Hej!

Funderar på att köpa ett äldre hus från 1948 och fixade precis ett utdrag på va-ledningar. Spill och vattenledningen passerar rakt över tomten (som bara är 900m2). Man blir ju rätt låst för jag antar att man inte direkt gjuter en garagegrund på avloppledningarna.

Ska man skippa huset fullständigt pga detta... Har planer på carport\garage.
 
hur gammla är ledningarna?? ::)

kanske är dax o byta ut dom änndå?

annars funkar väll en Carport om man inte ställer stoplarna på/över rören..

Mitt avlopp & Vatten går under min garageplatts som förvisso är Asfalterad. verkar funka i allfall.. var så när jag flyttade in. å har nog varit så i flera flera år..
 
Vet inte hur gammalt va är men säkerligen rätt gammal. Går ju att kolla med kommunen. Men det är ju inget man byter ut i första hand, skulle tro att det handlar om en rätt stor ledning.. ska forska vidare i detta. Men det känns ju lite synd om man har planer på att fixa garage m.m just där.

 
I mitt hus från -37 så har man vanliga betong rör.. Dessa rör är fulla med dv rötter o annat skräp... jag sitter i stort sätt o väntar på att det ska bli stopp så jag måste byta rören :-/

risken är ju att det är samma för dig. O ska man ändå dit med en grävare kanske det är lika bra o byta ut allt ihopa.. om inte annat den del där man planerar att bygga..

inte så kul o gräva upp hela tomen dessutom dyrt..
 
Jag har haft samma problem. Som den obotlige pessimist jag är, så grävde jag för en rejäl trumma (=rör), som jag sedan dragit de nya ledningarna inuti, åtkomliga från båda ändar. Nu är det fritt fram ovan detta rör. För all framtid (hoppas jag).
 
Är det stamnätet så är det reglerat i stadplanen för din tomt om det är prickmark (dvs område icke tillåtet att bygga på)eller inte. Är det stamnätet så får du säkert inte bygga ovanpå eftersom vaverket eller vilka det nu är någon dag kommer vilja att gräva upp det för byte osv. Jag har själv kommunens stamnät av avlopp, vatten, dagvattenavlopp tvärs över min tomt och till våren skall de gräva upp det för det har gjort sitt och lägga nya stammar. Nu har jag precis byggt nytt hus så hela tomten är ändå upp och nervänd så det passar mig bra att de gör det nu och inte om 2 år när marken är tillfixad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.