Innan vi köpte huset var det två lägenhet med enskilda entré, nu bor vi på nedre våning och hyra ute övervåningen med Airbnb, med stort succé.
Trappan upp, byggd av förre ägaren är rejält men full och framför nedre vardagsrum fönster. Då börjar vi fundera på olika lösningar.
Först tänkte vi spiral trapp med det går ju inte med gäster med väskor, barn, och cycklar, mm.
Och fundera vi på en trapp som fäller upp och blir som ett gömde 'tak' till altanen (Som ska bli) när vi har ingen gester.
Med balkongen på 3m höjd och 37° i trappan blir trappan 4m lång och detta fall ganska tung.
Nu leka jag med idé counter balance, eller motvikt.

Är det möjligt eller ett dum?
Trappa i trä framför ett vitt tvåvåningshus med en altan och balkong ovanför, diskuterad för Airbnb-gästvänlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av vit tvåvåningshusets bakgård med en trappa som leder upp till övervåningen och en grill i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalltrappa med räcken utomhus som leder upp till en andra våning på en ljus tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tv1982 skrev:
Innan vi köpte huset var det två lägenhet med enskilda entré, nu bor vi på nedre våning och hyra ute övervåningen med Airbnb, med stort succé.
Trappan upp, byggd av förre ägaren är rejält men full och framför nedre vardagsrum fönster. Då börjar vi fundera på olika lösningar.
Först tänkte vi spiral trapp med det går ju inte med gäster med väskor, barn, och cycklar, mm.
Och fundera vi på en trapp som fäller upp och blir som ett gömde 'tak' till altanen (Som ska bli) när vi har ingen gester.
Med balkongen på 3m höjd och 37° i trappan blir trappan 4m lång och detta fall ganska tung.
Nu leka jag med idé counter balance, eller motvikt.

Verkar lite krångligt med en hissbar trappa. Kan du inte göra en "balkong" längs övervåningen och ha trappan upp runt hörnet, på gaveln?

Är det möjligt eller ett dum?
[bild] [bild] [bild]
 
  • Gilla
tv1982
  • Laddar…
Rent tekniskt skulle det säkert funka, men förmodligen ganska dyrt och komplicerat...

Går det inte att bygga en 'loftgång' bort till hörnet och sätta trappan på gaveln till vänster?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle överväga att flytta ingången på övervåningen till gaveln och bygga trappan där.
En uppfällbar trapp som du föreslår kommer bli ful, klumpig och dyr.
 
  • Gilla
tv1982
  • Laddar…
Jag had tänkt bygga något så här....
Trätrappa som leder upp en sluttande trädgård, omgiven av grönska och ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...med ett stål stolpe längst upp som ett 'gångjärn'
Det är inte så komplicerad eller dyrt eller missa jag något? Känns betydligt dyrare att bygga balkon runt hörnet.
Svårt att veta vad vi kan göra, kanske installera hiss från pannrummet, upp skorstenen. ;)
 
Om vi kunde bara bygga trappan på 45° - 50° Dock blir det trappsteg istället.
 
Behöver ju inte flytta trappen hela vägen till gaveln. Flytta den bort från fönstret (vänster på bilden) så långt att du slipper ha trappen rakt mot fönstret. Förläng sedan över vilplanet lika mycket. Typ såhär enligt bild, Trädgårdssida av ett vitt hus med en trappa markerad med röda linjer för att visa föreslagen ny position bort från fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Apple68 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Undrar om man ens får bygglov för en uppfälld trapp. Dels pga fasadförfulningen, dels om det överhuvudtaget är tillåtet att ha en sådan trapp säkerhetsmässigt upp till en bostad.
 
  • Gilla
  • Älska
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
En sådan trappa är ju bara tänkt för utrymning, det är alldeles för farligt att ha det permanent.

Bygg en balkong fram till hörnet och gör trappan där istället.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 3 till
  • Laddar…
T tv1982 skrev:
Jag had tänkt bygga något så här....
[bild]
...med ett stål stolpe längst upp som ett 'gångjärn'
Det är inte så komplicerad eller dyrt eller missa jag något? Känns betydligt dyrare att bygga balkon runt hörnet.
Svårt att veta vad vi kan göra, kanske installera hiss från pannrummet, upp skorstenen. ;)
Jag skulle tänka om pga snövikt som kunde göra såna lösningar ineffektiv. Såna lösningar som i din bild (ovan) är ganska vanlig som utrymningsvägar i USA när de vill förebygga att busungar klättrar up på taket och tjuvar kan lätt ta sig in, men levererar ett smidigt sätt att utrymma hus vid brand. I bara en riktning.

Jag också föreslår att ni löser problemet som snuttjulle har beskrivit.
 
Tack för alla svar och idéer.
Att bygga balkon till hörnet och sen sväng ner med trappa borde har varit självklart, dock man inte kan ser alla lösningar framför sig ibland. Det tar ibland andra att ser det man själv inte ser.

Tack igen.

Thomas
( Engelsman )
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
T tv1982 skrev:
Tack för alla svar och idéer.
Att bygga balkon till hörnet och sen sväng ner med trappa borde har varit självklart, dock man inte kan ser alla lösningar framför sig ibland. Det tar ibland andra att ser det man själv inte ser.

Tack igen.

Thomas
( Engelsman )
No worries! And good luck.
 
Bygg ut huset med ett trapphus till övervåningen. Blir ju dyrt. Men snyggast. Taket blir ju ett problem iofs iom att man bör förlänga det. Eller så får man nöja sig med ett pulpettak ( ? ) som bara täcker utbyggnaden.

Fördelen är att ni kan bygga ett förråd under trappan. Så den inte står outnyttjad.
 
Huset har trapphus redan där på baksidan när huset var flera lägenhet (länge sen) Trappa har varit flyttat in i huset. Någon gång i framtiden,när barnen har blivit äldre ska vi användan hela huset, Airbnb projekt är bara tillfälligt (5-10år) Tack dock för intressant idéer.
 
Aha. Om det är tillfälligt så är det ju dumt att bygga massa som är onödigt. Lite färg på trappan så den smälter in är väl en nödlösning och leva med "åbäket" ett tag till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.