Hej

Skall gjuta platta till vårt hus i veckan och har bestämt mig för att testa att slipa betongen. Någon som har koll på hur länge jag måste vänta innan jag kan gå igång med slipning?
Har också fått tipset att strunta i glättning när jag skall slipa. Någon med åsikter?

/Pär
 
Det du bör fundera på är varför du vill slipa. Vad vill du uppnå? Enda gången det är fördelaktigt att planera för slipning är om du vill få fram ballasten.
Sen kan man givetvis behöva göra det andra gånger om det kommit mycket nederbörd eller om det skiter sig, men att planera för ert är lite som att räkna med ett misslyckande.
 
Jag vill slipa för att få ett ”rått” betonggolv, så det ligger redan i planeringen. Min fundering var hur snabbt jag kan gå igång och ändå få ett bra resultat
 
Och, om jag ändå skall slipa golvet skall jag då hoppa över glättningen?
 
P ParJorgen skrev:
Jag vill slipa för att få ett ”rått” betonggolv, så det ligger redan i planeringen. Min fundering var hur snabbt jag kan gå igång och ändå få ett bra resultat
Jag kanske missuppfattar, men det låter inte som ett slipat golv du är ute efter.
Men om du ska envisas med att göra det så ska du absolut låta bli att glätta.
 
Glättningen var för min del det absolut viktigaste - samt att ballasten inte syntes. Ytskiktet blev tyvärr inte rätt så det blev sprickor. Jag har accepterat och levt med detta över 10 år (jag var för tidigt ute med mina önskemål; idag finns det bättre kunskap). TS måste skydda golvet under hela byggprocessen. Det blir lätt märken efter skor etc innan golvet slutbehandlats med - som i mitt fall - vattenglas och såpa.

Rått slipat betonggolv är underbart för bara fötter och tassar. Inte heller fel att ha värme i goövet.
 
Skulle säga att du fortfarande bör glätta för att slippa slipa så mycket vilket tar tid, kostar pengar (slitage slipskiva) och riskerar att bli fläckigt där ballasten kommer fram där det är lite högre. Jag har ett betonggolv som är glättat och sen slipat lite för att få bort betonghud och där ser man småstenen i betongen på vissa ställen vilket jag tycker är ganska snyggt men beror ju på vilket resultat man vill ha.
 
M Marsman80 skrev:
Skulle säga att du fortfarande bör glätta för att slippa slipa så mycket vilket tar tid, kostar pengar (slitage slipskiva) och riskerar att bli fläckigt där ballasten kommer fram där det är lite högre. Jag har ett betonggolv som är glättat och sen slipat lite för att få bort betonghud och där ser man småstenen i betongen på vissa ställen vilket jag tycker är ganska snyggt men beror ju på vilket resultat man vill ha.
Glätta vill man inte göra. Dels blir ytan väldigt glatt, vilket gör det svårare att slipa. Sen blir ytan även mycket hårdare, vilket också gör det svårare att slipa.

Det räcker gott och väl att sloda för att få ner ballasten och få bort märken från laserfot och dylikt.

Fortfarande så gäller att syftet med slipningen är väldigt viktig och påverkar utförandet mer än vad du kanske tror.
Mitt tips är att läsa på lite mer och/eller ställa konkreta frågor här.
 
K
Kan bara hålla med C.Lundin,
Jag lät glätta delar av källarrenoveringen (C30/37), golvet vart ojämnt och behövde avjämnas och inför det slipade jag för att få bort "cementhinnan" samt få fram lite porer för att säkerställa vidhäftningen av flytspacklet.
Det var riktigt tungt jobb.

I andra delen av källarrenoveringen (C40/50) har jag enbart slodad betong, jag var inställd på ett ännu tuffare jobb att slipa (fått putsbruk C som fyllt ojämnheterna som måste bort) inför flyt. Men jag vart förvånad hur lätt det var att slipa ner ojämnheterna inte alls i klass med första golvet.
 
Har pratat med lite olika ”experter” idag och det gemensamma är att de anser att jag inte skall glätta om golvet skall slipas.
En konkret fråga som återstår är hur länge gjutningen måste bränna innan man kan börja slipa?
 
  • Gilla
Mixar´n
  • Laddar…
P ParJorgen skrev:
Har pratat med lite olika ”experter” idag och det gemensamma är att de anser att jag inte skall glätta om golvet skall slipas.
En konkret fråga som återstår är hur länge gjutningen måste bränna innan man kan börja slipa?
Ja, det hade vi ju klargjort...

Du måste ge oss mer info om du vill ha vettiga svar.
Åter igen - syftet? Vad är du ute efter?
Betongrecept spelar in. Är det en vanlig, tunnare platta? Vädret spelar väldigt stor roll. Tillsatsmedel?
 
Och jag säger tvärtom glätta behövs för att få ett bra resultat utan massa porer
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Och jag säger tvärtom glätta behövs för att få ett bra resultat utan massa porer
Får man ytliga porer på en platta så behöver man lära sig att vibba och vikten av efterkompaktering.

Tilläggas kan ju göras att eftersom hela tråden handlar om att han har planer på att slipa plattan så försvinner eventuella ytliga porer i och med slipningen.
 
Redigerat:
Har slipat några golv och det blir bättre slutresultat om man glättar det
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har slipat några golv och det blir bättre slutresultat om man glättar det
Jag har gjutit, skurat och slipat många golv och plattor då jag jobbat med det på heltid i många år, men det är inte speciellt relevant nu.
Givetvis blir resultatet bättre när man glättar, det är hela poängen med att göra det. Men som redan sagts så blir slipningen mindre lyckad och dessutom mycket svårare. Att man glättat plattan syns inte sen när man väl slipat. Det är bara slöseri med tid dels på utläggningen och även när det är dags att slipa sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.