Hej,
Jag undrar om det finns någon möjlighet att måla med linoljefärg eller äggoljetempera direkt på sågat virke?
Jag har läst gamla trådar här och blir inte riktigt klar över om någon gjort det med bra resultat eller inte.
Jag skulle, om möjligt, vilja måla innertaket i ett gammalt trähus direkt på de sågade brädorna. Idag sitter det målad treetex i taket (det är målad papp på treetexen.) Kan tillägga att det inte är ett stort tak så om det är arbetsamt funkar det nog ändå. Min fråga gäller mer går det över huvudtaget? Blir det flammiigt, eller blir det ett bra resultat.
 
Varför skulle det inte bli bra?
Sågad yta drar mer färg första strykningen men det blir ju slätare för varje varv.

Hur gjorde man förr, släthyvlat var det nog inte, i bästa fall lite avskrubbat.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Varför skulle det inte bli bra?
Sågad yta drar mer färg första strykningen men det blir ju slätare för varje varv.

Hur gjorde man förr, släthyvlat var det nog inte, i bästa fall lite avskrubbat.

Protte
Som jag har förstått det målar man linoljefärg på hyvlat virke men jag vet inte varför. Det vill säga om det inte går att måla på sågat eller om man bara inte gjorde det.
Plastfärg går ju bra men jag vill alltså inte använda det.
 
Utomhus SKA det vara sågad yta.
Utomhus har det målats med alla typer av färg, kanske undantaget äggoljetempera.

Protte
 
Har själv målat knutar och vindskivor med linoljefärg, inga problem. Som prototypen säger får du räkna med högre färgåtgång än på hyvlad yta.
 
J JonteP83 skrev:
Har själv målat knutar och vindskivor med linoljefärg, inga problem. Som prototypen säger får du räkna med högre färgåtgång än på hyvlad yta.
Ok kanske värt att göra ett försök då?
 
Jiji Jiji skrev:
Ok kanske värt att göra ett försök då?
Definitivt. Har för mig att jag förtunnade färgen första strykningen också (alltså inte bara grundningen). Tror att Ottosons har bra beskrivningar för detta på sin hemsida.
 
J JonteP83 skrev:
Jodå, här är beskrivningen jag utgick ifrån: [länk]
J JonteP83 skrev:
Jodå, här är beskrivningen jag utgick ifrån: [länk]
Tack!
Då ska jag prova, såg att det fanns en variant där man spädde färgen med linolja istället för terpentin. Kanske blir det eftersom jag har astma.
 

Bästa svaret

Att späda enligt metoden utan terpentin är utmärkt om man vill undvika terpentin. Jag arbetar själv väldigt sällan med terpentin.

Som redan nämnts, det går bra att måla på sågat. Dock mer slitsamt på kropp och pensel samt högre åtgång.
Utomhus målades det ofta förr på hyvlade ytor när det gäller linoljefärg.
Att konsekvent måla på sågade ytor är en modern arbetsmetod.
Slamfärg är en av få färgtyper som inte ska målas på hyvlad yta när vi pratar om traditionella färger.
 
  • Gilla
JonteP83
  • Laddar…
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Att späda enligt metoden utan terpentin är utmärkt om man vill undvika terpentin. Jag arbetar själv väldigt sällan med terpentin.

Som redan nämnts, det går bra att måla på sågat. Dock mer slitsamt på kropp och pensel samt högre åtgång.
Utomhus målades det ofta förr på hyvlade ytor när det gäller linoljefärg.
Att konsekvent måla på sågade ytor är en modern arbetsmetod.
Slamfärg är en av få färgtyper som inte ska målas på hyvlad yta när vi pratar om traditionella färger.
Tack, det var det jag trodde också att man målat linoljefärg på hyvlat virke även utomhus. Vår fasad är hyvlad och linoljemålad. Tyvärr övermålat med modern färg lite här och där.

Eftersom taket som jag skulle vilja måla är ganska litet känns det som att jag vågar göra ett försök. Får offra lite penslar och muskelvärk då. Annars funderar jag på att pappspänna det.
 
prototypen prototypen skrev:
Utomhus SKA det vara sågad yta.
Utomhus har det målats med alla typer av färg, kanske undantaget äggoljetempera.

Protte

Inte när det gäller linoljefärg. Det har traditionellt använts på alla hyvlade ytor utomhus. På sågade ytor använde man slamfärg.
Det går däremot att måla på sågat också men drar mer färg och är mer ansträngande.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Att späda enligt metoden utan terpentin är utmärkt om man vill undvika terpentin. Jag arbetar själv väldigt sällan med terpentin.

Som redan nämnts, det går bra att måla på sågat. Dock mer slitsamt på kropp och pensel samt högre åtgång.
Utomhus målades det ofta förr på hyvlade ytor när det gäller linoljefärg.
Att konsekvent måla på sågade ytor är en modern arbetsmetod.
Slamfärg är en av få färgtyper som inte ska målas på hyvlad yta när vi pratar om traditionella färger.
återigen fel info. Det går inte att späda en färdig linoljefärg med linolja. Det gör färgen fetare och linoljefärg målas ALLTID från mager till fet yta. Tvärtom leder till att lagren kanske inte fäster sinsemellan. Målar man en mager linolja på en fet yta pärlar det oftast och leder med tiden till flagning. Linolja spädes med balsamterpentin och inget annat. Inomhus kan man låta bli att späda då terpentin är hälsovådligt. Då målas istället alla lager med färdigfärg. utomhus är det däremot viktigt att späda färgen på traditionellt vis,dvs med en spädd färg i botten och sista lagret med den färdiga linoljefärgen som då alltså kallas fet. Att de moderna fabrikanterna nu pläderar för linolja till spädning är enbart okunnighet samt att man vill kalla färgen för miljöfärg. Studera vilken gammal litteratur som helst så redovisas metoden mager till fet. baserat på århundraders erfarenhet av kunniga yrkesmän. Är också byggnadsvårdare,målarmästare och linoljemålare sedan 40 år. Lärdes upp som traditionell lärling av den sista generationen i Sverige som kunde måleri. Alla trix,fällor m.m som linoljefärgen har. tyvärr är det få idag som kan något. Man förlitar sig på färgtillverkare utan erfarenhet.
 
Enligt vad jag lärt mig så har du helt rätt i att man ska gå från mager till fet. Då tänker man sig hur fet ytan är på den färdigoxiderade senaste strykningen. Generellt så målades det förr mer på fet fura som inte sög in så mycket. Då var det mer regel att börja med en mager grund. Idag är det mer vanligt att måla på frodvuxet virke som suger i sig som toalettpapper, värst är ju sågad gran. För att inte riskera att all olja går in i virket så kan jag tänka mig att många tillverkare säger att man späder med olja i första strykningen. Men förmodligen kan du precis som de gamla målarmästarna avgöra på plats vilken spädning som är lämplig på det aktuella underlaget. Något som amatören oftast inte kan avgöra.

Att däremot späda med terpentin eller nafta har sagts till mig är en modern företeelse som uppkom omkring 2:a världskriget.
Jag tror varken Dan Hansen på Wibo eller Kerstin Lyckman har hittat några belägg för att spädning med flyktiga medel skulle ha använts regelbundet tidigare. Snarare tvärtom och att det var förkastligt för kvaliten på färgen.

M malarmaster skrev:
återigen fel info. Det går inte att späda en färdig linoljefärg med linolja. Det gör färgen fetare och linoljefärg målas ALLTID från mager till fet yta. Tvärtom leder till att lagren kanske inte fäster sinsemellan. Målar man en mager linolja på en fet yta pärlar det oftast och leder med tiden till flagning. Linolja spädes med balsamterpentin och inget annat. Inomhus kan man låta bli att späda då terpentin är hälsovådligt. Då målas istället alla lager med färdigfärg. utomhus är det däremot viktigt att späda färgen på traditionellt vis,dvs med en spädd färg i botten och sista lagret med den färdiga linoljefärgen som då alltså kallas fet. Att de moderna fabrikanterna nu pläderar för linolja till spädning är enbart okunnighet samt att man vill kalla färgen för miljöfärg. Studera vilken gammal litteratur som helst så redovisas metoden mager till fet. baserat på århundraders erfarenhet av kunniga yrkesmän. Är också byggnadsvårdare,målarmästare och linoljemålare sedan 40 år. Lärdes upp som traditionell lärling av den sista generationen i Sverige som kunde måleri. Alla trix,fällor m.m som linoljefärgen har. tyvärr är det få idag som kan något. Man förlitar sig på färgtillverkare utan erfarenhet.
 
M malarmaster skrev:
Studera vilken gammal litteratur som helst så redovisas metoden mager till fet. baserat på århundraders erfarenhet av kunniga yrkesmän. .
M malarmaster skrev:
Linolja spädes med balsamterpentin och inget annat. Inomhus kan man låta bli att späda då terpentin är hälsovådligt. Då målas istället alla lager med färdigfärg. utomhus är det däremot viktigt att späda färgen på traditionellt vis,dvs med en spädd färg i botten och sista lagret med den färdiga linoljefärgen som då alltså kallas fet. Att de moderna fabrikanterna nu pläderar för linolja till spädning är enbart okunnighet samt att man vill kalla färgen för miljöfärg. Studera vilken gammal litteratur som helst så redovisas metoden mager till fet. baserat på århundraders erfarenhet av kunniga yrkesmän.

Citat ur boken "Måleri" vars första utgåva kom ut 1934:

"Att under vanliga omständigheter tillsätta oljefärg med terpentin är icke nödvändigt och i en del fall skadligt. Då färgen önskas mager, vilket stundom är angeläget då det gäller grund för blanka eller hårdtorkande anstrykningar, strykande av värmeelement o. dyl., kan det vara lämpligt att tillsätta terpentin eller någon annan flyktig olja, men icke då det gäller anstrykningar som skola utgöra skydd mot röta och rost eller färdigstykningar i allmänhet, såvida de ej avse matt yta. Att som en del ha för sed blanda terpentin i all oljefärg, är förkastligt. Sker det av bekvämlighetsskäl, för att få färgen mer lättstruken, kan det i många fall betecknas som fusk."
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.