Hej, nu ber jag om hjälp från er som kan lås! Handtaget på min ytterdörr orkar inte fjädra tillbaka när jag tryckt ner det. När jag öppnar låshuset så ser det jag antar är roddarfjädern okej ut, däremot så upptäckte jag en annan fjäder runt själva roddarcylindern som var trasig i ena änden. det verkar vara den som ska fjädra tillbaka handtaget medan den andra fjädern är till för fallkolven. Så jag får väl köpa en ny sån fjäder me jag vet inte vad den heter och var jag ska få tag på den! Låshuset är märkt med Boda 4515, eller 4516 eller nåt i den stilen. Bilder nedan.
 
  • Öppet låshus för ytterdörr med synliga fjädrar och komponenter, inklusive en trasig fjäder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat låshus med synliga fjädrar och komponenter, inklusive roddarcylindern och en trasig fjäder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av ett låshus med synlig roddarcylinder och skadad fjäder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller ett öppet låshus med en synlig trasig fjäder kring roddarcylindern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett Boda låshus med modellnummer 4515 på en ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Inte lätt att läsa stämplingen men låshuset heter 451S och såldes även som Abloy innan det utgick, det hade även smeknamnet HSB-lås då det var det låset de godtog för länge sedan när kunden ville ha extralås även FAS 780 godtogs.
Gå in till en låssmed så har de säkert en passande fjäder till dig, är det ett äldre företag så har de troligtvis rätt fjäder liggandes.
Jag vet inte om det fortfarande går att beställa fjädrar f.rån Finland eller Estland.
 
Redigerat:
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Inte lätt att läsa stämplingen men låshuset heter 451S och såldes även som Abloy innan det utgick, det hade även smeknamnet HSB-lås då det var det enda de godtog för länge sedan när kunden ville ha extralås..
Gå in till en låssmed så har de säkert en passande fjäder till dig, är det ett äldre företag så har de troligtvis rätt fjäder liggandes.
Jag vet inte om det fortfarande går att beställa fjädrar f.rån Finland eller Estland.
Aha! Tyckte det sista tecknet var lite luddigt. Tusen tack, då vet jag vad jag ska leta efter. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.