nikasp
N har jag dåligt med idéer på vad jag ska köpa. Det här är kanalerna som går till och från vår Nibe F370 frånluftsvärmepump. Ytskiktet på rörisoleringen till vänster är helt spröd efter 22 år så jag tänkte köpa tejp och vad-det-nu-heter och byta ut. Tänkte även lossa på silvertejpen som använts på högra röret så jag förhoppningsvis kan komma ned med en nätverkskabel från vinden och koppla upp pumpen.


Ventilationsrör isolerade med spröd rörisolering och silvertejp i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Högra röret (frånluften) är väl oisolerat?
På det vänstra (avluften) är det viktigt att isoleringen är lufttät så det inte blir kondens. Självhäftande armaflexmatta är nog enklast om du vill slippa lossa röret och dra på en strumpa.
 
Man kan linda på åldersbeständig byggplast några varv runt det vänstra röret och tillfälligt hålla ihop det med tejp. Sedan lindar man ståltråd (t.ex. najtråd) runt och spänner till lite lagom. Då håller det ihop även när limmet på tejpen torkar och släpper efter ett par år.
 
nikasp
useless useless skrev:
Högra röret (frånluften) är väl oisolerat?
På det vänstra (avluften) är det viktigt att isoleringen är lufttät så det inte blir kondens. Självhäftande armaflexmatta är nog enklast om du vill slippa lossa röret och dra på en strumpa.
Japp, det är oisolerat. Det är vänstra som jag främst vill lappa och laga lite,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.