Just FKn verkar vara ok. Tänk på att det är minst 3 ledare till varje uttag —> 40 m kabel i rör.
Ang resor så hänger dom någorlunda ihop med timmarna, kanske inte gick att jobba hela dagar för att snickarn skulle färdigställa något etc.
Tycker fortfarande att 28 timmar låter mycket men dock inte lika illa som häromdagen. Man hinner mycket på 3,5 dag, jag skulle säga mer än detta.
 
V Vippo skrev:
Glömde fråga en sak. De hade felaktigt debiterat oss (inom dessa 28 timmar) för installation av spotlights. Totalt 9 spotlights under överskåpen, detta skulle ingå. Någon ungefärlig gissning på tidsåtgång för just detta?
Hur är det gjort? Kan ta allt från 1 timme till 2 dagar att göra beroende på utförande.
 
Infälld belysning i kökstak med täckskiva och kaklad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infällda spotlights under köksskåp med grått kakel på väggen och en kaffebryggare på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tttomten TomasJor skrev:
Hur är det gjort? Kan ta allt från 1 timme till 2 dagar att göra beroende på utförande.
Hmmm... de är infällda i täckskiva på totalt 4 ställen. 3 i varje i två separata täcksidor i en änden av köket och en i varje under två överskåp på andra änden. Gissar att det inte är det du menar, men vet inte riktigt hur jag skall beskriva bättre.
 
V Vippo skrev:
[bild] [bild]

Hmmm... de är infällda i täckskiva på totalt 4 ställen. 3 i varje i två separata täcksidor i en änden av köket och en i varje under två överskåp på andra änden. Gissar att det inte är det du menar, men vet inte riktigt hur jag skall beskriva bättre.
Perfekt, var ungefär så jag menade.
Nu kan du ställa det dom ska dra bort i relation till deras andra extraarbete och jag gissar att du ska betala typ hälften eller så. Och då också mindre på transporten o absolut inget förbrukningsmaterial.
 
Tack! Tar det med dem så får vi se vad de säger.

De övriga sakerna som de menar är ÄTA är det av en sådan typ att man inte skulle anse att de är normala / borde ingå i standard?

Tänker främst på:
Nya matningar
Spåra i väggar
Trådar gammal el
Montera ny tråd
 
Nya matningar. Beror ju på vad de nya matningarna går till. Jag fick för mig av texten att det handlar om att byta trådar till de flyttade uttagen. OM det är så så är det ok. Man måste dra nya trådar ifrån centralen eller den dosa där de bef. trådarna utgår ifrån. Nu var väl centralen väldigt nära uppfattade jag, i så fall handlar det om 10-15 minuter, och mindre för nästa matning, om det är flera.

Spåra i väggarna, behöver man göra för att flytta uttagen till ny plats. OM vi antar att detta är när snickare ändå är där för arbetet så är det också något som i direkt tid tar minuter, men lägg på lite för att snickaren måste uppdateras på var det skall spåras. Däremot så blir det ju ett eextra moment att taäcka över spårningen. Om vi antar att det är någonstans där man inte ändå skulle sätta nya gispsskivor, så får man räkna med tid för att sätta skivor eller laga de man spårat i.

Trådar, gammal el. Om det gäller trådar som hör till fastprisjobbet. Så kan man hävda att man upptäcker att trådarna är skadade (de behöver inte bytas bara för att de är gamla, såvida vi inte pratar om trådar från 30 - 40 talet). När en lampa/brytare skall monteras. Då är det en oväntad faktor, som inte ingår i det fasta priset. Man kan ev. hävda att om jag får ett fast pris på utbyte av ex. spottar, så är det såpass vanligt med värmeskador på trådarna att det borde räknats in i det fasta priset, eller specifikt friskrivits. Så det är troligen en korrekt ÄTA. MEN då skall de ha anmält till dig att trådarna måste bytas som tillägg, innan de utför arbetet, eller i akuta sammanhang omdelebart efteråt så fort som möjligt.

Montera ny tråd, var inte det samma sak som trådar gammal el?

Att dra nya trådar, kortare sträckor, går normalt väldigt fort.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Berätta vad de debiterat för några prylar, t.ex. ett uttag, JFB , FK, dimmer. , pris + e-nummer eller vad det var för märke-beteckning. Så ska vi se hur mycket ljugfaktor det verkar vara här.
Skulle vi kunna få veta priset de debiterat på några av sakerna?
 
Nedan är material de debiterat. På samtliga nedan angivna är det sedan 20% påslag och sedan moms.
FK 120 m, 960:-
Slang tom 13 m, 130:-
Multidosa 7 st, 301:-
Kabel EXQ 3x2,5 6 m, 126:-
Flexslang 3x1,5 9m, 360:-
Förlängningskabel 2 st 2m, 267:-
Stickpropp 4 st, 73:-
Perilexsladdställ, 287:-
Perilexuttag, 248:-
Jordfelsbrytare, 4-polig, 850:-
Kopplingsmaterial, 100:-
Dvärgbrytare 3-p 10A, 348:-
Dubbeltrapp, 190:-
Vägguttag 2-vägs, 109:-
Uttag 1-vägs 4 st, 436:-
Vägguttag 2-vägs antracit 4st, 784:-
Dimmer led 400W, 550:-
Brytare 1-pol 2 st, 196:-
Ram 2 fack 3 st, 168:-
Förhöjningsram 2-fack, 47:-
Dosa U56 4st, 196:-
Dragavlastning 4 st, 61:-
Lamputtag 2-pol 2st, 146:-
Vägguttag 2-vägs, 109:-
Skarvsladd RKK 3G 1,5 3m, 53:-
Dimmer 315W 2st, 900:-
Dowlight thin 9st, 2016:-
Led dim jolly 4st, 1700:-

Och lite andra småsaker.
 
Mikael_L
När det står såhär
V Vippo skrev:
Uttag 1-vägs 4 st, 436:-
Då är det alltså 436:- för fyra uttag, inte 436kr / styck?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ja precis, det är alltså priset för alla fyra ihop.
 
Mikael_L
Priserna du fått är verkligen spretiga.
4 st uttag för 436 är inte speciellt uppåt väggarna (nu vet jag inte om det är med eller utan moms, men ändå).
Medans 120meter FK för 960:- är horribelt. = 8kr/meter + 20% ev + moms.
Den kostar drygt 2 kr / meter i inköp.

Priser som verkar ganska rejält uppskjörtade är:
FK, slang tom, flexslang med 3x1,5, dvärgbrytare 3p.
Och sen är det några priser som sticker ut lite extra, inte superhemskt, men jag tycker i alla fall att det är över anständighet
Perilex-uttag och sladdställ och JFB

Sen är väl inget fyndbilligt iom de 20% extra, men det är väl knappast något vansinne.
Rent generellt så har de inte tokat sig alldeles galet med materialpriserna.

Men att de har debiterat fel antal (och kanske fel saker) är helt uppåt väggarna.
Du får sätta ner foten ordentligt, inte betala för uttag och drivdon de inte installerat.
Sen kan man ju undra lite, vad har det gått åt 6m 3g2,5 till? Har ugnen hamnat på en plats långt ifrån den ursprungliga?
Det är en trepolig säkring, 3x10A, vad är den till?
Vad är Skarvsladd för nåt? Brukar man inte använda i fasta installationer.
öht är det många uttag och brytare med, har allt verkligen monterats?
 
Stort tack för all hjälp!

Jag skall ta detta med dem också. Alla priser jag gav var utan momsen och utan 20% påslag - så pris till mig är 50% mer än vad som står i listan.

Har också haft en annan firma här som målat om och gjort en del snickerigrejer. Hade frågor också kring deras faktura och de återkom precis med att de gjort fel. Reviderades från 101,000 till 65,000 Lite obehagligt att de skickar ut så felaktigt, men skönt i alla fall att de erkänner och rättar utan att det alltid måste vara ändlösa diskussioner.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Som sagt inga horribla priser på elgrejerna, bara lite dyrt men inte mer.
 
E elmont skrev:
Som sagt inga horribla priser på elgrejerna, bara lite dyrt men inte mer.
Ja förutom FKn då.
 
Hur gick det med Ätan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.