Hur montera trä stolpar dia 250 mm i berg?
 
Det var inga dåliga stolpar. Det kan inte gälla många om de är i den storleken?
Vad är syftet? Blir det någon belastning i sidled?
Det går att gänga i en gängstång i centrum och injektera fast i berget.

Edit: Insåg att telefonen rättade lite galet åt mig.
 
Redigerat:
Två metalliska byggbeslag på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ett par sådana kanske.
 
Och föremålen på Nisses bild heter bladdubb, så är det lättare att hitta. Det är vad som används för att fästa exempelvis telefon och elstolpar av trä på berg. Men en sådan stolpe är alltid stagad en bit upp. Bladdubbarna hindrar bara stolpen från att kasa iväg. Ska stolpen vara ostagad så får man nog tänka sig att smida och svetsa något kraftigare fäste och fästa det med ett flertal expanderbultar i berget.
 
Allt beror på vad stolpen ska användas till och vilken belastning det blir. Att den är 250 mm säger inte så mycket.
 
tommib
Jag undrar lite varför den här frågan är ställd i delforum El. Är det belysningsstolpar? Om så, måste det vara just trä? Jag tänker mig att en stålstolpe med fläns i nederkant är mycket lättare att fästa i berg eftersom man då bara kan gjuta fast gängstång i små borrade hål. Fackverksstolpar likaså, om det ska vara en högre stolpe. Oavsett stolptyp bör man nog staga den om den blir väldigt hög.

Kort sagt, mer information behövs. Jag skulle inte försöka fästa en 250 mm trästolpe i berg utan att ha staglinor.

Välkommen till forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.