Värmepumpsfråga... Vi har en luftvattenpanna, thermia atria.. vattenburna element. Inställd på 20 grader rum. Ingen innegivare. I mellanvåningen har inte innetemperaturen gått under 20 grader än. Men i sovrummet på vinden var de idag 17,4 grader. Luftade elementen idag men pannan vill inte ge värme ut i elementen. Elementtermostaten fullt öppna. Beror de på att mellanvåningens temp ligger över 20 och vi har 1 system? Eller vad är problemet? Den ger inte ut nåt alls nu och de står inget värmebehov på pannan.
 
  • Collage av värmesystem med cirkulationspump, termostater och manometer som visar elementens status i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ger ju 26 grader ut enligt bilden, returen är samma. Frågan är ju om du har cirkulation till övervåningen?
 
G gusvo085 skrev:
Den ger ju 26 grader ut enligt bilden, returen är samma. Frågan är ju om du har cirkulation till övervåningen?
Står fortfarande inget värmebehov på pannan så nej den ger inte ut värme.
 
Är ni nyinflyttade/ändrat något eller har systemet skött sig tidigare och helt plötsligt inte gör det längre?

Värmepumpen har ju ingen aning om temperatur i enskilda rum.
Är det regelbundet för kallt i ett rum (inte bara om det blåst mycket eller någon annat yttre påverkan) så är väl nödlösningen att höja kurvan tills det blir 20 grader i det kalla rummet och sen strypa elementen i rummen som nu blev för varma.

Rätt lösning energieffektivmässigt antar jag är att byta till större radiator i det kalla rummet..
Men det får mer pålästa svara på.
 
jag vet inte hur det fungerar när du har mer än en tempgivare. Men jag har för mig att gränsen 17 grader gäller utomhustemperatur. VPn skall inte ge någon värme förrän utomhustemperaturen går under 17 grader (inställbart).

Värmepumpen styrs primärt av utomhustemperaturen. Inomhusgivarna ger en justering av den temperatur på vattnet som utomhusgivaren styr.

Någonstans i menysystemet så kan du se en "integral". Det är en summa av felet i temperatur över tid. Så antag att utomhustemperaturen ligger så att den borde köra ut 30 gradigt vatten. Då minskar integralen (negativt värde) för varje minut, när den når ett viss värde, så startar värmepumpen, och käör ut varmare vatten, då ökra integralen tills den går över ett visst poisitv värde, och pumpen stannar. På något sätt som jag inte har helt klart för mig, är temperaturen på returvattnet inblandad i integralberäkningen. Rerturvattnet är ju ett mått på hur varmt det är i rummen.

Men inomhusgivaren ger bara en liten "knuff" i kalkylen.
 
H hempularen skrev:
jag vet inte hur det fungerar när du har mer än en tempgivare. Men jag har för mig att gränsen 17 grader gäller utomhustemperatur. VPn skall inte ge någon värme förrän utomhustemperaturen går under 17 grader (inställbart).
Det där hade jag problem med förra hösten, av nån anledning så hade det värdet ändrats till typ 0 grader i utetemperatur. Tog ett tag, och någon kall dag, innan jag fattade vad som hänt.
 
Enligt bilderna är värmestoppet satt på 20 grader. Dvs ska producera värme om utetempen är lägre än 20.

Integralen är positiv och värmepumpen tycker mao att huset är varmt nog.

Höj kurvan och se vad som händer.
Eller hitta kranen någon råkat stänga till delar av huset.. :)

Kan du gå in på framledningstemp och se på graferna hur många gånger den startat senaste timmarna?
 
O [old rusty] skrev:
Enligt bilderna är värmestoppet satt på 20 grader. Dvs ska producera värme om utetempen är lägre än 20.

Integralen är positiv och värmepumpen tycker mao att huset är varmt nog.

Höj kurvan och se vad som händer.
Eller hitta kranen någon råkat stänga till delar av huset.. :)

Kan du gå in på framledningstemp och se på graferna hur många gånger den startat senaste timmarna?
Jag höjde kurvan till 43 nu.. Och höjde minitemp till 23 grader. En dum fråga. Om man höjer värmekurvan, ökar då också driftkostnaden? Eller är de rum värdet som avgör? Jag fattar ju att om man vill ha 24 grader inne så blir de dyrare än 20 grader inne Fan rena rama rymd vetenskapen detta... Första vintern vi bor här och är livrädd för el räknings överraskningar....
 
Kurvan bestämmer hur mycket den ska 'gasa på' när det blir kallare ute och är det som primärt styr hur värmepumpen jobbar.
Är kurvan för brant så blir det varmare inne när det blir kallare ute, så ja - Driftkostnaden ökar.
 
useless useless skrev:
Kurvan bestämmer hur mycket den ska 'gasa på' när det blir kallare ute och är det som primärt styr hur värmepumpen jobbar.
Är kurvan för brant så blir det varmare inne när det blir kallare ute, så ja - Driftkostnaden ökar.
Så en lägre kurva är mindre driftkostnad? Så man bör sträva till att ha kurvan runt 40?
 
En lägre kurva ger lägre temperatur inne när det blir kallare ute vilket i sin tur sänker driftkostnaden (och humöret hos resten av familjen)

Man ska sträva efter en kurva som ger jämn innertemperatur oavsett utetemperatur. Exakt vilken det är beror på huset och värmesystemet. Förmodligen var det rätt kurva inställd innan du ändrade, så ställ tillbaks den och öka rumstemp-inställningen istället.
 
Mitt första förslag är om ekonomi är prio är att inte höja kurvan.
Är riktigt behagligt att sova i 16-17 grader om man har ett par tofflor jämte sängen..

Vill ni ha 20 grader i rummet som nu är kallast gör ni som jag sa ovan.
Höj kurvan tills det är 20 grader i det varmaste rummet.
Sänk flödet i radiatorerna i de rum som blev över 20 grader. Att sänka flödet är enklare om ni byter ut termostaterna mot vred istället.
Jag skulle inte pilla på Min-värdet (det som var 13 grader i första bilden) i detta läget.
Det gör att värmepumpen aldrig riktigt slutar producera värme oavsett utomhustemp om ni har den för högt.

Och givetvis kostar det att hålla en högre temperatur.
Men det får ni ju väga mot att ha en önskad inomhustemp.
 
Och skriv ner orginalvärderna så ni kan backa tillbaks om det blir galet..
 
useless useless skrev:
En lägre kurva ger lägre temperatur inne när det blir kallare ute vilket i sin tur sänker driftkostnaden (och humöret hos resten av familjen)

Man ska sträva efter en kurva som ger jämn innertemperatur oavsett utetemperatur. Exakt vilken det är beror på huset och värmesystemet. Förmodligen var det rätt kurva inställd innan du ändrade, så ställ tillbaks den och öka rumstemp-inställningen istället.
Citat från Thermia om "Rum bör"
Citat
"Detta sätt att ställa in inomhustemperaturen på ska enbart användas vid en tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen. Vid en varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen justeras istället värmekurvan, eftersom det är det mest energi- och kostnadseffektiva sättet att ställa in värmekurvan"

Råd och rön om inställning av värmepannor av likande modell:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
 
useless useless skrev:
En lägre kurva ger lägre temperatur inne när det blir kallare ute vilket i sin tur sänker driftkostnaden (och humöret hos resten av familjen)

Man ska sträva efter en kurva som ger jämn innertemperatur oavsett utetemperatur. Exakt vilken det är beror på huset och värmesystemet. Förmodligen var det rätt kurva inställd innan du ändrade, så ställ tillbaks den och öka rumstemp-inställningen istället.
Den stog på 50 när vi flytta in i våras. Vi sänkte till 40 på installatörens inrådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.