Önskar tips på en prisvärd gersåg till framför allt kapning av golvlister då dessa ska bytas i hela huset.
Bra om den även funkar till kapning av exempelvis tunnare metallister (efter byte av klinga) och liknande.

Kommer inte använda den till att såga något grövre trävirke (inget altanbygge) men än eventuellt vid enstaka tillfällen. Blir det större jobb så kommer jag hyra en kvalitetsmaskin.

Vill ha något bra och prisvärt och har inget emot att betala för det. Dock känns det dumt att betala 5000 för att sen använda den till något som en 1000-kronorsmaskin göra lika bra.

Positivt om den tar så liten plats som möjligt vid förvaring.
 
D da20 skrev:
Önskar tips på en prisvärd gersåg till framför allt kapning av golvlister då dessa ska bytas i hela huset.
Bra om den även funkar till kapning av exempelvis tunnare metallister (efter byte av klinga) och liknande.

Kommer inte använda den till att såga något grövre trävirke (inget altanbygge) men än eventuellt vid enstaka tillfällen. Blir det större jobb så kommer jag hyra en kvalitetsmaskin.

Vill ha något bra och prisvärt och har inget emot att betala för det. Dock känns det dumt att betala 5000 för att sen använda den till något som en 1000-kronorsmaskin göra lika bra.

Positivt om den tar så liten plats som möjligt vid förvaring.
Många är nöjda med metabo kgs 216/254. Många är nöjda, mig inkluderat, med Bosch gcm 8 sjl. Dock gäller det att ha en fin klinga oavsett vilken såg man använder.
 
JLyck JLyck skrev:
Många är nöjda med metabo kgs 216/254. Många är nöjda, mig inkluderat, med Bosch gcm 8 sjl. Dock gäller det att ha en fin klinga oavsett vilken såg man använder.
Boschen har jag hört gott om men känns kanske lite onödigt stor/dyr för mitt användningsområde.

Vad är det för skillnad på Metabo KGS och den billgare KS?

"Fin klinga" som i att den ska vara i bra skick eller som i fintandad (dvs inte den typ av grova klinga som medföljer de flesta maskiner)?
 
D da20 skrev:
Boschen har jag hört gott om men känns kanske lite onödigt stor/dyr för mitt användningsområde.

Vad är det för skillnad på Metabo KGS och den billgare KS?

"Fin klinga" som i att den ska vara i bra skick eller som i fintandad (dvs inte den typ av grova klinga som medföljer de flesta maskiner)?
Ptja, det beror på hur länge du planerar att ha sågen ;)

vad skillnaden är lämnar jag åt någon annan att svara på.

Fin klinga i som både bra skick, och fintandad. Ju fler tänder, desto finare snitt. Gärna uppemot 48, men 64tänder är ännu bättre. De grova klingor gör alldeles för grova snitt för lister.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Jag köpte Metabo KGS 254M för några veckor sen. Den känns riktigt bra faktiskt. En finklinga för lister är en bra investering. Som skrevs runt ~60 tänder är inte dumt även om klingan som hänger med inte är dum heller. Klingan som sitter på är 48 tänder vilket är rätt fintandat för att vara en standardklinga (iaf enl mig) det är inte ovanligt att det sitter en 24 tänders som i min värld endast duger för att snabbt kapa en regel med rätt grovt resultat.

Det enda som jag kan påpeka som är lite negativt. Det är ingen liten och smäcker såg. Från gerinställningen vid sågbordet till glidskenans ända är det ca 80 cm. Så man får ha lite plats.

Men i det stora hela är jag väldigt nöjd med min KGS 254M
 
nikasp
Jag har Bosch och har mest kört grövre grejer. Misstänker att den kommer att hänga med väääääldigt länge och täcka alla mina behov.
 
Jag köpte dewalt dws777 (finns på proffsmagasinet för under 3k såg jag) och jag är jättenöjd med den. Stort plus tycker jag är xps systemet med belyst sågsnitt och att den går att ställa mot vägg då gejdrarna löper inne i handtaget. Sen som sagt, klingan gör halva sågen!
 
  • Gilla
gladpack1 och 1 till
  • Laddar…
D da20 skrev:
Boschen har jag hört gott om men känns kanske lite onödigt stor/dyr för mitt användningsområde.

Vad är det för skillnad på Metabo KGS och den billgare KS?

"Fin klinga" som i att den ska vara i bra skick eller som i fintandad (dvs inte den typ av grova klinga som medföljer de flesta maskiner)?

KGS har glidstänger, KS är fixerad. Du kan kapa bredare stycken med KGS.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Jag har inte satt väldigt mycket list i mina dagar, men en sak jag upplevt är att själv anhållet man ställer listen mot, är för låg. Det betyder att listen (om man kapar den stående) lutar lite snett bakåt, varför ett gerat hörn får en glipa t.ex.upptill medan den går ihop bra nedtill. Någon annan som upplevt samma och har en lösning? Den bästa lösningen såklart högre anhåll på sågen...
 
Skruva på en lagom list på anhållet. Ofta finns det skruvhål i originalanhållet för det. Se bara till att klinga mm går igenom innan du startar sågen.
 
Någon som har tips på en prisvärd ”fin” klinga till (i mitt fall) en Bosch GCM 8 SJL?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.