Johannes_1984 Johannes_1984 skrev:
Bandtäckningen börjar ta form...
Gör du bandtäckning själv?
 
R Roosen skrev:
Gör du bandtäckning själv?
Nej, som tur är har jag en god vän som är plåtis så jag fick ett väldigt fördelaktigt pris på det. Jag hade först tänkt att ha Plannja trend på taket, och göra det själv. Men så fick jag ett erbjudande som var svårt att tacka nej till helt enkelt. Såhär i efterhand är jag väldigt glad över det, det hade varit väldigt svettigt att få tiden att räcka till för det innan vintern nu, och pappen har redan legat sedan November 2018 så det var hög tid att få på plåten.

Gällande fodrena, javet det var just det jag menade. Har också haft en del gubbar i området som ifrågasatt varför jag inte går förbi med den tvärliggande översta samt nedtill med de lodräta.. Dom vill inte riktigt förstå sig på att det ska vara så avsmalnat som möjligt... :)
 
  • Gilla
Roosen
  • Laddar…
Roligt!

Vi gör något liknande. Jag märker att jag är en nörd när ser bilder och börjar funderar på luftning av taket, dimensioner hit och dit. Skulle kunna promerera runt i bygget en hel dag och lyssna på materialval med en kaffekopp i handen.
 
Måste erkänna att jag rynkade på näsan när pulpettak nämndes i första posten, men måste säga att det både blev snyggt och en väldigt smärtfri anslutning till sadeltaket. Smart och jäkligt bra jobbat. Plåttaket blev pricken över i:t.
 
  • Gilla
Johannes_1984
  • Laddar…
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Måste erkänna att jag rynkade på näsan när pulpettak nämndes i första posten, men måste säga att det både blev snyggt och en väldigt smärtfri anslutning till sadeltaket. Smart och jäkligt bra jobbat. Plåttaket blev pricken över i:t.
Roligt att höra, tack! Ja plåttsket gjorde verkligen underverk för helhetsintrycket!
 
Johannes_1984 Johannes_1984 skrev:
Foder och knutbrädor:
Jag har valt att gå i minimalistisk stil (22x70 virke) och ej montera foder på det traditionella sättet. Sticker säkert i ögonen på en del, själv tycker jag det är snyggt och går i stil med övrig arkitektur.
Men du glömde över o underbleck....
 
Dom kommer på i slutet av veckan
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Underblecken dvs, överblick kommer endast användas på väl utsätta väggliv.
 
Johannes_1984 Johannes_1984 skrev:
Underblecken dvs, överblick kommer endast användas på väl utsätta väggliv.
underbleck måste du ha på alla fönster. Har du aluklädda fönster så skall blecket vara minst lika brett som fönstret. Då kondensen som kan bli bakom aluklädseln skall kunna rinna ut.
 
Underbleck är planerat för alla fönster. Överbleck kör jag dock endast på utsatta partier. Hur menar du med att underblecken skall vara lika brett som hela fönstret? Sidofodrena sitter ju ca 15mm in på vardera sida. Underblecken passas ju in mellan dessa, så hela fönsterbredden blir klurig att få till om jag inte missat något..?
 
Förstår nu vad du menade, man jackar ur i fodrena på sidorna. Tack för upplysningen, detta hade jag inte koll på faktiskt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Johannes_1984 Johannes_1984 skrev:
Förstår nu vad du menade, man jackar ur i fodrena på sidorna. Tack för upplysningen, detta hade jag inte koll på faktiskt.
Exakt man jackar ur fodret.
 
Hej,
Snyggt jobbat. Hur gjorde du med luftspalten i taket?
 
R RH_Garanti skrev:
Hej,
Snyggt jobbat. Hur gjorde du med luftspalten i taket?
Tack! Vi körde luftspaltskiva i cellplast mot råsponten som mötte sån vikbar wellpapp längt upp resp längt ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.