Hej

Vi har svårt att visualisera om hur man snyggast och mest estetiskt kan bygga ut en hall om ca 13-15m2 på ett källarhus från -49 och går härmed denna tråd ut för att se om andra människor stött på andra liknande utbyggnader så man kan fånga upp eventuella fallgropar.

Man skulle för enkelhetens skull vilja ansluta utbyggnaden under husets befintliga takfot och vi vill även anlägga grunden (platta på mark) nere på marknivå för att det skulle vara mer praktiskt att tex dra in en barnvagn eller liknande och sedan ha ca 3st trappsteg invändigt, fördelen mot trappa ute är ingen snö på trappsteg och halkrisk men nackdelen är att lite utrymme försvinner invändigt.

Övrig fördel är att grus och smuts begränsas ev. att dras med ”upp” i övriga huset.

Det skulle gå att ansluta högre på bef. tak men ser inte någon vinst i det hela i detta fall.

Det är tänkt att köra sadeltak med nock och åsar för att få mer luft/rymd.
I detta fall är det lite svårt med en för stor takfot på sidorna då dom begränsas av befintliga fönster.

Några frågor kring denna ritning är om:
-fönstren närmst tilltänkta utbyggnaden/hallen kommer se oestetiska ut mot nya taket.
-om höjden på befintliga fönster kommer se oestetiska ut mod dom nya höjderna på dörr och fönster.

Bifogar en bild på fasaden och även lite ritningar, har inte ritat in fönster på sidovyerna ännu då jag avvaktar att lösningen kring taket är ok.
Diverse mått finns på ritningar.

Ett till alternativ skulle kunna vara ett låglutande valmat tak eller ev. att köra plant tal och förlänga bef. eller plant tak som ansluts under bef.takfot.

Kom gärna med idéer och andra exempel och frågor.
Tack på förhand!
Med Vänliga Hälsningar Karl
 
  • Arkitektonisk ritning av fasad för utbyggnad av en hall på ett källarhus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad av ett källarhus från 1949 med entré, trappa, fönster och takfot som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husfasad med planerad utbyggnad av en hall ansluten under befintligt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en husfasad som visar planerad utbyggnad under befintligt sadeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Det är ett klassiskt problem när man vill bygga till ett hus med sockel i markplanet: Tillbyggnaden blir väldigt hög, vilket ofta ser lite tokigt ut. Det bästa är om man kan sänka golvnivån i den befintliga hallen till markplanet och sedan ta upp nivåskillnaderna i det befintliga huset. Om det är möjligt beror bl.a. på vilken typ av mellanbjälklag huset har och vad som finns i källaren under hallen. Ni har inte fått några svar än, vilket jag tror återspeglar problemets svårighetsgrad.
 
Hej och tack så mycket.

Ja det verkar vara en svår nöt att knäcka.

Om man ansluter utbyggnaden till bef. tak så tycker vi att det blir väldigt högt nästan likt ett ”trapphus” om man vill ha golvnivån på nya hallen nere på marknivån men då blir nästa problem som ritningen med frontvyn visar att det kan se estetiskt fel ut när fönster och dörr på den nya hallen kommer i en annan nivå mot övriga på huset plus att det ser ut som att taket kommer inkräkta endel av synfältet ut/in från dom befintliga fönstren som angränsar på huset, då funderar vi om det kommer se fel ut eller om det helt enkelt inte är någon fara.

Tack för svaret i alla fall!

Med Vänliga Hälsningar Karl
 
Ett knep ni kan ta till är att markera distans mellan entré och hus, t.ex. genom att sätta smala fönster närmast husfasaden.
 
Gammelnörden
Jag har funderat på om det skulle gå att dela upp höjden på två med ett eller två låga trappsteg utanför dörren med skoskarpa i som är praktiskt och sedan bara ha ett steg invändigt mellan "våningsplanen". Personligen hade jag försökt undvika trappor invändigt pga fallrisken för små barn och speciellt i anslutning till hallen när man ska rodda med påklädning mm. Två steg utanför dörren är inte heller särskilt mkt att ramla från...
Estetiskt tycker jag ni ska vara noga med dom små detaljerna och eftersom huset inte har en symmetrisk fönstersättning skulle jag placera dörren på långsidan utan skrymmande sidoljus. Taklutningen tycker jag ni ska matcha dagens lilla entrétak och även fundera på att lägga plåt på taket för att göra proportionerna så nätta som möjligt. Ett tvåluftsfönster på gaveln för ljusinsläpp blockerar inte värdefull väggyta invändigt. Jag skulle även minska på fönsterfodrens bredd så att dessa blir nättare och bättre stämmer överens med husets proportioner och tidsålder.
Har klipp och klistrat lite utifrån bifogade bilder. Ursäkta de klunsiga stuprören...:oops:
Arkitektritning av husfasad med dörr och tre fönster, dimensioner och taklutning angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel illustration av ett hus med en dörr på långsidan, ett fönster och en liten taköverbyggnad, utan synliga trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Kom just på att med ingången på sidan skulle det se helt bra ut med ett litet flackt tak utan stödben över dörren.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.