Område markerat för kakling i ofärdigt badrum med spånskiva på vägg och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad duschhörna med spacklade väggar och röda linjer som markerar områden för kakel, text "0,2 kvm" på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rått badrum under renovering med markerade ytor för kakling, spacklade väggar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena

Plattsättare var nyss förbi och gav mig en tankeställare

Min tanke var att ha ett kaklat badrum i duschhörnan men plattsättare säger att det ej är godkänt badrum och att det måste hel kaklas.

Har spacklat som en galning hemma men tydligen i onödan :(

På bilderna här har ni några bilder på mitt badrum. Och markerade med vart det ska kakel/klinkers på väggarna/golvet.

Fick en offert på 18k där helkaklat badrum gäller med inkluderat matrial som tättskickt fix och fog.
förutom klinker och kakel.
Saftigt pris ?

Tack för ett svar...
 
BirgitS
Tätskikt behövs i hela rummet om det inte gäller en källare med oisolerad betongplatta. Men det finns ju olika sorters tätskikt, tätskiktsfolie bakom kakel/klinker, våtrumsmatta (inkl. sån för vägg) och målade system, så det är ju inte nödvändigt att ha just kakel överallt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tätskikt behövs i hela rummet om det inte gäller en källare med oisolerad betongplatta. Men det finns ju olika sorters tätskikt, tätskiktsfolie bakom kakel/klinker, våtrumsmatta (inkl. sån för vägg) och målade system, så det är ju inte nödvändigt att ha just kakel överallt.

Bilderna är dock lite gamla. Alla väggarna förutom duschhörnan är klädda med våtrumsväv g900v

Duschhörnan kommer vara 80•80 Och det är bara där jag vill ha kaklat. Men enligt plattsättare är det ej godkänt.
 
T
Snickerzz Snickerzz skrev:
Bilderna är dock lite gamla. Alla väggarna förutom duschhörnan är klädda med våtrumsväv g900v

Duschhörnan kommer vara 80•80 Och det är bara där jag vill ha kaklat. Men enligt plattsättare är det ej godkänt.
Inga problem att bara kakla duschhörnan och ha väv på resten men i så fall ska det göras enligt MVK:s regler och att det är en överlappning mellan systemen. Särskild väv som limmas med våtrumsgrund och sedan strykes väven med våtrumsgrunden utanpå väven slutligen målas väven med grundfärg och täckfärg.

https://www.vatrumsmalning.se/

18000 kr var ett bra pris för helkaklat!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Tycker att 18000:- låter billigt, om det är både arbete och allt material, utom kakel och klinker.
 
Kan bara instämma...
Är det 18000kr före rotavdrag inkl. materialet låter det löjligt billigt.

Vi brukar låta tätskiktsfolien gå ut 10cm utanför den ytan som ska kakelsättas.
Sen när plattsättningen är klar överlappar målaren med sitt våtrumssystem.
Tror egentligen bara de behöver överlappa 3cm om jag minns rätt men bättre med lite extra tycker vi så kan han först spackla ut kanten innan han överlappar.
Sen mjukfogar han och målar ut på kakelns kant.
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.