M mlkjhr skrev:
En grusväg är relativt lätt att underhålla
Kan bara hålla med till fullo.

Att en grusväg är dålig beror inte på att det är en grusväg. Det beror på att den inte är underhållen på rätt sätt. Och det är lite märkligt då det är så pass enkelt och billigt att sköta en grusväg. Hellre än att börja ge sig på dyra stolleprojekt som att asfaltera småvägar, engagera dig (trådskaparen) i styrelsen och se till så att underhållet blir rätt gjort vid rätt tid.

Om styrelsen inte lyckats underhålla grusvägen finns det ingenting som talar för att de lyckas varken skapa bra förutsättningar för en asfaltering (som flera nämnt i tråden ett resurs- och kostnadskrävande projekt om det ska bli bra) eller underhåll av vägen efter asfaltering (en asfalterad väg är inte underhållsfri, lika lite som en grusväg).

Ta upp det med styrelsen om att vägen är dålig. Kanske kan du få med fler grannar att stämma in. Gör något åt tillsammans. Saknas kompetens så gå med i Riksförbundet Enskilda Vägar, de har kurser i allt möjligt. Köp bra litteratur som beskriver underhållet av en grusväg, som Grus under maskineriet från Sveriges kommuner & landsting
https://webbutik.skl.se/sv/artiklar...andsbedomning-och-underhall-av-grusvagar.html
 
  • Gilla
Hans Al och 3 till
  • Laddar…
A
1) vanlig asfalt på mindre väg
Mynt på nyasfalterad väg som jämförelse för asfaltens struktur och kornstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) MJOG oljegrus
Asfalterad yta med mynt för storleksjämförelse, möjligtvis avbildande MJOG oljegrus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3) gammalt och nytt MJOG
Delad bild av asfalterad väg med jämförelse av vanlig asfalt och olika skick av MJOG oljegrus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
I vår vägförening asfalterade vi huvudvägarna i somras. Var grusväg innan som får sägas vara bra men det kräver trots allt mycket underhåll och det kostar. Bara sommarunderhållet kostade mellan 70,000 och 80,000. Det går nu till amortering istället. För när asfalten väl ligger där är underhållet minimalt. Och vi kommer att asfaltera även en brant backe enbart för att det är mycket lättare att komma upp om det är asfalt.
 
Vi och vår granne delar på vägen upp till våra hus. Ingen väg som vägförening har ansvar för.
Det är en väldigt brant backe upp till husen, och vägen är asfalterad.
Grusväg hade aldrig funkat. Den hade runnit bort i höstregnen och blivit helt kass. Asfalten gör så vägen är farbar och håller över tid.
Vi har grävt bort lite rötter för en tid sedan, och när asfalten var borta på den biten förstördes vägen nästan direkt. Det blev väldigt djupa rännilar efter regnet.
Vintern är inga större problem. Nu bor vi iofs i Skåne, men även om det är snö o halt så kommer vi upp. Ibland slirar det lite, men det var mest på grund av att rötterna fungerade som farthinder.
Argumentet att inte asfaltera på grund av att det skulle bli halare är enligt min åsikt rent trams. Hade de sagt att det var dyrt så hade jag förstått.
Det bästa ni kan göra om ni vill ha en bra väg är att asfaltera. Sedan är kostnaden en annan femma.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Halka som argument förstår jag inte. Kostnaden däremot är en annan sak. En grusväg som ska asfalteras kräver en mycket bra grund annars kommer asfalten spricka och potthål uppstår. På en grusväg tar man dit en väghyvel och jämnar till hela sträckan till en blygsam kostnad. Sen grusar och saltar man varje sommar för att dammbinda. Den möjligheten försvinner med asfaltbeläggning. Då måste man dit med asfalt och laga. Blir dyrt och inte speciellt bra. För att inte tala om initialkostnaden att belägga vägen med asfalt. Enligt mig är en väl underhållen grusväg det bästa för mindre vägföreningar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag håller dock inte med. Visserligen får vi lappa och laga asfalten vart femte år ungefär, men vinsterna i underhåll i övrigt är så stora så att det är värt det.
 
Ja. Uttryckte mig kanske väl generellt. Har man ett bra underlag och inte så mycket tjäle så funkar det.
 
Tack för alla kloka synpunkter. Av 14 som uttryck någon preferens åt grus eller asfalthållet har 9 föredragit det senare. Själv lutar jag starkt åt det hållet men ska naturligtvis se var kostnaden hamnar inklusive ett ordentligt förarbete på nuvarande grusbeläggda väg.
 
F falken42 skrev:
Vår vägförening har genom åren motsatt sig att asfaltera vår grusväg som kräver mycket underhåll och nästan alltid är i bedrövligt skick. Man menar att vår branta backe på ett 50 tal meter kommer att bli väldigt hal under vintermånaderna. Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det någon typ av asfalt som bättre greppar tag om bildäcken?
Men herregud, hur tror ni vägarna är i norra Sverige som har is i kanske 6-9 månader? Det är klart att det går att köra på asfalterade vägar med kraftig lutning. På vintern har man ju vinterdäck. Jag undrar nästan om de i föreningen är lite trångsynta Lycka till!
 
Har någon undersökt bidragsläget?
Min vägförening hade två andra besynnerliga skäl mot asfaltering:
1. då blir vägen så bra att det kommer för många turister (=utbölinger)
2. Vägen är inte så mysig då.
 
C
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Häpp! Tog en vecka men till slut fick jag tummen ur och letade reda på pappren från vägbygget. :rofl:

Mina uppskattade 50-60 meter visade sig vara närmare 150. :) Vad jag kan läsa ut gjordes jobbet i två omgångar: våren 2013 gjordes "förstärkningsarbeten" och "skrotning av berg". Vad jag vet så bestod det av att man mer eller mindre grävde upp backen, dels för att få bort större ytliga stenar och dels att få ner ett dräneringsrör från ena sidan av vägen till andra. Sedan lades en ny grusväg som fick ligga till sig i ett år.
Detta kostade knappt 25000kr och vi fick bidrag på ca 18500kr av kommun och trafikverket.

Våren 2014 gjordes beläggningsarbete på 450kvm, och det räknas upp en massa material i olika fraktioner.
Kostnaden för detta blev knappt 90000kr och vi fick bidrag på knappt 80000kr av kommun och trafikverket.

Det togs ut en extra debitering av alla medlemmar på totalt 15000kr vilket blir en tusing per fastighet, för att täcka upp för det som inte bidragen täckte.

Så för tusen spänn var, totalt 15 papp fick vi en asfalterad backe på nästan 150 meter. Jobbet utfördes av NCC Roads, och vad jag kan bedöma gjordes detta definitivt på rätt sätt.

Slutsats: Klart värt varenda krona! (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tack för värdefulla uppgifter. Hur svårt är det att få bidrag?
T ToRy skrev:
Häpp! Tog en vecka men till slut fick jag tummen ur och letade reda på pappren från vägbygget. :rofl:

Mina uppskattade 50-60 meter visade sig vara närmare 150. :) Vad jag kan läsa ut gjordes jobbet i två omgångar: våren 2013 gjordes "förstärkningsarbeten" och "skrotning av berg". Vad jag vet så bestod det av att man mer eller mindre grävde upp backen, dels för att få bort större ytliga stenar och dels att få ner ett dräneringsrör från ena sidan av vägen till andra. Sedan lades en ny grusväg som fick ligga till sig i ett år.
Detta kostade knappt 25000kr och vi fick bidrag på ca 18500kr av kommun och trafikverket.

Våren 2014 gjordes beläggningsarbete på 450kvm, och det räknas upp en massa material i olika fraktioner.
Kostnaden för detta blev knappt 90000kr och vi fick bidrag på knappt 80000kr av kommun och trafikverket.

Det togs ut en extra debitering av alla medlemmar på totalt 15000kr vilket blir en tusing per fastighet, för att täcka upp för det som inte bidragen täckte.

Så för tusen spänn var, totalt 15 papp fick vi en asfalterad backe på nästan 150 meter. Jobbet utfördes av NCC Roads, och vad jag kan bedöma gjordes detta definitivt på rätt sätt.

Slutsats: Klart värt varenda krona!
Tusen
T ToRy skrev:
T ToRy skrev:
Häpp! Tog en vecka men till slut fick jag tummen ur och letade reda på pappren från vägbygget. :rofl:

Mina uppskattade 50-60 meter visade sig vara närmare 150. :) Vad jag kan läsa ut gjordes jobbet i två omgångar: våren 2013 gjordes "förstärkningsarbeten" och "skrotning av berg". Vad jag vet så bestod det av att man mer eller mindre grävde upp backen, dels för att få bort större ytliga stenar och dels att få ner ett dräneringsrör från ena sidan av vägen till andra. Sedan lades en ny grusväg som fick ligga till sig i ett år.
Detta kostade knappt 25000kr och vi fick bidrag på ca 18500kr av kommun och trafikverket.

Våren 2014 gjordes beläggningsarbete på 450kvm, och det räknas upp en massa material i olika fraktioner.
Kostnaden för detta blev knappt 90000kr och vi fick bidrag på knappt 80000kr av kommun och trafikverket.

Det togs ut en extra debitering av alla medlemmar på totalt 15000kr vilket blir en tusing per fastighet, för att täcka upp för det som inte bidragen täckte.

Så för tusen spänn var, totalt 15 papp fick vi en asfalterad backe på nästan 150 meter. Jobbet utfördes av NCC Roads, och vad jag kan bedöma gjordes detta definitivt på rätt sätt.

Slutsats: Klart värt varenda krona! (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Man kan få bidrag från Trafikverket och ibland även kommunen. Men det handlar om dels om det är en allmän väg, samfällighet och hur många bilar som använder vägen dagligen. Som mest kan man kanske få ut runt 25%. I vår samfällighet fick vi ungefär 15% av totalbeloppet när vi asfalterade. Men kolla med Trafikverket innan ni börjar. Det är rätt bestämda regler om vilka material och mängder som får användas. Om man inte följer dem blir det noll kronor.
 
Ingen aning om hur lätt/svårt det är att få bidrag, jag var inte inblandad i processen. "Vår" väg är åtminstone inte markerad som enskild eller privat väg så jag antar att den räknas som allmän, men det finns egentligen inget längs vägen som är intressant för allmänheten så i princip är det bara fastighetsägare och deras besökare som kör här. Inga näringsfastigheter förutom en halvtidsbonde typ. Någon enstaka utböling letar väl sig ner lite då och då.... Jag vet att vi får årliga bidrag.
Med tanke på de summor jag kan se i mina papper så har vi fått bidrag på i runda slängar 85%.... Bidragssummorna jag räknat upp är specifika för backen, de är inte inklusive de årliga bidragen. Kostnaderna för jobbet tolkade jag som totalkostnaderna, inte som att de var det vi behövde betala utöver bidragen. Men då skulle det ändå bli ca 45% vi fått bidrag på... Det är möjligen där jag kan ha sett fel, ska kolla det noggrannare...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.