Nu är det dags att bestämma ytterpanel ! Även där finns det massor att välja på och olika bud om vad som är bäst/snyggast. Sågat lär vara vanligast, jag har dock fått i huvudet att vi skall ha huvlat som man hade förr. Vi vet inte ännu vilken typ av färg vi skall ha. Vi bygger 2-plans hus i klassisk äldre stil, övre halvan stående, nedre liggande panel. Någon som har åsikter ?
 
Om du ska ha sågad eller hyvlad panel hänger starkt ihop med vilken typ av färg du tänker måla med. Ska du måla med någon typ av slamfärg - Falu Rödfärg - måste du ha ohyvlad panel. Ska du måla med "vanlig" färg ska du ha hyvlad.
 
Vi skall nog inte ha slamfärg, ev. linolje eller "vanlig" färg.
Jag har dock förstått att man till 90 % sätter sågad panel idag. Av vilken anledning tycker du man skall ha hyvlad ? (förutom att det är snyggare)
 
Det är inte som jag tycker. Slamfärgen fäster inte på hyvlad panel, så där har du inget val. Oljefärg KAN du måla på ohyvlad panel, men det går åt väldigt mycket mer färg.
 
:-/ ??
Så vad tycker du då ?? Vilken färgtyp ? Ingår linoljefärg i "oljefärg" ?
Förresten använde man slamfärg även på hyvlad panel (även om vi inte vi skall ha det).
 
Linoljefär är en oljefärg ja.

I princip allt som kräver lacknafta eller förtunning för att rengöra penseln är oljefärger
 
mats_o skrev:
Linoljefär är en oljefärg ja.

I princip allt som kräver lacknafta eller förtunning för att rengöra penseln är oljefärger
Penslar som man målat med äkta linoljefärg rengörs endast med såpa och vatten. Så här stämmer det ju inte… ;)

mvh plexi
 
Hm... förvirrande. Kan man alltså måla med äkta linoljefärg på hyvlad panel ?
Var får man tag på äkta linoljefärg utan att det kostar skjortan ?
 
Som sagt kan man måla linoljefärg på ohyvlat men det blir mycket dyrare pga att virket suger mycket mer färg. Literpriset är högt på linoljefärg men färgen innehåller mycket pigment och är dryg. Så priset per färdig yta blir ej så högt.
 
Vi håller på att renovera min mor-mors 90 år gamla hus. Brädorna är sågade och påslagen hyvlade. Vi har målat med linoljefärg, och skall stryka en gång till till våren. (Det blev för sent på året innan fasaden blev klar.) Jag vill påstå att det blev billigare att måla med linoljefärg pga att den är så dryg. Dessutom är den mycket trevligare att måla med. Nu återstår bara att se hur pass bra färgen håller. Det blåser mycket här på västkusten. Men när det är dags för ommålning kommer vi ju att slippa skrapa, och det är värt en hel del.
 
  • julkort.jpg
Finns inte mycket som slår en linoljefärg, med en torrhalt på över 90% är den outstanding. Om grundning samt mellanstrykning görs med en linoljefärg har man i stort en till 100% vattenavvisande yta, ovanpå denna yta kan du måla med vilken färg som helst utan att försämra några egenskaper.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.