Erik4
Hej!

Ska renovera ytskikt i vardagsrummet och skulle egentligen vilja slå på en regel typ 70 mm på ytterväggen för att dels kunna slänga i lite extra isolering (väggen är idag oisolerad) och dels få utrymme för att sätta några infällda eluttag (har idag endast ett i vardagsrummet). Dessutom får jag då en slät gipsvägg att måla på. (Knöliga tapeter idag.) Problemet är radiatorn som sitter på väggen. Rören kommer upp ur golvet, de går sedan en bit i bjälklaget innan de kommer ner i källaren. Det känns inte aktuellt att borra nya hål genom golvet för dessa. Finns det något sätt att kröka dessa rör så att elementet kan flyttas ut en bit? Eller kan jag kapa och skarva på något snyggt sätt?
Radiator med synliga vita rör mot en vägg i behov av renovering, diskussionsämne för elementflytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isoleringen är inte jättenödvändig, trots att väggen är oisolerad är det flera lager av trä och papp och luftspalter. Det blir varmt i rummet och vår elförbrukning är normal. Jag skulle kunna fräsa spår för att fixa några extra eluttag. Eller till och med utanpåliggande. Och jag kan bredspackla väggarna.

Vad tycker ni? Hur ska jag göra?
 

Bästa svaret

Sitter elementet under ett fönster så kan man ju ha en nisch där och strunta i att flytta elementet. Borde se helt ok ut. Man kan ju också sätta ett elementskydd som livar med väggen
 
  • Gilla
HElgEe
  • Laddar…
Erik4
Larsa Larsa skrev:
Sitter elementet under ett fönster så kan man ju ha en nisch där och strunta i att flytta elementet. Borde se helt ok ut. Man kan ju också sätta ett elementskydd som livar med väggen
Ja det sitter under ett fönster så det är ju absolut en möjlig lösning. Tack för input. ☺️
 
Erik4
Ingen som har något tips på ett bra sätt att flytta ut elementet?
 
Vill du inte göra åverkan på golvet så blir det nog svårt. Man skulle ju förvisso i teorin kunna värma rören och bocka ut dem lite men det ser nog väldigt konstigt ut med rör som smiter ner precis i vägg och sen blir det nog väldigt krångligt att värma och bocka rören utan att äventyra annat. Värmen sprider sig neråt kanske och får tätning att släppa och det börjar smygläcka och värmen kanske skadar golvet osv osv. De flesta kommer nog att avråda på dessa grunder.
Kan man ta upp golvet så ökar nog möjligheterna stort att flytta ut dem. Har man tur kanske rören kommer från sidan och bara behöver makas på lite grann för en ny position. Fast de kan ju lika gärna ligga i gjutet golv också...........
 
Erik4
Ja då låter det ju som att kröka rören inte är ett alternativ. Kapa och skarva på nytt då? Då skulle man ju få kopplingar i väggen.

Parketten ligger på plank som ligger på reglar som ligger på gjutet bjälklag. Spånisolering mellan reglar. Rören går genom parkett och plank sedan horisontellt i spånet och genom betongen. Så skulle jag inte bry mig om parketten hade det varit ganska enkelt. Men parketten är genomgående i tre rum och vore kul att låta vara.
 
Fast problemet är ju att rören kommer upp typ där du får skivmaterialet. De blir ju inte inne i väggen om du nu inte reglar ut mycket mer då. Skarvar i vägg på värmerör är ju tillåtet på det viset även om det ändå blir tveksamt här.
 
Erik4
Sant. Nischlösningen kanske ändå blir bäst här då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.