Jag har sedan många år en välfungerande Ericsson DT230/260 i huset med tre lurar inkopplade. Allt frid och fröjd med detta förutom att lurarna läggs andra ställen än laddstället och sedan glöms bort. Behövs en telefon som har en fast plats.
Nu vill jag koppla in den gamla väggtelefonen från 1994 (Televerket Parleur) tillsammans med Ericsson-basstationen, men det skiter sig trots att jag mätt upp polaritet på alla kablar. Använder mig av RJ45-uttag i hela anläggningen. Alla telefoner kopplas in parallellt direkt i plinten. Parleur:en drivs av telekabeln på gammalt klassiskt viss. Ericsson:en har separat strömförsörjning.

- Ericsson:arna följer RJ11 (grön +, röd -) och jag kan utan problem koppla in båda basstationer parallellt.
- Parleur:en har förvisso RJ11-kontakt men följer den äldre standarden (gul +, svart -). Denna funkar normalt för sig, men trots omkoppling till rätt pinnar och polaritet, fungerar den inte om Ericsson-basstationen redan är inkopplad.
- Om Parleur:en är inkopplad ensam och därmed fungerande och sedan kopplar in Ericsson-basstationen kommer den senare gnälla på att inkommande linje saknas.
Det känns alltså som att ”först till kvarn får linje”. Finns heller inget att ställa in i basstationen. Har även försökt få igång allt via vanlig ”gristrynekoppling” direkt i plinten, men det funkar inte heller. Den ena telefonen kopplar bort den andra även om det är parallellkopplat.

Några tips på annan inkoppling eller en detaljerad teknisk förklaring till varför detta inte kommer att funka?

(Jag är fullt medveten om det finns mobiltelefoni och att man kan köpa nya grejer :cool:)
 
Det enda jag kan komma på att du får för låg "resistans" med två enheter samtidigt.
Vad är det som matar? en ata box eller telias gamla AXE?
 
Låter som Parlören belastar linjen på ett felaktigt sätt. Vanligtvis ska inte telefonerna dra någon ström från linjen i viloläge.
Ringmekanismen ligger ansluten via en kondensator eller annan elektronikmodul över linjen.

Har du ett mätinstrument kan du ju testa och se hur linjespänningen beter sig vid inkoppling av dina telefoner.
Tydligen sjunker spänning under en nivå som dect-telefonerna tycker är korrekt.
 
M Mats skrev:
Det enda jag kan komma på att du får för låg "resistans" med två enheter samtidigt.
Vad är det som matar? en ata box eller telias gamla AXE?
Osäker, men det är matning direkt från ”stationen” några hundra meter bort. Ingen lokal utrustning. Inte ens i gatan. Bara plint.
 
E etompau skrev:
Låter som Parlören belastar linjen på ett felaktigt sätt. Vanligtvis ska inte telefonerna dra någon ström från linjen i viloläge.
Ringmekanismen ligger ansluten via en kondensator eller annan elektronikmodul över linjen.

Har du ett mätinstrument kan du ju testa och se hur linjespänningen beter sig vid inkoppling av dina telefoner.
Tydligen sjunker spänning under en nivå som dect-telefonerna tycker är korrekt.
Skall testa att mäta mer ingående.
 
Hmm...
Testade med 2 st Parleur (farsan hade en som han inte använder) parallellkopplade och det funkade ju. I morgon blir det mätning. :thinking:
 
med station som matar så lär det finnas kraft så det räcker. AXE var inte knussliga på det
 
Kan inte komma ihåg att det fanns telefoner på slutet av 80 talet iaf som krävde rätt polaritet. Och har svårt att tänka mig att en sådan skulle bli godkänd senare också. Och en telefon ska inte ta någon ström när luren ligger på. Det är först när luren lyfts av den drar ström och stationen(AXE) polvänder och lägger på ca +2V för att signal ska fram.
 
Om du provar att lägga dem i serie (=orginalkoppling), så borde det visa sig vad som går fel. Skifta plats mellan först-sist och koppla in en i taget. Finns en del, som tyder på att någon av dem lastar linjen för mycket. En trasig kopplingskondensator?
 
Telefoner ska ligga parallellt och har alltid gjort. Det man ofta förr kallade seriellt va att de ligger så att de bryter följande telefoner när man lyfter luren. Men lasten/telefonerna ligger alla parallellt sett från stationen.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Telefoner ska ligga parallellt och har alltid gjort. Det man ofta förr kallade seriellt va att de ligger så att de bryter följande telefoner när man lyfter luren. Men lasten/telefonerna ligger alla parallellt sett från stationen.
Helt rätt. Det var därför jag föreslog att koppla som orginal. Då kan man lätt se om lasten är ok och om brytfunktionen fungerar på båda utrustningarna. Finns ju risk att båda har tagit linjen samtidigt och att lasten då blir för stor.
 
Standardkopplingen på gamla telefoner med "bryt"-funktion använder 4 trådar till telefonen, två ingående och två utgående, troligtvis vill Parleur ha denna koppling.

Många äldre telefonmodeller har en linjetrafo/elektronik som gör att de inte belastar linjen mer än nödvändigt samt skickar vidare spänning och signal på de utgående trådarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.