Har en ny biltema kompostkvarn
https://www.biltema.se/fritid/tradg...Yen-16YiK5hCG10RjH3rk7cgVoxzsatRoCYj8QAvD_BwE
Biltema kompostkvarn modell S-2501 i blått och vitt, med hjul och strömbrytare synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... som har funkat fint och har använts ett antal gånger. Dock har det nu fastnat, det sticker upp en vacker kvast med grenar som fastnat i valsen. Nån som har erfarenhet om hur man får loss det? Har rensat underifrån, provat fram/back, hällt i lite avfettning för att smörja. Ska man prova med diskmedel? Det sitter som berg...
Den är svår att skruva isär, skruvarna är "special", alltså inte kryss, torx, sexkant eller nåt vanligt. I värsta fall får jag väl vänta några år tills det har börjat förmultna...
 

Bästa svaret

Kan det möjligen hjälpa att justera ut valsens "mothåll" eller vad man ska kalla det...? Det bör väl vara skruvhandtaget som sitter på ena sidan under matningstratten...

Funkar det så justera sedan in mothållet igen så att det har ett korrekt avstånd. Ett för stort gap kan möjligen ha tillåtit grenarna att komma ner och fastna i valsen...
 
T ToRy skrev:
Kan det möjligen hjälpa att justera ut valsens "mothåll" eller vad man ska kalla det...? Det bör väl vara skruvhandtaget som sitter på ena sidan under matningstratten...
Har försökt men det sitter också som berg .... Normalt, när man inte har stopp, så går det lätt. Törs inte ta i hårt för jag är rädd att dra sönder vredet (plast).
 
Hmmm... ja då vete fasen.... Tror ändå nyckeln ligger i att släppa på mothållet. Jag hade nog tagit i lite till, tills det börjar knaka lite i plasten... :rofl:
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Annars är väl nästa steg att försöka få loss den grå kåpan framför valsen om det går. Vad är det för typ av skruvskallar?
 
T ToRy skrev:
Hmmm... ja då vete fasen.... Tror ändå nyckeln ligger i att släppa på mothållet. Jag hade nog tagit i lite till, tills det börjar knaka lite i plasten... :rofl:
Jag provar...
 
A
W wolfgang1 skrev:
Jag provar...
Har du provat och trycka rejält med en annan gren?
 
Spänn fast flismaskinen i typ ett skruvstäd och borra/Spänn fast en lina i kvasten, dra linan till dragkroken på bilen.
Allt brukar funka med dragkroken på bilen...:)
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Smörja med avfettning?! :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
kortis och 2 till
  • Laddar…
Dra upp kvisten samtidigt som maskinen backar?

Min erfarenhet säger också att ratten tål en del.
 
Sir James Sir James skrev:
Spänn fast flismaskinen i typ ett skruvstäd och borra/Spänn fast en lina i kvasten, dra linan till dragkroken på bilen.
Allt brukar funka med dragkroken på bilen...:)
Har faktiskt förberett för det ...;0)
 
W wolfgang1 skrev:
Jag provar...
Tack ToRy! Tog en polygrip och ruckade lite och då lossnade mothållet. Skruvade upp, startade och fick loss kvasten.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Annars är väl nästa steg att försöka få loss den grå kåpan framför valsen om det går. Vad är det för typ av skruvskallar?
Någon specialskruv, jag har något triwing-liknande samt tampertorx.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Smörja med avfettning?! :thinking:
Handlade i desperation ... ;0) tänkte det skulle smörja men kanske fick det grenarna att svälla och sitta fast ännu mer...
 
W wolfgang1 skrev:
Handlade i desperation ... ;0) tänkte det skulle smörja men kanske fick det grenarna att svälla och sitta fast ännu mer...
Det tvättar ju bort all smörj i maskinen. Heltokigt.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.