Finns det någon på detta forum som kan svara på en juridisk fråga ang markköp. Gissningar eller tyckande har jag tyvärr redan prövat
För ca 16 år sedan köpte jag ett sommarhus på ofrid grund. Jag köpte marken lite senare (vi skrev ett köpebrev med inritat område på karta) men av olika anledningar så blev marken aldrig utmätt av lantmäteriet och med andra ord ej heller registrerad på mig. Åren gick och nu vill markägaren inte längre sälja till mig.
Vad säger lagen egentligen om en sådan situation? Kan markägaren avbryta köpet så långt efteråt? Kan markägaren avhysa mig? Kan jag bli ansvarig för att riva/återställa marken?
Kan markägaren vägra mig tillträde till huset? Ni förstår vad jag menar- har jag någon rättighet att luta mig mot?
Huset är byggt på 50 talet med ett då 55 års arrendeavtal.
 
Vad är påskrivet?
Vilka dokument finns?

/ATW
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
harry73
Jag kan inte ge svar, men undrar i alla fall.
Du säger att du köpte marken (köpebrev finns), men att den aldrig styckades av.

Frågan är då vad som står i köpebrevet. Finns det en klausul för att avstyckningen blir godkänt av lantmäteriet?
Har du betalat köpesumman?

Frågan blir då egentligen om köpet fortfarande är giltigt eller inte
 
Hur har ni hanterat tiden fram till nu, har du betalt arrende eller ej? Om inte så har väl markägaren praktiken sett marken som din egendom. Du bör kontakta Lantmäteriet och fråga om det finns något hinder att du nu långt i efterhand registrerar markköpet, baserat på köpebrev.
 
Knivig situation. Du bör prata med en riktig jurist/advokat. Du kan ju börja med gratis rådgivning från villaägarförbundet. Om du är/blir medlen, så kan du få typ 1h gratis telefonrådgivning. De har även advokater anslutna som du får rabbaterad taxa hos för sådant som inte passar inom gratisdelen.

Som jag har uppfattat så är du inte "riktig" ägare om du inte får en giltig lagfart registrerad. Då har du bara rätt att få tillbaka köpesumman senare.

Men om detta är allmängiltigt, eller om det finns fler faktorer än en saknad lagfart som behövs för att något så illa skall inträffa, vet jag inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det fanns ett fall någon gång i slutet av 80-talet, då klagade ne köpare efter ett antal år på dolt fel. Säljaren härsknade och "påminde sig" att han hade tagit emot en del av köpesumman svart under bordet. Och kunde tydligen bevisa det också.

Säljaren fick därmed lagfarten ogiltigförklarad (den byggde på fel uppgifter om köpesumma), och krävde att få tillabak sin fastighet, som då hade ökat kraftigt i värde. Det slutade med att köparen fick köpa fastigheten igen till en högre summa.

Det känns som att likheten är att även i det här fallet finns ingen giltig lagfart. Dock är det en skillnad att i rättsfallet fanns det ju inte heller ett korrekt köpebrev. Fel köpesumma var angiven.
 
Som jag uppfattar TS så är det en bit mark som ska styckas av till att bli egen fastighet som han köpt.
Men sedan aldrig sökt lantmäteriförrättning på.

Man måste nog veta vad som står i avtalet. Är det betalat och ägt men inte avstyckat borde chanserna vara hyfsat bra.
Var det ett avtal som sade att det skulle styckas och sedan betalas i samband med att styckningen blev klar så kan det nog vara knepigare. Då är det ju ett villkor som man underlåtit att genomföra under lång tid och sannolikt inte ett fullt genomfört köp.

Och som någon sade kan det vara avgörande hur man hanterat arrendet under tiden. Som att det fortgår i väntan på slutförande av köpet eller som att det upphört för att marken var köpt.
 
Jag kan inte se att det finns något stöd för att neka registrering av lagfarten baserat på köpebrevet.
Tidsgränsen är normalt 3 månader. Därefter kan myndigheten kräva registrering vid vite, men det är ju om de känner till överlåtelsen. Jag kan däremot inte se att det finns någon tidsgräns där det blir försent att registrera.
EDIT
Såg nu att det eventuellt handlade om en fastighetsbildning? Där finns väl en gräns på 6 månader?
https://lagen.nu/1970:994#K4P7S1
 
Du har besittningsskydd vilket innebär att markägaren måste kunna uppvisa att han behöver marken bättre för andra syften för att få bort dig. Att marken ska odlas eller att det ska byggas annat än bostäder där och den plats din stuga står på är den enda plats han kan ha det på är några sådana situationer. Men inte att han rent allmänt vill ha bort din stuga.

Att du redan har ett köpebrev och (som jag uppfattar det) dessutom har betalat stärker enligt min uppfattning din situation.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/arrende/bostadsarrende/besittningsskydd/
 
K klimt skrev:
Hur har ni hanterat tiden fram till nu, har du betalt arrende eller ej? Om inte så har väl markägaren praktiken sett marken som din egendom. Du bör kontakta Lantmäteriet och fråga om det finns något hinder att du nu långt i efterhand registrerar markköpet, baserat på köpebrev.
Ett köpebrev får inte vara äldre än 6 månader för att det ska gå att registrera.
 
K kindvall skrev:
Jag kan inte se att det finns något stöd för att neka registrering av lagfarten baserat på köpebrevet.
Tidsgränsen är normalt 3 månader. Därefter kan myndigheten kräva registrering vid vite, men det är ju om de känner till överlåtelsen. Jag kan däremot inte se att det finns någon tidsgräns där det blir försent att registrera.
EDIT
Såg nu att det eventuellt handlade om en fastighetsbildning? Där finns väl en gräns på 6 månader?
[länk]
Tidsgränsen är med råge överskriden (6 månader, vilket ja fick reda på ungefär 8 år försent men det är en annan del av historien) och markägaren vill inte skriva ett nytt köpebrev.
 
A ArneTW skrev:
Vad är påskrivet?
Vilka dokument finns?

/ATW
Det enda påskrivna är ett köpebrev.
 
Har du betalt några pengar då?
 
R Räknenisse skrev:
Som jag uppfattar TS så är det en bit mark som ska styckas av till att bli egen fastighet som han köpt.
Men sedan aldrig sökt lantmäteriförrättning på.

Man måste nog veta vad som står i avtalet. Är det betalat och ägt men inte avstyckat borde chanserna vara hyfsat bra.
Var det ett avtal som sade att det skulle styckas och sedan betalas i samband med att styckningen blev klar så kan det nog vara knepigare. Då är det ju ett villkor som man underlåtit att genomföra under lång tid och sannolikt inte ett fullt genomfört köp.

Och som någon sade kan det vara avgörande hur man hanterat arrendet under tiden. Som att det fortgår i väntan på slutförande av köpet eller som att det upphört för att marken var köpt.
Det står inget annat än att köpet är gjort och vilket område det gäller.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du betalt några pengar då?
Jadå betalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.