Bor i ett 70 tals hus med 2 glas fönster. I sovrummet har vi stora problem med fukt på fönsterrutan. Detta bildas på nätterna och så pass mycket att färgen börjat flagna längst ner på fönstret (de är inte ommålade på insidan sedan början av 2000 gissar jag) . Vi har mycket lite värme på i sovrummet och har mörkläggningsgardiner. Ventilationen sitter snett ovanför sovrummet. Är gardinerna för heltäckande? Fönstren I för dåligt skick? Eller varför blir det såhär? Vad ska vi göra för att få bort kondensen? Det är bara i sovrummet det är såhär.
 
Vad menar du med att ventilationen sitter snett ovanför sovrummet? Det finns väl ett friskluftintag i sovrummet? Har ni sovrumsdörren stängd på nätterna?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ni kanske har för dåligt undertryck, inte tillräcklig luftomsättning. Var sitter frånluftsfläktar/fläktar i huset?
 
Kondens på insidan fönstret beror på en kombination av hög luftfuktighet i rummet och kall fönsterruta.

Här finns matnyttigt att läsa:
https://energy.extweb.sp.se/ffi/kondens.asp

Jag skulle se över ventilationen och försöka öka luftomsättningen. Från din beskrivning är det inte tydligt vad du har för system (”ventilation ovanför sovrummet”). Om du har en tilluftsventil ovanför fönstret skulle jag börja med att se till att det är fritt från skräp. Har du ett frånluftsystem kan man gå vidare med att öka fläktens hastighet lite. Det kan också vara dags att göra en större insats: rengöra alla tilluftsventiler och ta dit en firma som justerar flödena. Men som sagt, vad som kan göras beror på vad du har för ventilationssystem.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Det kan ju vara så enkelt att det är tilluft i sovrummet och frånluft i något annat rum (Vanligaste sättet vid mekanisk ventilation) och när man stänger dörren på natten så upphör luftcirkulationen.

Testa att lämna dörren lite på glänt några nätter och se om det blir nån skillnad.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vad menar du med att ventilationen sitter snett ovanför sovrummet? Det finns väl ett friskluftintag i sovrummet? Har ni sovrumsdörren stängd på nätterna?
Ja den sitter på vänster sida fönstret. Friskluftsintag-ja. Så kanske det heter
 
V Viktor_F skrev:
Kondens på insidan fönstret beror på en kombination av hög luftfuktighet i rummet och kall fönsterruta.

Här finns matnyttigt att läsa:
[länk]

Jag skulle se över ventilationen och försöka öka luftomsättningen. Från din beskrivning är det inte tydligt vad du har för system (”ventilation ovanför sovrummet”). Om du har en tilluftsventil ovanför fönstret skulle jag börja med att se till att det är fritt från skräp. Har du ett frånluftsystem kan man gå vidare med att öka fläktens hastighet lite. Det kan också vara dags att göra en större insats: rengöra alla tilluftsventiler och ta dit en firma som justerar flödena. Men som sagt, vad som kan göras beror på vad du har för ventilationssystem.
Tillluftsventil heter det ja. Lite otydligt. Den sitter på vänster sida om fönstret fast högre upp så att säga.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vad menar du med att ventilationen sitter snett ovanför sovrummet? Det finns väl ett friskluftintag i sovrummet? Har ni sovrumsdörren stängd på nätterna?
Friskluftsintaget sitter ovanför fönstret. Ventilation var fel.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni kanske har för dåligt undertryck, inte tillräcklig luftomsättning. Var sitter frånluftsfläktar/fläktar i huset?
Jag skrev nog lite fe
 
R ratax skrev:
Friskluftsintaget sitter ovanför fönstret.
Se till att friskluftsintaget inte är fullt av gammalt bös. Testa att ha sovrumsdörren på glänt som redan nämnts. Vill man ha stängd dörr får man ta upp hål i dörren eller såga av den så att luften kan cirkulera till resten av huset.

Har du någon frånluftsfläkt eller är det självdrag? Om ovanstående inte räcker får du höja varvtalet på frånluftsfläkten om du har någon, vilket du gissningsvis har. Annars bör du skaffa/installera det för att få god luftväxling. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.