Hej!
Jag har placerat en färdiginreddd friggebod mitt ute i skogen. Stugan har komplett färdigdragen el (230 V, elcentral, element, paxfläkt, vägguttag lampor.).
Vad är bäst tycker ni? Köpa ett litet elverk, eller ansluta lampor m.m till en solpanel / batteri?
Kan man använda den redan dragna elen till ett 12 V system?
Jag fattar självklart att jag endast kan använda lampor och vägguttag vid 12 V / batteridrift.....

mvh,
Tomas Braneby
 
I princip går det bra att återanvända befintliga prylar. Det man måste tänka på är dels att 12V-apprater är polariserade, så om man ska ha stickproppsanslutna prylar bör det vara en typ där man bara kan sätta stickproppen åt ett håll, och jag dels att det lätt blir höga strömmar med så låg spänning. Befintliga kablar är förmodligen dimensionerade för 10A och det kommer man lätt upp i om det är något mer än några lampor.
 
  • Gilla
braneby
  • Laddar…
Elementet kan du nog glömma med att försöka driva från en batteribank. Ett litet element är kanske på 1 kW. Ett bilbatteri innehåller kanske 500 Wh, d.v.s. batteriet klarar att driva elementet i 30 minuter.

Som useless påpekar så kan strömmen bli högre vid ett 12 V-system, men kör du med t.ex. LED-belysning borde det inte vara några direkta problem.

Jag skulle nog tittat på att konvertera till 12 V (eller kanske 24 V, men det tenderar att vara svårare att hitta billiga 24 V-grejer än 12 V-grejer). Men vissa grejer vill man kanske köra på 230 V via inverter.
 
Skippa element, installera en kamin eller kör gasolvärmare som värmekälla.
 
Tack för alla svar! Har naturligtvis inte tänkt värma stugan med batteri. Det får kaminen fixa. Jag får fundera på om jag köper ett litet elverk eller solceller. Tror det blir ungefär samma kostnad..... En liten stuga med träveranda i en skogsglänta, potentiell plats för solceller eller elverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B braneby skrev:
Tack för alla svar! Har naturligtvis inte tänkt värma stugan med batteri. Det får kaminen fixa. Jag får fundera på om jag köper ett litet elverk eller solceller. Tror det blir ungefär samma kostnad..... [bild]
Nybyggt litet rött och grått skogstorp med vita knutar och ett enkelt träbord utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt litet rött och grått skogstorp med vita knutar och ett enkelt träbord utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt litet rött och grått skogstorp med vita knutar och ett enkelt träbord utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Solceller+batteri+byte central (du behöver något slags nya säkringar för 12 V)+nya element + styrutrustning
blir förmodligen dyrare än ett aggregat.
 
Det går att köra med befintlig anläggning som den är med12V DC. Inte optimalt, men det funkar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Solceller+batteri+byte central (du behöver något slags nya säkringar för 12 V)+nya element + styrutrustning
blir förmodligen dyrare än ett aggregat.

Varför skulle det behövas nya säkringar? Jag kör med vanliga Hager i mina 24 V system.

Protte
 
Solceller är helt tyst i skogen!
 
  • Gilla
braneby
  • Laddar…
Jag hade inte tvekat att köra solceller om det bara är belysning, ladda mobile etc som du är ute efter.
Har något elverk stående blir nog inte billigare och garanterat inte tystare.
Du kan ju köra inverter som någon skrev tidigare så har du även 230v.
 
  • Gilla
braneby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.