Hej!

Ska snart komma igång med att bygga ett uterum från Willabgarden, färdigkapad 4x7m med sadeltak. Huset har lockpanel och under så är det timmerväggar...

Hur skall jag fästa nockbalken och takbjälken mot huset? Ska jag såga ur panelen ner till timret och fästa reglar jämns med hus panelen så att nockbalken samt takbjälkarna har ordentlig tag mot huset eller räcker det med att fästa allting mot befintliga husfasaden???

Tack för ni tar er tid att besvara mina frågor.
 
Det beror lite på hur fasaden ser ut skulle jag vilja påstå.

Jag skulle såga ur panelen, montera uterummet, sätta en plåt mot reglarna (i ditt fall timmerväggen), och en offerbräda som täcker plåten och ansluter mot den avsågade panelen. Om det går att sticka in och fästa plåten under panelen behövs inte offerbrädan.

Med reservation för att jag är amatör på snickeri :)
 
N Ninjagani skrev:
Hej!

Ska snart komma igång med att bygga ett uterum från Willabgarden, färdigkapad 4x7m med sadeltak. Huset har lockpanel och under så är det timmerväggar...

Hur skall jag fästa nockbalken och takbjälken mot huset? Ska jag såga ur panelen ner till timret och fästa reglar jämns med hus panelen så att nockbalken samt takbjälkarna har ordentlig tag mot huset eller räcker det med att fästa allting mot befintliga husfasaden???

Tack för ni tar er tid att besvara mina frågor.
Vet ju inte hur det ser ut men jag skulle montera en stolpe för att slippa problem.
 
  • Gilla
Smiguul
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Vet ju inte hur det ser ut men jag skulle montera en stolpe för att slippa problem.
Vilket trådlyft från 2015.
Men jag håller med, sätt en stolpe som håller nockbalken.
Bygg Willab Garden som ett fristående hus!
Klabba inte med bärande infästning i befintligt hus!
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Hoppsan, så gammal men det finns nog fler som undrar över lösning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.