Vi får aldrig riktig värme i nedre delen av bastun. Den är på ca 2,5 m2 och höjden är 2,20. Golvet och 1 meter upp får aldrig nån riktig värme.


______________________________
I - ventil I
I I
I I
I I
I ***
I aggreg ***
I ***
I
I -ventil med rör som går nästa ända fram till undersidan av aggregatet.


Hur skall jag få värme även i underdelen? Skall jag sätt in fläkt eller skall jag ändra på ventilerna?

 
När man bygger en bastu så skall den nedre bastulaven vara i höjd med aggregatets bastustenar,jag har märkt att det är sällan man bygger en bastu så i Sverige...
 
Sätt frånluftsventilen lågt nere på motsatta väggen om spisen. Till-luft under spisen.
 
bolets skrev:
Vi får aldrig riktig värme i nedre delen av bastun. Den är på ca 2,5 m2 och höjden är 2,20. Golvet och 1 meter upp får aldrig nån riktig värme.


______________________________
I - ventil I
I I
I I
I I
I ***
I aggreg ***
I ***
I
I -ventil med rör som går nästa ända fram till undersidan av aggregatet.


Hur skall jag få värme även i underdelen? Skall jag sätt in fläkt eller skall jag ändra på ventilerna?
Hur ser det ut med tilluft o frånluft? Samma rum eller går frånluft ut direkt i naturen?
 
jag har en ventil högt uppe på väggen.(motsatta sida om aggregatet)
Sen har jag ett rör som kommer från samma rum som ventilen i taket. Röret går också från motsatta sida aggregatet och går under nedersta laven ända fram till aggrgatet. Röret stannar ca 15 cm från aggregatet och är i bottenkant på den samme.

 
Det kan hända att ventilationen är för bra eller att aggregatet helt enkelt är för klent. Du kan ju börja med att montera en justerbar lucka över frånluftsventilen och experimentera med luftflödet. Hoppas att den lilla ändringen fixar problemet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.