Hej alla proffs.

Jag har lite funderingar här angående fuktspärr.. som ni ser på bilderna så verkar man ha gjort det rummet på två olika sätt till höger har man plastat in vägg och tak, och till vänster har de använt sig av någon typ av papp.. vad jag vet att man brukar plasta, glesa sedan gipsa.. Men i detta fallet har man valt att plast sedan gips direkt på, så plasten är nu förstörd efter jag rivit alla gips. Gipsen var SPIKAD i taket .. Hur ska jag lösa problemet med fuktspärr ? Vad rekommenderas i det fallet

Mvh
 
  • Osäker fuktspärr med plastfolie och papp på tak och vägg i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en byggkonstruktion med exponerade träbjälkar och en plastfuktspärr som skadats efter borttagning av gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du både papp och plast på samma takdel? Fram till några år in på 70-talet var asfaltimpregnerad papp (AC 350) den vanligaste formen av ångspärr. Sedan ersattes den successivt av plastfolie. Plast som är hållbar är en ganska ny uppfinning, vilket många yngre människor idag kanske inte tror. Jag tror inte man blandade papp och plast på samma bygge. I varje fall inte proffs. Det tyder på en senare ombyggnad. Förr använde man bara spik när man byggde hus. Skruvar var spårskruvar och skruvdragare fanns inte. I princip bör man inte blanda papp och plast i samma hus, men det kan ändå finnas skäl till det om isoleringsmängden har ökats påtagligt. Det kan vara svårt att reda ut här hur du bör göra.
 
J justusandersson skrev:
Har du både papp och plast på samma takdel? Fram till några år in på 70-talet var asfaltimpregnerad papp (AC 350) den vanligaste formen av ångspärr. Sedan ersattes den successivt av plastfolie. Plast som är hållbar är en ganska ny uppfinning, vilket många yngre människor idag kanske inte tror. Jag tror inte man blandade papp och plast på samma bygge. I varje fall inte proffs. Det tyder på en senare ombyggnad. Förr använde man bara spik när man byggde hus. Skruvar var spårskruvar och skruvdragare fanns inte. I princip bör man inte blanda papp och plast i samma hus, men det kan ändå finnas skäl till det om isoleringsmängden har ökats påtagligt. Det kan vara svårt att reda ut här hur du bör göra.

Verkar som att det är en ombyggnad som har tillkommit... borde inte funka i fall jag river all plast och kör med papp på hela ? Eller riva papp och plasta hela.. vilken är bäst vet jag inte
 
Om det är en mindre del som har plast och inte mängden isolering (där plasten finns) är mycket större, skulle jag välja papp genomgående.
 
G
J justusandersson skrev:
Har du både papp och plast på samma takdel? Fram till några år in på 70-talet var asfaltimpregnerad papp (AC 350) den vanligaste formen av ångspärr. Sedan ersattes den successivt av plastfolie. Plast som är hållbar är en ganska ny uppfinning, vilket många yngre människor idag kanske inte tror. Jag tror inte man blandade papp och plast på samma bygge. I varje fall inte proffs. Det tyder på en senare ombyggnad. Förr använde man bara spik när man byggde hus. Skruvar var spårskruvar och skruvdragare fanns inte. I princip bör man inte blanda papp och plast i samma hus, men det kan ändå finnas skäl till det om isoleringsmängden har ökats påtagligt. Det kan vara svårt att reda ut här hur du bör göra.
På den tekniska beskrivningen på mitt hus -72 står det att dom använt "9mm Asfaboard" det är typ en mjuk skiva har jag sett när jag tog upp ett hål i väggen. Agerar den någon form av fuktspärr?
 
J justusandersson skrev:
Om det är en mindre del som har plast och inte mängden isolering (där plasten finns) är mycket större, skulle jag välja papp genomgående.

Kan du snälla utveckla mer, förstår inte riktigt hur du menar..
Mvh
 
Asfaboard användes mest på väggens utsida som vindtätning, Det var ett feltänk som försvann ganska snabbt. Vindtätningen på utsidan bör vara diffusiosöppen.

Jag gissar att större delen av husets väggar och tak har asfaltpapp som ångtätning. Jag tycker det är lämpligt att använda det på överallt, om inte isoleringstjockleken ökats från t.ex. 15 cm ill 30 cm.
 
G
J justusandersson skrev:
Asfaboard användes mest på väggens utsida som vindtätning, Det var ett feltänk som försvann ganska snabbt. Vindtätningen på utsidan bör vara diffusiosöppen.

Jag gissar att större delen av husets väggar och tak har asfaltpapp som ångtätning. Jag tycker det är lämpligt att använda det på överallt, om inte isoleringstjockleken ökats från t.ex. 15 cm ill 30 cm.
Ja det var inte mycket rätt man gjorde då.. läste man inte byggnadskonstruktion i skolorna på den tiden? Lära om fukt mm.
Men sen är ju frågan hur mycket fel man tänker idag kring hur man bygger nu. Det får framtiden visa =)
 
J justusandersson skrev:
Asfaboard användes mest på väggens utsida som vindtätning, Det var ett feltänk som försvann ganska snabbt. Vindtätningen på utsidan bör vara diffusiosöppen.
Asfaboard är väl diffusionsöppen?
 
J Joh_81 skrev:
Asfaboard är väl diffusionsöppen?
Det har jag väldigt svårt att tro på, men jag har inga siffror.

Ångspärrar är ett ganska sentida fenomen, i hög grad kopplat till användningen av mineralull som isoleringsmaterial. I äldre Byggnormer (t.ex. BABS 1950) finns inte begreppet omnämnt.
 
G
J justusandersson skrev:
Det har jag väldigt svårt att tro på, men jag har inga siffror.

Ångspärrar är ett ganska sentida fenomen, i hög grad kopplat till användningen av mineralull som isoleringsmaterial. I äldre Byggnormer (t.ex. BABS 1950) finns inte begreppet omnämnt.
Men samtidigt.. mitt hus har stått här på samma plats i 47 år. Har ju tagit upp hål i vägg mm. Känner ingen lukt och ser inget konstigt. Så det kanske funkar med Asfaboard också? :)
 
Jag har heller aldrig hört talas om ett hus med asfaboard i väggen med större problem. Jag tror att nyckelfrågan är mängden isolering i väggarna. Under 50- och 60-talen fram till 1975 var standarden ca 10 cm isolering i ytterväggarna och 15 cm i bjälklag.
 
J justusandersson skrev:
Asfaboard användes mest på väggens utsida som vindtätning, Det var ett feltänk som försvann ganska snabbt. Vindtätningen på utsidan bör vara diffusiosöppen.

Jag gissar att större delen av husets väggar och tak har asfaltpapp som ångtätning. Jag tycker det är lämpligt att använda det på överallt, om inte isoleringstjockleken ökats från t.ex. 15 cm ill 30 cm.
Verkar finnas rätt många sorter papp i marknaden, är det någon särskild typ som rekommenderas ?
 
Den ska ha ett högt ångmotstånd. Titta på den uppgiften när du jämfför olika varianter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.