Hej,

Jag byggde ett trädäck i somras och jag kanske missbedömde fukthalten i träet. Köpte det på Byggmax, och de brukar ha blött virke. Jag lade det med två blad på tumstocken emellan varje bräda.

Nu har det regnat en hel del och det finns inga mellanrum kvar alls på en del ställen. Borde jag skruva om trallen eller kan jag sitta lugnt i båten?
 
Vad har du använt för skruv? Rostfri eller ytbehandlad?
Trall bör monteras med tillräcklig glipa för svällning+ ngn mm för vattenavrinning så man inte får en mindre sjö på trallen. En 120mm trall blir som bredast c:a 124mm när den är uppfuktad till c:a 30% fuktkvot. Finns inte utrymme så kan skruven lossa eller gå av. Rostfri skruv klarar sig bättre då den är mjukare.
 
Sitt lugnt i båten, det rättar till sig över vintern och nästa sommar åtnjuter du perfekta avstånd.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Vad har du använt för skruv? Rostfri eller ytbehandlad?
Trall bör monteras med tillräcklig glipa för svällning+ ngn mm för vattenavrinning så man inte får en mindre sjö på trallen. En 120mm trall blir som bredast c:a 124mm när den är uppfuktad till c:a 30% fuktkvot. Finns inte utrymme så kan skruven lossa eller gå av. Rostfri skruv klarar sig bättre då den är mjukare.
Det är frågan.. Det var Byggmax InFe trallskruv och den skall vara rostfri enligt hemsidan
 
Det är skillnad på skruv och skruv.
 
G Galten skrev:
Det är frågan.. Det var Byggmax InFe trallskruv och den skall vara rostfri enligt hemsidan
Hittar inte info om InFe, men namnet antyder järn (Fe) vilket kan tyda på ytbehandlad skruv och inte rostfri.
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Hittar inte info om InFe, men namnet antyder järn (Fe) vilket kan tyda på ytbehandlad skruv och inte rostfri.
Och vad är rostfritt menar du?
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Hittar inte info om InFe, men namnet antyder järn (Fe) vilket kan tyda på ytbehandlad skruv och inte rostfri.
Det är märket på skruven...
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Och vad är rostfritt menar du?
Vet att Rostfritt såklart innehåller järn också, dock är det rätt vanligt hos tillverkarna att använda referens Fe till skruv av icke rostfri karaktär.
 
Sitt lugnt i båten...

Har skruvat massvis av deras A2 skruv utan glipor ingen skruv har gått av.
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Vet att Rostfritt såklart innehåller järn också, dock är det rätt vanligt hos tillverkarna att använda referens Fe till skruv av icke rostfri karaktär.
Jasså, visa övriga exempel.
 
Är det höjd till marken under så att luft kan cirkulera och torka ut trallen?
Jag har delar av mitt trädäck som ligger i skugga och med dålig cirkulation. De brädorna har inte torkat isär på tre år. Dock har inga skruv gett sig ännu.
 
Rostfria skruvar innehåller järn och en krominbehandling på minst 10,5 procent. Det gör skruvarna extra motståndskraftiga mot korrosion (rost) och andra kemiska angrepp. Det finns olika klasser. A2 duger alldeles ypperligt för trall. Det är inte heller något fel med Byggmax rostfria. De är dock lite mjuka pga hög krominblandning eller sämre stål så till hårt trä är dom inget vidare till.
 
G Galten skrev:
Hej,

Jag byggde ett trädäck i somras och jag kanske missbedömde fukthalten i träet. Köpte det på Byggmax, och de brukar ha blött virke. Jag lade det med två blad på tumstocken emellan varje bräda.

Nu har det regnat en hel del och det finns inga mellanrum kvar alls på en del ställen. Borde jag skruva om trallen eller kan jag sitta lugnt i båten?
Eftersom du köpte trallvirket i somras så var det dyngsurt. Det finns inget gammalt torrt trallvirke i nån bygghandel då. Och du kände på tyngden och hörde på ljudet att det inte var torrt. Så den glipa du satt är helt ok och som nån skriver här i tråden: du kommer få glipa mellan trallen vad det lider. Bara den får tid att torka ordentligt över vintern.
Själv sätter jag ingen glipa alls när jag lägger blöt trall och har den under tak. Sen går det i fler trallbrädor när det torkat :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.