Är inne på IR-paneler också pga. platsbrist, d¨¨ jag måste ta bort en elradiator och sätta en torktumlare där. Vad är det för IR.paneler och termostat du har köpt?

Har letat och hittat några, både utländska och svenska tillverkare.

Har du haft chans att mäta vad dem drar på en dag, e.g. en vinter?
 
V vincentt skrev:
Är inne på IR-paneler också pga. platsbrist, d¨¨ jag måste ta bort en elradiator och sätta en torktumlare där. Vad är det för IR.paneler och termostat du har köpt?

Har letat och hittat några, både utländska och svenska tillverkare.

Har du haft chans att mäta vad dem drar på en dag, e.g. en vinter?
Att mäta upp effekten på dem har jag inte gjort. Jag har inte betvivlat att de har någon annan effekt än det som de är märkta med. Så svårt är det ju inte att som tillverkare göra en enkel uppmätning tänker jag :)

Sen hur mkt de drar under en dag är ju totalt ointressant information för dig eftersom mina och dina förutsättningar för rummet lär variera mkt mer kraftigt än någon annan faktor. Dessutom är det ju direktverkande el så om det levereras 1 kWh el in i rummet så är det så mkt som det kommer värmas upp med.

Hur som helst, jag beställde från infra comfort. Ser nu att jag nog betalade lite mer än vad dem kostar på deras hemsida idag. Tror jag fick en offert på ca 12 kkr för termostat och en Alu lite 200 (pris idag 3690 kr) och en Alu lite 420 (pris idag 5490 kr) plus deras termostat (pris idag 895 kr). Men då var det lite frakt till Karlstad på det priset också.

Kvaliteten på dem kändes väl typisk Kina om jag ska vara ärlig. Men aldrig hållit i någon konkurrents panel så vet ej. Det är ju tunna små L-profiler som är ramen och sen var det en alumiumfolie belagd isolering på baksidan och framsidan var ju bara en tunn plåt som är "panelen".

Jag satte upp mina i taket liggandes på en ram av L-profiler så att jag kan vika ur dem ur ramen den dagen när jag behöver ta ur dem.

Som sagt innan så fungerar dem och det blir varmt i rummet. Men jag hade ju helst haft värmen kommandes underifrån eftersom varm luft stiger och då är det dumt att värma den varma luften än mer jmf med att värma upp kall luft.
Jag kommer knappast bygga om min relax pga att värmen kommer från fel håll nu :) Och återigen, installationen blev snygg. (y)
 
Tack för ett fint och utvecklat svar. Sitter och försöker förstå hur det ska dimensionera rätt. Har varit inne på några sidor och det är spridda skurar. Just nu gäller det bara för ett rum på 8,6 m². med 3 fasader och 1,5 m² fönster (2-glas)

powerofsun.se - 40 watt för hus från 70,80 talet
Tectake.se - 75 watt
infrarödvärme.se - 50 watt
infravarme-design.se - 50-70 watt
lviclever - 100 watt (utifrån deras beräkningsgprogram, dock är det elradiator)
heat4all.com - 45 watt för normal isolering

Som jag förstått är effektbehovet lägre hos IR än hos el...

Blev väckt av barnen och kunde inte sova, något måste man väl göra. Netflix eller Byggahus. =)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
V vincentt skrev:
Tack för ett fint och utvecklat svar. Sitter och försöker förstå hur det ska dimensionera rätt. Har varit inne på några sidor och det är spridda skurar. Just nu gäller det bara för ett rum på 8,6 m². med 3 fasader och 1,5 m² fönster (2-glas)

powerofsun.se - 40 watt för hus från 70,80 talet
Tectake.se - 75 watt
infrarödvärme.se - 50 watt
infravarme-design.se - 50-70 watt
lviclever - 100 watt (utifrån deras beräkningsgprogram, dock är det elradiator)
heat4all.com - 45 watt för normal isolering

Som jag förstått är effektbehovet lägre hos IR än hos el...

Blev väckt av barnen och kunde inte sova, något måste man väl göra. Netflix eller Byggahus. =)
Skönt att du svarade på min första fråga som dök upp i huvudet, klockslaget

Jag bifogar en bild här på min installation. Jag reglade ned mitt betongtak med plywoodskiva (tjocklek ca 21 mm) som jag sågade upp i remsor om ca 70-100 mm breda. Sen limmade/skruvade jag upp dem som fyrkantiga ramar runt där jag skulle sätta upp ir-panelerna. Köpte bockad tunn plåt av en plåtfirma i stan. Jag gjorde hålet lite mindre än panelen så man kan "lägga i din" så den ligger i nederdelen av L:en. Blev juste installation bygghöjd ca 40 mm totalt.
Första bilden på min egenbyggda relax, är inte helt klar än med fodren runt dörrarna, så har inte riktigt ansett mig klar än Utrymmet är ca 9 kvm men jag har golvvärme på 1,5 m^2 (duschen till vänster).
Du ser den lilla panelen 60x60 närmast i bild. Den ytan är ca 2 kvm. Den andra ytan vid badkaret är ca 5 kvm. Sen är det bastu och en toalett till höger. Men där har jag ingen separat uppvärmning.

Angående storlekar på paneler så tror jag han jag pratade med när jag köpte sa 100 w per kvadratmeter. Och jag skulle inte gå under det om det är ett kallat rum. All sten suger energi och reflekterar inte mkt tillbaka... Jag kan tänka mig i ett vardagsrum med gipsväggar och en soffa så kommer dessa ytor att radera iväg värmen igen och därmed behövs mindre effekt. Men i ett kaklat rum så skulle jag köra på 100w/m2.

Jag är lite nyfiken, vad kostar 200+400 w hos de du har skrivit där uppe?
 
  • Inbyggda IR-paneler i taket i badrum med vit kakling, badkar och växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
V vincentt skrev:
Som jag förstått är effektbehovet lägre hos IR än hos el...
Just den uppgiften skulle jag vilja få verifierad från någon som har testat i praktiken under svenska förhållanden.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Just den uppgiften skulle jag vilja få verifierad från någon som har testat i praktiken under svenska förhållanden.
Jag gissar att vi pratar om enstaka procent effektivare här... Om du kollar på min bild ovan så är den stora vita ytan på panelen lätt skrovlig. Detta gör t.ex. att den teoretiskt strålar ut mer energi än en yta som inte är skrovlig. Och en ökad strålning ger såklart fördelen att energin exponeras en längre sträcka än jmf med ett helt passivt konvektivt element. Men istället så sätter ett konvektivt element luften i rörelse vilket transporterar värmen fortare på det sättet. Så jag tror inte att en IR-panel har något större uppsida jmf med ett helt vanligt el-element.
(Detta är mina egna killgissningar, baserat på de högskolepoäng jag har i termodynamik och på att jag råkar äga två st IR-paneler...)
 
  • Gilla
Dumdm
  • Laddar…
Kollar man på en godtycklig site som säljer IR-paneler så är bland det första man läser:
"30–50 % lägre inköps- och uppvärmningskostnader"

Jag har dock aldrig förstått hur det ska gå till om man vill hålla ett rum rumstempererat året om?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag komponerade ihop en tabell lite snabbt och drog priser från deras hemsida. Synd att man inte kan lägga in tabeller... kankse går, men det är nog inte så enkelt. Får duga med en screenshot.

Skärmdump av tabell med jämförelse av infravärmare, watt och priser från olika leverantörer.


BTW, Det var finfint det där. Men 100 W... på värmepumpar räknar man på 75 W... oftast... Vad är säkrast att räkna på utan att överdimensionera? En 850 W panel täcker ju redan stor del av taket...1200x600...ish Då räknar jag på 75 W/m²
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Man får många vanliga elradiatorer för 4-5000:-.
 
V vincentt skrev:
Jag komponerade ihop en tabell lite snabbt och drog priser från deras hemsida. Synd att man inte kan lägga in tabeller... kankse går, men det är nog inte så enkelt. Får duga med en screenshot.

[bild]


BTW, Det var finfint det där. Men 100 W... på värmepumpar räknar man på 75 W... oftast... Vad är säkrast att räkna på utan att överdimensionera? En 850 W panel täcker ju redan stor del av taket...1200x600...ish Då räknar jag på 75 W/m²

Jag vågar inte alls svara på din fråga om antalet watt för just dig. Mitt case var i källare, typ 16-18 grader året om där nere. Dvs ingen jättebra isolering. Sen klinker på golvet utan golvvärme. Så det bidrar också till kall känsla. Där fungerar mina 100W element. Jag har ju två st , en på 600x600 mm och en på 1200x600 mm. Detta motsvarade tillsammans 600 W.
Sen har jag det inställt så den bara värmer en stund på morgonen om någon av oss vill ta en morgondusch och sen så värmer den typ klockan 17-18 och framåt till klockan 24 på kvällen. Genom termostaten. Tror jag har den inställd på 21 eller 22 grader den perioden (vinterhalvåret). Så dem är ju avstängda halva dagen. Skulle säga att det kanske tar en 30 minuter också innan det blivit varmt i rummet. Jag har en pax-fläkt som också slänger ut den varma luften kontinuerligt i det utrymmet :p
Så mina förutsättningar är ju knappast optimalt. Men i gamla hus får man kompromissa...

Sen som svar till useless input så håller jag med om att det absolut inte är någon budgetlösning med IR-paneler. Men jag ville ha en snygg installation och jag ville inte offra någon väggyta/golvyta och jag ville inte bryta upp golvet då det var i mitt tycke snyggt, så då fanns det bara taket kvar.
 
T tobbbias skrev:
Sen som svar till useless input så håller jag med om att det absolut inte är någon budgetlösning med IR-paneler. Men jag ville ha en snygg installation och jag ville inte offra någon väggyta/golvyta och jag ville inte bryta upp golvet då det var i mitt tycke snyggt, så då fanns det bara taket kvar.
Jag instämmer helt i ditt påstående. Jag är i samma veva dock i ett mycket mindre rum, men banne mig vi måste ha en torktumlare! Och den platsen ockuperar ett oljeelement just nu. Att stapla går, men... då får vi ett annat problem, Fönster... tänker inte offra inredning, då betalar jag några tusen mer.

"Useless" (skönt alias^^) - Att investera i IR-panel eller elradiator är precis som bilar. För en V90 får man 2-3 Auris. Frågan är vad man vill ha och prioriterar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
V vincentt skrev:
"Useless" (skönt alias^^) - Att investera i IR-panel eller elradiator är precis som bilar. För en V90 får man 2-3 Auris. Frågan är vad man vill ha och prioriterar.
Ja, mitt inlägg var en reflektion över att de som säljer panelerna skriver att det är 30-50% lägre investeringskostnad. För 5 000:- får man ju ett vattenburet element installerat och klart...

Men med dom priserna och de effektsiffror siterna rekommenderar så är det ju klarlagt att det inte blir billigare varken i installation eller drift jämfört med andra alternativ.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vilken effekt som krävs för att värma upp varierar ganska mycket beroende på hur väl isolerat huset är. Att den enes tumregel skiljer 50% från den andres är därför inget att förvånas över.

Effekten som krävs för att hålla ett hus varmt har med husets isolering att göra. Det påverkas inte alls av om det är direktel eller värmepump som står för värmen. Och IR-panelerna är inget annat än direktel.

De som hävdar markanta energibesparingar med IR-panelerna brukar ofta vara ganska hemliga med hur det går till. Men ibland framgår det att det är tidsstyrd värme som ger besparingen. Det är inget fel i att spara energi på det sättet. Men låt oss då vara ärliga och tillskriva energibesparingen tidsstyrningen och inte radiatorerna. Och effektbehovet är precis detsamma med IR-paneler som med vanliga element.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Liten uppdatering. Körde igång de båda panelerna igår vid 14-tiden. Körde dem konstant fram till klockan 21 ca.
Luften kändes kanske en aning varmare. Jag hade ingen termometer lätttillgänglig så svårt att säga exakt. Men gissar på kanske 2 grader.
Så det är inga snabbreglerande element vi pratar om...
Samtidigt kan jag tänka mig att det behövs många dagar innan det lyckas uppnås någon termisk jämnvikt. Men någon falsk golvvärme räknar jag inte med att det blir:(

En bidragande faktor till det mkt långsamma uppvärmning är att jag har dem takmonterat vilket gör att luften runtomkring dem står helt stilla. Men samtidigt marknadsförs dem som "värmestrålande". Men det märkte jag inte av igår...
T tobbbias skrev:
Liten uppdatering. Körde igång de båda panelerna igår vid 14-tiden. Körde dem konstant fram till klockan 21 ca.
Luften kändes kanske en aning varmare. Jag hade ingen termometer lätttillgänglig så svårt att säga exakt. Men gissar på kanske 2 grader.
Så det är inga snabbreglerande element vi pratar om...
Samtidigt kan jag tänka mig att det behövs många dagar innan det lyckas uppnås någon termisk jämnvikt. Men någon falsk golvvärme räknar jag inte med att det blir:(

En bidragande faktor till det mkt långsamma uppvärmning är att jag har dem takmonterat vilket gör att luften runtomkring dem står helt stilla. Men samtidigt marknadsförs dem som "värmestrålande". Men det märkte jag inte av igår...
Vi har också funderingar på att installera IR-paneler i vårt badrum i källaren som vi tänkt renovera. Är egentligen sugen på golvvärme, men det är betonggolv där och vi har inga planer på att bila upp hela golvet för att få plats med isolering och golvvärme. Känns som att det skulle bli både för kostsamt och ta betydligt längre tid.

Undrar om du tobbbias har möjlighet att svara på mina funderingar, hur känns golven i ditt relaxrum? Är de varma?(en del tillverkare säger ju att golven kommer att bli ungefär lika varma som vid golvvärme). Känns det varmt i rummet, alltså luften i rummet? :)
 
A Alexus skrev:
Vi har också funderingar på att installera IR-paneler i vårt badrum i källaren som vi tänkt renovera. Är egentligen sugen på golvvärme, men det är betonggolv där och vi har inga planer på att bila upp hela golvet för att få plats med isolering och golvvärme. Känns som att det skulle bli både för kostsamt och ta betydligt längre tid.

Undrar om du tobbbias har möjlighet att svara på mina funderingar, hur känns golven i ditt relaxrum? Är de varma?(en del tillverkare säger ju att golven kommer att bli ungefär lika varma som vid golvvärme). Känns det varmt i rummet, alltså luften i rummet? :)
Hej, nej, de blir inte alls lika varma som ett värmegolv
Jag läste också såna grejer innan och blev väldigt nyfiken på detta. Men det fungerar inte hemma hos mig iaf. Jag har också klinkers på mitt betonggolv så det är nog ganska samma förutsättningar som för dig. Däremot tycker jag att vatten på golvet torkar upp lite fortare ibland än vad jag trodde det skulle göra. Så lite effekt har det kanske. Men inte alls så man tycker att det är varmt att gå barfota på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.