Hej alla människor som sitter på grymma tips!:D(y)

Sista stegen på dörr in till källare men har ingen aning hur jag ska sätta foder över dörren.
Skulle kunna göra vad som helst men hela ingången runt om ska göras iordning, måla väggen och göra lite uterum av det så vill ändå att det ska se bra ut. Har stora altanen ovanför så blir ett takska sätta plasttak ovanför ytan så direkt vatten kommer ledas bort från dörren men blir ganska fuktigt där när det regnar.

Bifogar tyliga bilder på problemet.
Testat att sätta distanser bakom sidorna så dem kommer ut den biten ifrån väggen som behövs men blir för tjockt och det blev inte super snyggt

Betongvägg så drog en betongskruv genom sidoplankorna direkt in i väggen.
Inte dragit skruven ända in så det går att röras lite så att det blir enklare att få in tröskelplattan ifall någon ska påpeka det ;)

Med vänliga hälsningar Tobbe "det löser sig" Karlsson




Vit källardörr med fönster utan foder, omgiven av oputsad vägg och träpanel, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ytterdörr till källare med oavslutade foder och sliten vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörröppning till källare med oskuret foder och exponerad betong ovanför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av dörrfoder vid källardörr med mätmarkeringar och nytt foder till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gå ju såklart att bocka till en vit plåt.

Men vill helst ha trä med finsågad yta
 
Du får sala ut med en figursågad panelbräda som du kan hyvla tunnare än 28 mm om det blir för lite karm kvar.

Kladdig skiss...
Handritad skiss som visar hur man anpassar en panelbräda intill en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tips,

Men är inte helt hundra på hur du menar, vart du menar att jag ska sätta.
Av bilden får jag ut att det ska sitta foder på både karm och framkant av "klacken"

Tack för du tog dig tiden du tagit!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Nu ramlade polletten ner, nu är jag med.
Får nog bli det för har inget annat att gå på.
Alternativet är att sätta vindskiveplåt, kapa rakt på sidorna och L form upptill

Blir nog bra tillslut
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt din beskrivning/bild eller själva problemet.

Men jag tror du har lyckats blanda ihop smyg med att kalla det för foder. Först sätter man smyg eller salning som det också kallas, sen efter det sätter man foder.

Jag hade dock putsat ihop väggen och karmen med en "smyg" eftersom det ser ut som att det är putsat runtom. Kontakta en murare om du inte vill göra det själv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.