Finns muntligt avtal med något vittne kanske? Har säljaren ställt sig på tvären eller vill du bara vara påläst innan du pratar med honom?
 
Säljaren vill inte längre sälja. Jag har varit lite naiv och trott att marken var min oavsett om styckningen var gjord eller ej. Jag vet nu för tiden hur en gör om en köper mark. Det visste jag inte då..
 
Ajdå, fick du pengarna tillbaka iaf? Tror du har uppförsbacke om du skulle försöka stämma honom. Är avstyckningen gjord i efterhand öht?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå, fick du pengarna tillbaka iaf? Tror du har uppförsbacke om du skulle försöka stämma honom. Är avstyckningen gjord i efterhand öht?
Har inte fått pengar tillbaks och har heller inte bett om det. Det går inte att stycka av om köpebrevet är äldre än 6 månader.
 
OK, tänkte om han styckat av den själv i efterhand men funkar kanske inte så med tomträtt/arrende utan ditt medgivande.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns muntligt avtal med något vittne kanske? Har säljaren ställt sig på tvären eller vill du bara vara påläst innan du pratar med honom?
Ett muntligt avtal är per definition ogiltigt vid fastighetsaffärer. Du kan som säljare göra vilka muntliga avtal som helst, hamnar det i rätten så kan du lugnt erkänna att ni hade ett muntligt avtal men "jag bara lurades, jag har ingen som helst avsikt att uppfylla det muntliga avtalet", och rätten kommer att gå på din linje.
 
Finns inget muntligt avtal.
Det finns ett köpebrev.
 
Kan du även på annat sätt (utöver köpebrevet) bevisa att du betalat så bör du kunna ta Kronofogden till hjälp att få tillbaka pengarna.
 
Ett köpebrev är ju en form av kvitto. Så OM du inte lyckas få tomten, så har du rätt att få tillbaka pengarna (möjligen att skulden är preskriberad nu). men om köpet gjordes på 50 talet, så är det kanske inte köpesumman man vill åt utan äganderätten till marken.
 
Jag kan säkert få tillbaks pengarna men det jag vill är att ha kvar platsen. Så min fråga handlar om huruvida jag har några rättigheter i detta eller om jag är helt överlämnad till markägarens eventuella välvilja.
 
H hempularen skrev:
Ett köpebrev är ju en form av kvitto. Så OM du inte lyckas få tomten, så har du rätt att få tillbaka pengarna (möjligen att skulden är preskriberad nu). men om köpet gjordes på 50 talet, så är det kanske inte köpesumman man vill åt utan äganderätten till marken.
Jag köpte som sagt för ca 16 år sedan, och ja det är marken som är intressant.
 
"3 § Sökes ej lagfart inom föreskriven tid, får inskrivningsmyndigheten förelägga vite för lagfartsskyldighetens fullgörande."
 
Jag skulle säga att det är 20:6 JB som gäller, närmare bestämt punkten fyra. Och då är det för sent att forcera ett köp trots i sig korrekta köphandlingar. Tyvärr.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Jo att det är försent har jag fått till mig från flera håll. Men resten av frågorna kvarstår..
 
Jag kan bara upprepa, konsultera en advokat med fastighetsrätt som specialitet. Jag misstänker att det är försent, men även då, så kan det finnas vägar att få markägaren att inse att han tjänar på att fullfölja avtalet.
Om han ex. vill sälja marken, så vore det inte så bra om det dyker upp en tvist om äganderätten till en del av marken, inte en tvist en köpare vill överta.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.