Nu i helgen ska poolen förberedas inför vintern. Eftersom vi är nyblivna poolägare funderar jag på detaljerna till hur man ska sänka vatten-nivån.

Poolen är nedsänkt i marken. Det finns ett "utsug" decimetern från överkanten, i jämnhöjd med ordinarie vattenyta. Några decimeter under vattenytan finns munstycket för tillvatten.

I garaget/förrådet finns pump och filter. Utanför sitter värmeväxlaren.

Hur sänker jag vatten-nivån? Jag ska väl ner strax under munstycket för tillvatten förstår jag det som.

Vad händer sedan om det regnar 200 mm under oktober? (Jag vill ju inte att vattnet ska stiga och sedan rinna ut i garaget då nivån kommit upp till munstycket.)
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Beror lite på var du bor. Blir det inte så kallt om vintern är det enklast om du ställer filtret på "waste" och låter det rinna ut genom bräddavloppet i takt med att det regnar. Detta förutsätter att du har filter och avlopp under vattennivån. Då kan det ju frysa men risken är liten att det blir skador. Fördelen är att det är väldigt enkelt och det inte svämmar över. Alternativt så slangar du ut vatten en bit ner, under inloppen. Då har du tomma rör och klarar kyla bättre.
 
S sulfobus skrev:
Beror lite på var du bor. Blir det inte så kallt om vintern är det enklast om du ställer filtret på "waste" och låter det rinna ut genom bräddavloppet i takt med att det regnar. Detta förutsätter att du har filter och avlopp under vattennivån. Då kan det ju frysa men risken är liten att det blir skador. Fördelen är att det är väldigt enkelt och det inte svämmar över. Alternativt så slangar du ut vatten en bit ner, under inloppen. Då har du tomma rör och klarar kyla bättre.
Nja, filter och pump står inte frostsäkert så jag vill tömma den delen av systemet ordentligt. Dessutom står det i garaget/förrådet som inte har någon golvbrunn, så jag vill inte ha vatten rinnandes ut där. (När jag rengör filtret drar jag ut en slang till brunnen på uppfarten.)

Slanga får det bli!
 
Slangning pågår. Efter en timme är det knappt märkbar nivåskillnad, så det lär nog ta ett dygn.
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Efter två dygn slutade slangningen rinna då nivåskillnaden blev för liten. Återstår dock några centimeter till inloppet.

(Jag är däremot nere på lägre nivå i bassängen än det var förra vintern, då vi tog över huset.)

Filter, pump, värmare etc är alla torrlagda och bortkopplade.
 
De råd jag fick med min pool var att inte göra någon vinteravstängning innan temperaturen i poolen är under 10°C. Det finns väl risk att det börjar växa om det inte är cirkulation. Sen när det är dags så pumpar jag bara ur en mindre mängd vatten och lägger en petflaska i breddavloppet. Och sen täcka hela härligheten med plåtar så inget regnvatten/snö kommer in i poolen.

Men det finns säkert hur många råd som helst :)
 
G Galten skrev:
De råd jag fick med min pool var att inte göra någon vinteravstängning innan temperaturen i poolen är under 10°C. Det finns väl risk att det börjar växa om det inte är cirkulation. Sen när det är dags så pumpar jag bara ur en mindre mängd vatten och lägger en petflaska i breddavloppet. Och sen täcka hela härligheten med plåtar så inget regnvatten/snö kommer in i poolen.

Men det finns säkert hur många råd som helst :)
Nu blir jag nyfiken. Varför en pet-flaska i bräddavloppet?

/S
 
S steve5432 skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför en pet-flaska i bräddavloppet?

/S
Det skall skydda breddavloppet från att frysa sönder (eftersom flaskan tar upp isens volymökning). Men det skall vara en mjukare variant på petflaska.
 
G Galten skrev:
De råd jag fick med min pool var att inte göra någon vinteravstängning innan temperaturen i poolen är under 10°C. Det finns väl risk att det börjar växa om det inte är cirkulation. Sen när det är dags så pumpar jag bara ur en mindre mängd vatten och lägger en petflaska i breddavloppet. Och sen täcka hela härligheten med plåtar så inget regnvatten/snö kommer in i poolen.

Men det finns säkert hur många råd som helst :)
Nu är det tömt, och grannen som haft sin pool i många år gjorde även han det nu i helgen.

Poolen är 8 x 4 meter, så plåtar vore väldigt otympligt. Vi har bara en stor presenning, som regn rinner rakt igenom.
 
Hur mycket man ska sänka beror på vilken poolkonstruktion man har, svårt att ge generella råd kring det.

Kan man ha vatten i poolen öht, brukar man göra ungefär så här:

1. Stänga av värmen när man inte ska bada mer. Töm värmepumpen på vatten.
2. Låt vattnet gå med cirkulation och kemdosering tills temperaturen är 10-12grader för att undvika påväxt
3. När det är dags att stänga, pumpa ur vatten till en nivå under breddavloppet, plugga inloppen och töm vattenpump, sandfilter etc på vatten om det inte står frostfritt.

För att tömma ut det som ska ut effektivt har jag kopplat rören i maskinrummet så att jag kan suga med vanliga poolvattenpumpen och sedan köra det mot "waste" på sandfiltret. Då tömmer man på några minuter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.