Golv med aluminiumklädda golvskivor och upphöjda bulor, en öppen dörr och väggar ses i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bulor på aluminiumklädda golvskivor med synliga rör och vattenanslutningar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyjuten golv med ojämnheter och luftbubblor, redo för klinkerläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så konstiga bulor med luft(?) det blev... någon som vet varför? Flytade på Flooré aluminiumklädda golvskivor med Kiilto df heat. Primeade innan...tror jag klarar lägga klinkers på detta ändå - eller?
 
Redigerat:
Hoppas du inte flöt rakt på plåtarna för det är nog inte det ultimata.
Nu känner jag inte till just detta systemet men med andra golvvärmesystem med värmefördelningsplåtar så ska man alltid lägga åldersbeständiga plast innan man flytspacklar och dessutom en 10mm distans längs väggarna för att slippa spänningar.

Det du efterfrågar är luftbubblor och inget jätteovanligt att det kan bli lite.
 
Piggroller eller tandad spackel hjälper vid utläggning samt att röra noga och ha nån droppe vatten extra.
Nu blir det att skrapa lite om det behövs för att få det jämnt.
 
  • Gilla
mahgnuz
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hoppas du inte flöt rakt på plåtarna för det är nog inte det ultimata.
Nu känner jag inte till just detta systemet men med andra golvvärmesystem med värmefördelningsplåtar så ska man alltid lägga åldersbeständiga plast innan man flytspacklar och dessutom en 10mm distans längs väggarna för att slippa spänningar.

Det du efterfrågar är luftbubblor och inget jätteovanligt att det kan bli lite.
Hmm. Det ska gå att sätta klinker direkt på detta system. Men att flyta ovanpå är att rekommendera. Det är aluminiumklädd eps med spår för vattenrör. Flytade direkt på. Var lite ovan vid att se så många bulor. De är nog max 1 mm höga så det blir nog inga problem hoppas jag iaf..
 
Stefan N Stefan N skrev:
Piggroller eller tandad spackel hjälper vid utläggning samt att röra noga och ha nån droppe vatten extra.
Nu blir det att skrapa lite om det behövs för att få det jämnt.
Körde med tandspackel för att dra ut spacklet och det såg jämnt o fint ut när det flöt ut...till efter 45 min då det såg ut som om golvet fått en allergischock...:crysmile:.
 
M mahgnuz skrev:
Hmm. Det ska gå att sätta klinker direkt på detta system. Men att flyta ovanpå är att rekommendera. Det är aluminiumklädd eps med spår för vattenrör. Flytade direkt på. Var lite ovan vid att se så många bulor. De är nog max 1 mm höga så det blir nog inga problem hoppas jag iaf..
Ofattbart då man på vanlig eps måste flytspackla 25mm för att få tillräcklig böjstyvhet att lägga klinker på.
Men ok... jag känner som sagt inte till detta system men det låter märkligt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ofattbart då man på vanlig eps måste flytspackla 25mm för att få tillräcklig böjstyvhet att lägga klinker på.
Men ok... jag känner som sagt inte till detta system men det låter märkligt.
Jo - kan låta märkligt men det är ingen plåt utan en folie. Inser nu att jag använt fel primer vilket sannolikt är orsaken till min överdrivet bubbliga yta. Man ska visst läsa noga...tänkte väl att primern fördelades dåligt och pölade sig mot aluminiumytan...ja ja..det kommer nog gå fint iaf...skulle haft fix primern till detta och inte startpriserna som man annars brukar till kiiltos avjämningsmassor...suck..::/
 
M mahgnuz skrev:
Jo - kan låta märkligt men det är ingen plåt utan en folie. Inser nu att jag använt fel primer vilket sannolikt är orsaken till min överdrivet bubbliga yta. Man ska visst läsa noga...tänkte väl att primern fördelades dåligt och pölade sig mot aluminiumytan...ja ja..det kommer nog gå fint iaf...skulle haft fix primern till detta och inte startpriserna som man annars brukar till kiiltos avjämningsmassor...suck..::/
Jag syftade väl mest på att de påstår man kan lägga klinker direkt på dem om de är av eps.
Verkar mycket märkligt då man inte har någon styvhet i det underlaget.
Sen är jag mycket tveksam till att flyta direkt på folien också... aluminium som aluminium i min värld.
 
Cement-baserade produkter är basiska och innehåller hydroxidjoner som oxiderar aluminium vid kontakt. Som biprodukt bildas vätgas, därav bubblorna. Skulle tro att värmefördelningsplattorna är mer eller mindre förstörda tyvärr. Spelar ingen roll om det är plåt eller folie, aluminium som aluminium som Paul säger.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
P Probably Wrong skrev:
Cement-baserade produkter är basiska och innehåller hydroxidjoner som oxiderar aluminium vid kontakt. Som biprodukt bildas vätgas, därav bubblorna. Skulle tro att värmefördelningsplattorna är mer eller mindre förstörda tyvärr. Spelar ingen roll om det är plåt eller folie, aluminium som aluminium som Paul säger.
Well , Kiilto df heat är ifs lågalkalisk...men tack för förklaringen. Det låter ju helt korrekt Så, ja, om du säger att det är så så är det väl det då. Synd att jag tappar en del av värmefördelningen via folien isf. Det var onödiga pengar att köpa nåt som man sedan förstör iaf.:p Skulle haft rätt primer så hade det gått fint. Ingen jättepanik ändå. Det kommer bli varmt , och tillräckligt jämnt är det för att lägga klinkersen.
 
T
P Probably Wrong skrev:
Cement-baserade produkter är basiska och innehåller hydroxidjoner som oxiderar aluminium vid kontakt. Som biprodukt bildas vätgas, därav bubblorna. Skulle tro att värmefördelningsplattorna är mer eller mindre förstörda tyvärr. Spelar ingen roll om det är plåt eller folie, aluminium som aluminium som Paul säger.
Jag tycker detsamma men om nu tillverkaren av systemet säger att man kan antingen lägga plattor direkt på eller flytspackla så får ju dom står för garantier att det håller.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag syftade väl mest på att de påstår man kan lägga klinker direkt på dem om de är av eps.
Verkar mycket märkligt då man inte har någon styvhet i det underlaget.
Sen är jag mycket tveksam till att flyta direkt på folien också... aluminium som aluminium i min värld.
Det är styvt så det räcker under skivorna. Det är ju givetvis krav på böjstyvhet under skivorna...:). Sedan kan man lägga primer(rätt primer) och fix+klinker ovanpå allt. Om du ska ha tätskikt i våtutrymme ska du givetvis flyta 20mm ovanpå innan tätskikt och ytskikt. Men allt förutsätter att golvet under håller måttet så klart.
 
T tank77 skrev:
Jag tycker detsamma men om nu tillverkaren av systemet säger att man kan antingen lägga plattor direkt på eller flytspackla så får ju dom står för garantier att det håller.
Med rätt primer är det inga problem eftersom det bildar en barriär. Det är bättre än plast eftersom det bidrar till att skikten häftar i varandra.
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
T
M mahgnuz skrev:
Med rätt primer är det inga problem eftersom det bildar en barriär. Det är bättre än plast eftersom det bidrar till att skikten häftar i varandra.
Säkert men när jag ser sådana hära lösningar så vänder jag i dörren, skulle aldrig lämna några garantier på att det håller i längden.

Men nu gör du det till dig själv så då kan det ju kvitta:p
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.