5
peolalfa peolalfa skrev:
Har googlat lite, men fattar inte riktigt hur jag ska mäta. Är det en multimeter jag ska använda? Spelar det ngn roll vilka värden jag får eller bara att där finns ett värde över huvud taget?
Har du jordfelsbrytare så är det bäst om du mäter mot nollan i exempelvis ett uttag om du har ett lågohmigt instrument, annars så kommer jordfelsbrytaren att lösa.
Vet inte hur mycket du har använt en multimeter.
I vilket fall så skall du ansluta probarna för spänningsmätning, sätter du dem för strömmätning så kan du i bästa fall om det är ett lite dyrare instrument skjuta säkringen i den eller skjuta sönder hela instrumentet om det vill sig illa i ett billigare .
Nä du har satt dem rätt så ska du ansluta ena proben till nollan i uttaget.
Andra proben sätter du mot in och utgångarna på brytaren.
Du ska ha spänning in 230v och när du slår om brytaren så ska du ha det på "utgången"
Om du tittar på bilden som jag bifogade så ser du , sedan testar du båda brytarna på så sätt.
Blir väldigt långt att skriva om man aldrig har använt ett instrument och spänningsmätt med.

Det man kan göra annars är att bryta spänningen, plocka bort brytaren och ohmmäta men då vet du endast att brytaren är ok men inte ledarna emellan.

Känner du dig det minsta osäker så kontakta någon som vet hur man mäter.
 
peolalfa peolalfa skrev:
Tack för svaret. Nej jag har inte bytt ngt. Det hände efter att elektriker rotat runt i dosan, men det kan ju vara ett sammanträffande.
Kolla i dosan elektrikern ”rotade runt i” så inte en nollkabel har släppt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.