eftersom enligt Tulikivi är det bara deras egna certifikerade murare som också finns i Sverige som får sätta ihop pjäsen. Det innebär att de styr kunden till att köpa via svensk leverantör, enligt sotaren jag pratade med så tittade han bara på funktionen, så den ej är eldningsfarlig..

Har pratat med en butik i Finland, som själv sa att den i så fall måste "smugglas" ut, men det var inga problem att ta in den.. så jag vet inte..

Har själv inga problem med Finskan och ringer man Tulikivi i Finland, så har de svensktalande representant för Sverige, så det är lätt att kommunicera.

//
Trollis
 
Tulikivi säljs även på K-rauta i Luleå som tar hem dessa själva från Finland.
Betydligt billigare än "Svensksålda".
 
Det är ju märkligt att man kan ta ut så högre priser av svenska konsumenter,det samma gäller ju kök,man betalat 40% mindre för samma Puustelli kök i Finland,ändå är Puustelli det dyraste inhemska märket i Finland,samma gäller även minerit skivor,50% prisskillnad ???
Åkte till K-Rauta i Åbo och fyllde vivaron med 20 skivor + annat prisvärt,resan med båt inkl hyttplats och bilplats gick på 700 kr...
En finsktillverkad ytterdörr av teak inkl karm kostar 470 euro på K-rauta,alltså ca 4500 kr,man får ju knappt en billig vitdörr här hemma för de pengarna ? Förstår inte att man kan ha så starka karteller här hemma...
Nu är jag ute o seglar från tråden,men det blev några spontana reflektioner...   :surprised:
 
Vad kostar det att köpa en Tulle på Åland? Närmare...
 
Jag ska ta o kolla upp några dagsfärska priser,här kommer dom:

K-Rauta,landet runt (Finland...):
Tulikivi TU 1450/TU1 1340kg
2990 euro inkl montering exkl frakt
Tulikivi Salla 340 kg
2350 euro inkl montering exkl frakt

Rautia,landet runt:
Tulikivi TLU 2002/13 (eldstad med ugn för bakning) 2200kg
5780 euro inkl montering exkl frakt
Tulikivi TU 1450/1 1340kg
2990 euro inkl montering exkl frakt

I Åland har de varken K-Rauta eller Rautia,men deras lokala byggvaruhus,vad det nu än heter,lär nog ta in täljstenskaminer från fastlandet.

Sedan spelar det ingen roll funktionsmässigt om täljstenskaminen är tillverkad hos Tulikivi,Kivia eller Nunnauuni,det är som att jämföra jabo`s och garbo`s paneler...  ;)

 
Kan dessa köpas av privatperson i mellansverige för de priserna? Även inkl montering?

Vore sanslöst bra om montören "följde" med och monterade!

 
Firma Erik Mattson här på Åland har specialpris på Tulikivi just nu ;)

Priserna brukar vara ex frakt (ca 150 euro) men inkl montering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.