Jag förstår inte varför det skulle vara försent?

OM det är över tid så kan det bli vite...?
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
A adpn skrev:
Finns det någon på detta forum som kan svara på en juridisk fråga ang markköp. Gissningar eller tyckande har jag tyvärr redan prövat
För ca 16 år sedan köpte jag ett sommarhus på ofrid grund. Jag köpte marken lite senare (vi skrev ett köpebrev med inritat område på karta) men av olika anledningar så blev marken aldrig utmätt av lantmäteriet och med andra ord ej heller registrerad på mig. Åren gick och nu vill markägaren inte längre sälja till mig.
Vad säger lagen egentligen om en sådan situation? Kan markägaren avbryta köpet så långt efteråt? Kan markägaren avhysa mig? Kan jag bli ansvarig för att riva/återställa marken?
Kan markägaren vägra mig tillträde till huset? Ni förstår vad jag menar- har jag någon rättighet att luta mig mot?
Huset är byggt på 50 talet med ett då 55 års arrendeavtal.
Detta verkar vara ett liknande fall. Kanske det kan hjälpa dig med ditt problem.

https://juridiktillalla.se/fraga/2017-07-17-nar-koparen-inte-sokt-lagfart
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
L larka742 skrev:
Jag förstår inte varför det skulle vara försent?

OM det är över tid så kan det bli vite...?
Det kan endast dömas ut vite om Lantmäteriet får kännedom om att ansökan inte är ingiven. Men det kräver också att de fått kännedom om att ansökan inte är ingiven och det är ju svårt för dem att få reda på ett sådant köp som i detta fall.

Lantmäteriet bedriver ingen direkt övervakning av att ansökningar görs i rätt tid, utan det är främst efter uppmärksammande som vitesföreläggande blir aktuellt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Det kan endast dömas ut vite om Lantmäteriet får kännedom om att ansökan inte är ingiven. Men det kräver också att de fått kännedom om att ansökan inte är ingiven och det är ju svårt för dem att få reda på ett sådant köp som i detta fall.

Lantmäteriet bedriver ingen direkt övervakning av att ansökningar görs i rätt tid, utan det är främst efter uppmärksammande som vitesföreläggande blir aktuellt
Då borde alltså köparen helt enkelt söka lagfart, asap!?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Lucky2015
L larka742 skrev:
Då borde alltså köparen helt enkelt söka lagfart, asap!?
Japp! Det som krävs är giltiga köpehandlingar och utifrån vad han skrev i sitt inlägg så borde han ha kvar dem. :)
 
Har fått till mig från lantmäteriet att dom inte kan starta en ny utsättning om det inte kommer in ett nytt köpekontrakt. Det har varit igång redan men dom fick kontraktet försent. Vilket jag inte fick information om. Åren gick och första åren var lantmäteriet väldigt undvikande på mina frågor om ärendet. När det började dras i för några år sedan så var det försent enligt dom och säljaren vägrar som sagt att skriva nytt. Så jag sitter mitt i mellan..
 
Lucky2015
I ditt köpekontrakt. Står det några förbehåll eller villkor för affärens fullbordan?
 
Lucky2015
För att komma vidare hade ansökt på nytt till Lantmäteriet och med ansökan översänt köpehandlingarna.

Om de begär kompletteringar under handläggningen så vet du exakt vad de efterfrågar. Får du avslag på din ansökan så framgår orsaken i deras beslut.
 
Redigerat:
Enl. inlägg #34 så ser det ju ut som det skulle vara OK. Men det kanske är skillnad när det gäller avstyckning. I så fall vore det ju intressant att se enl. vilket lagrum de vägrar stycka av nu.

Ser ju absolut ut att vara läge för en fastighetsjurist.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
H hempularen skrev:
Enl. inlägg #34 så ser det ju ut som det skulle vara OK. Men det kanske är skillnad när det gäller avstyckning. I så fall vore det ju intressant att se enl. vilket lagrum de vägrar stycka av nu.

Ser ju absolut ut att vara läge för en fastighetsjurist.
Instämmer!
 
H hempularen skrev:
Enl. inlägg #34 så ser det ju ut som det skulle vara OK. Men det kanske är skillnad när det gäller avstyckning. I så fall vore det ju intressant att se enl. vilket lagrum de vägrar stycka av nu.

Ser ju absolut ut att vara läge för en fastighetsjurist.
JB:

Köp av del av fastighet
K4.png7 § Köp, som innebär att visst område av fastighet kommer i särskild ägares hand, är giltigt endast om fastighetsbildning sker i överensstämmelse med köpet genom förrättning, som är sökt senast sex månader efter den dag då köpehandlingen upprättades och, om förrättningen ej är avslutad vid utgången av nämnda tid, skall verkställas på grundval av köpet.

Ett rättsfall, dock lite mer komplext:
https://lagen.nu/dom/nja/1987s211
 
  • Gilla
Emil Karlsson och 1 till
  • Laddar…
Ja fast skillnaden är att jag har ett köpebrev, fast det är gammalt.
 
A adpn skrev:
Ja fast skillnaden är att jag har ett köpebrev, fast det är gammalt.
Precis. Men efter 6 månader blev det ogiltigt då ingen ansökan om fastighetsbildning registrerats.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Precis. Men efter 6 månader blev det ogiltigt då ingen ansökan om fastighetsbildning registrerats.
Vet du detta eller är det en tolkning?
 
Lucky2015
A adpn skrev:
Ja fast skillnaden är att jag har ett köpebrev, fast det är gammalt.
Men när du ansökte sist och fick avslag. Vad är den exakta motiveringen till avslaget och vilket lagrum åberopade de i sitt beslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.