Hej!

Här kommer en nybörjarfråga kring nätverk.
Jag bygger om övervåningen på huset (gammalt hus från 1860, liggande timmer och skitstor skorsten=uselt wifi.

För att få bra fart tänkte jag bygga trådat nätverk med tre accesspunkter. Då jag kommer att förbereda för trådat internet i varje rum (för tex apple-tv) kommer jag att sätta in dubbla uttag.

nu till frågorna. internet kommer via en ethernetsladd från omkopplaren från fiber. i vilken ordning ska jag koppla sen?

Vad ska man köpa? Jag vill ha fart och räckvidd, jag behöver inga finesser, rå fart och räckvidd.
Budget på Switch (om jag behöver en sån) router och tre accesspunkter är kanske 6000-10 000 men om man kan få något som fungerar kanon för billigare så är jag självklart öppen.. Diagram över planerat nätverkssystem med routers, switchar och accesspunkter för trådad anslutning hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det övre förslaget är rätt men du kan köpa en PoE switch så slipper du injektorerna till acesspunkterna och lägga vanliga uttag på routerns utgånga (vanligtvis 4st) Köp en 8-portars switch. Det går att koppla "vanliga" saker till PoE också, switchen känner av själv.
Jag har 3st TP-link AP EAP-245 för att täcka en normalstor villa samt en friggebod. Får wifi även på så gott som hela tomten.
 
Q
Om du ändå skall göra det så pass seriöst så tycker jag du ska köpa enterprice grejjer.

Själv kör jag med ubiquiti UniFi rätt igenom,
En USG 3p router och en 24p unifi Switch och unifi ap ac pro accesspunkt.
 
  • Gilla
MangeH
  • Laddar…
LarsSvensson80
Router ASUS RT-AC68U Accespunkter UniFi AP-AC Pro Switch TP-Link TL-SG105. Jag kör detta och det är bra grejer men bäst är naturligtvis att köra samma märke rakt av.
 
Tack för svaren! Jag var också inne på alt. ett men jag var inte säker. PoE har jag kollat på och det känns så jäkla smidigt så sånt måste det bli, ju mindre kablar synliga ju gladare blir man!

Jag har kollat på Acer och Ubiquiti. Det jag inte förstår med ubiquiti är om man måste ha en server som står och trummar?

tips på routrar med 8 platser och 3 accesspunkter?
 
Q
M martin12345 skrev:
Tack för svaren! Jag var också inne på alt. ett men jag var inte säker. PoE har jag kollat på och det känns så jäkla smidigt så sånt måste det bli, ju mindre kablar synliga ju gladare blir man!

Jag har kollat på Acer och Ubiquiti. Det jag inte förstår med ubiquiti är om man måste ha en server som står och trummar?

tips på routrar med 8 platser och 3 accesspunkter?
Nej man behöver inte ha en server på hela tiden. Räcker starta de på datorn när du vill ändra något.

Själv hade jag de på en raspberry pi 3 och de fungerade bra och är billigare än deras egna cloudkey, men nu kör jag de i docker på min synology nas
 
Tänk på att 8 portar är väldigt lite för en switch

1. Inkommande trafik
2-4. AP

Då har du bara 4 portar kvar.

Jag skulle köpa unifi usg router och en unifi 16-port Poe switch samt några av deras APs.

Kostnad ca 5-6k
 
Ett par frågor:
- Varför skall du ha en router?
- Hur många rum har du, är det 4x2 eller sammanlagt två rum?

Jag har satt ett litet rackskåp i källaren hemma där fibret kommer in. Har 5 rum x 2 kablar plus 2 x accesspunkter och lite annat. Fiber in -> Brandvägg -> PoE switch dit AP och övriga uttag är draget med patchpanel. Har ett par rum till jag tänkte dra kabel till vad det lider. Kostar kanske lite extra i inköp initialt men kan vara en idé att ta lite höjd för fler uttag vad det lider(?) Du skriver att du inte behöver några finesser men kanske kan vara intressant att köra IP-tv på sikt också och i så fall ta med i beräkning om det behövs stöd för separata VLAN eller liknande.
 
R Robin Wahlman skrev:
Tänk på att 8 portar är väldigt lite för en switch

1. Inkommande trafik
2-4. AP

Då har du bara 4 portar kvar.

Jag skulle köpa unifi usg router och en unifi 16-port Poe switch samt några av deras APs.

Kostnad ca 5-6k
Jag tänkte på att det oftast finns ett antal portar på routern också som kommer ha precis samma funktion som i switchen förutom om man har ett eget VLAN till något kanske.
 
M martin12345 skrev:
Tack för svaren! Jag var också inne på alt. ett men jag var inte säker. PoE har jag kollat på och det känns så jäkla smidigt så sånt måste det bli, ju mindre kablar synliga ju gladare blir man!

Jag har kollat på Acer och Ubiquiti. Det jag inte förstår med ubiquiti är om man måste ha en server som står och trummar?

tips på routrar med 8 platser och 3 accesspunkter?
Jag kör TP-link på AP och switchar. Routern är en d-link men det är för att den hade jag innan.
Glöm inte att stänga av allt wifi i routern, det hanteras i acesspunkterna och så gott som alla routers har wifi aktiverat default.

Switch 8-port PoE: TP-link T1500G-10PS (fläktlös så¨den låter inget)
Den andra switchen: TP-link T1500G-10MPS (inte fläktlös så den låter)
Jag har två switchar för att det finns bara en kabel ut till friggeboden där datorspelande son bor och han behöver fler uttag plus att han har en egen AP där.

Vid närmare eftertanke så är nog 8 portar i snålaste laget även om du har några uttag på routern också. Jag har ju som sagt egentligen 16 portar på mina två switchar.
 
Här kommer katten bland hermelinerna...

Jag har en del HomePlug för att förstärka nätet. Funkar jättebra med en per rum med Wifi och två uttag. Hår givetvis även med en RT-AC68U också.

Om din mediakonverter innehåller en router kanske du kan skippa egen router, annars en högpresterande Asus eller annat bra märke. Kan du så dra alla kablar till en 24-portars switch som går rakt in i mediakonverter eller så rakt som det är möjligt. Annars får du ha en switch uppe och en nere. Tänk på att det kan vara bra med 802.1Q VLAN för kameror och anbar, speciellt om dom är åtkomliga utomhus.

Tänk också på att dra rör för alla övervakningskameror, såväl inom- som utomhus. Och förbered eluttag för switcharna. En 8 portars PoE behöver en del kraft för att mata kamerorna..

Dra Cat6 eller bättre överallt och tänk på böjradier. Kanske inte fel med fiber om det inte kostar för mycket.

Till sist glöm inte att göra en ritning och fundera på var du skall dra kabel. Bättre med för mycket än för lite. Glöm inte ansluta toastolen med 1GBit så du kan kolla vattenförbrukningen :crysmile:.
 
Hej! Tack för alla svar, det börjar sakta klarna. Men när man börjar fundera och läsa blir problemet/möjligheterna direkt större och jag har därför en fråga till.

Jag bor på en gård med två hus, frågan ovan handlar om hus.2 och fibern kommer in i hus nr.1 i hus nr.1 har vi ingen ethernet dragen och ingen lust att riva upp väggar och dra så min idé är följande;

Hus 1. (där fiber kommer in)
Ubiquiti Amplifi HD Mesh router med två eller tre antenner

Kabel från Amblifi HD mesh router till Hus 2
in i en Unifi Switch 8-60w
vidare ut till två (eller kanske tre) Unifi UAP-AC-PRO

Vad tror ni som kan om upplägget? Hur är Amplifi´n som router?

Hastigheten är lite sekundär just nu, det är mest stabilitet vi är ute efter, men det kan ändras i framtden så man vill ha något som kan hålla ett tag.

Tacksam för svar och tips

Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.