Jag har gjutit en grundsula för en stödmur, ovanpå betongplattan (sulan) har jag murat med lecca. Nu efter regnandet så har det visat sig att det bildas vattenansamlingar bakom muren.

Orsaken till detta är förmodligen att jag gjöt sulan direkt mot massorna bakom, jag byggde endast formens framkant och använta alltså massorna bakom som "bakkant". Vattnet kan alltså inte rinna ned igenom grusbädden under sulan utan stannar kvar på betongplattan.

Jag har murat några lager lecca men är inte klar, men det känns som jag bör göra något åt vattnet bakom muren. Dräneringsslang kommer det att bli men bör jag kanske också borra hål genom plattan, fler idéer?
 
Fundera på om du kan gräva som ett dike snett nedåt bakom din mur och lägga dräneringen där. Sen singel upp mot och bakom muren hela vägen upp. Gjut på din sula så att den lutar mot det nya diket.

Borde funka, åtminstånne i teorin

Bor du i de delar av landet där det blir tjäle så måste vattnet bort annars ryker nog muren snabbt
 
Låter som en bra idé, tyvärr är materialet bakom stenhårt men egentligen räcker det kanske bara att få till några grusfyllda hål så vattnet kan rinna undan.

Att gjuta ovanpå sulan med lutning låter ju lysande, då kan jag förmodligen se till att leda bort vattnet från muren. Tack för tipset!
 
Varsegod :D

Hård mark låter bekant. Har knäckt 2 handtag till pärhackan och ett till korpen hittills, Funderar på att köpa bilmaskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.