Hej

Försöker sätta upp ett uttag för lampa i taket. Ut från kopplingsdosan i väggen kommer det två svarta trådar och en blå.

Det är ett gammalt hus med gammal el, ojordade uttag och hela baletten så förmodar att det varit en kronkoppling för uttaget.

När jag tog bort skyddskåpan såg jag att de två svarta var ihoptvinnade och den blåa satt i en sockerbit utan någon vidarekoppling. (Se bild)

Jag tvinnade upp de svarta trådarna och kopplade in de båda i L på lamputtaget (två ingångar på uttaget) och kopplade sedan blå tråd till N på uttaget. = Ingen reaktion alls.

Mellan de båda svarta har jag spänning men mellan svart/blå är det 0.

Lampan styrs via en dimmer med på/av funktion som en vanlig lampknapp (upp/ner).

Förslag?
 
  • Öppen takkopplingsdosa med två svarta eltrådar och en blå, samt en delvis kopplad lamputtagssockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det kan innebära livsfara att koppla utan att veta vad trådarna är för något så du måste börja med att ta reda på vad för trådar som finns där och inte förmoda något. Man kan aldrig lita på färger och särskilt inte i ett gammalt hus. Att tvinna ihop två trådar är inte en tillförlitlig koppling utan kan leda till varmgång och brand. Om du misstänker att det kan vara gjort så på fler ställen bör du gå igenom all el.

Hur ser det ut bakom strömbrytaren, vad för färger används där och för vilka funktioner?
Hur mäter du spänningen mellan de olika trådarna?
 
Mikael_L
Har du ett lamputtag till någon annanstans som kan tänkas gå till samma strömbrytare. Jag misstänker att det kan vara så och att du ska fortsätta ha båda svarta ihopkopplade.
Dvs de två svarta i en anslutning och den blå i den andra anslutningen.

Och inga jordade uttag här, och inte ansluta något till ev jordanslutning i någon armatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.