mathiash77 skrev:
Stort tack för tipsen och bekräftelsen att set fungerar!

Som du ser är det ett bra tag till innan det är aktuellt, fokus har varit att få ordning på rören till det nya inkommande vattnet.
Varsågod.
Jo det tar lite tid. Själv har jag pysslat i källaren under 1.5 år. Det gäller att planera allt eftersom för att inte förlora för mycket tid. Sen är planeringen en stor del av charmen :)
 
Narren666
mathiash77 skrev:
Gällande asbest så har du helt rätt, i böjarna sitter det asbest. Jag tror att det eventuellt också i yttre vita höljet kan vara asbest, det ser ut som samma fibrer som i böjarna.

Men jag kommer kapa på raksträckorna och låta så mycket som möjligt av isoleringen sitta kvar.

Hela tvättstugan ska göras om.

Ytterväggarna har frästs och knackats ner så bara fast puts är kvar. Väggarna ska putsas upp efter dräneringen men har inte bestämt om det bara ska målas eller kaklas.

[bild]

Alla vattenrör ska ner, även de som är inmurade i väggen. Nya rör ska dras för vask och tvättmaskin men inte på exakt samma plats.

[bild]

Skåp och bänkskiva med infälld rostfri ho ska dit samt någon form av upphöjning till tvätt och tork.

Funderar på denna pga höjden:
[länk]

[bild]
Snabb skiss..

Tack för uppmuntran om rördragningen!
Kan inte Ikea snicka ihop en lösning?
Där borde finnas den typ av skåp som du är ute efter. Samt till hyggligt pris.
 
A
H Hammarfall skrev:
Varsågod.
Jo det tar lite tid. Själv har jag pysslat i källaren under 1.5 år. Det gäller att planera allt eftersom för att inte förlora för mycket tid. Sen är planeringen en stor del av charmen :)
Det som inte är så charmigt är att alla rum i källaren ser ut som ett slagfält.

Ser fram emot att dräneringen blir gjord, då kan jag börja ställa i ordning igen.


Jag gillar att utmana mig själv, sitter framför en dator eller springer på möten de flesta dagar... Så att få göra en del hemma får det att sluta klia i fingrarna..


Bild på nyinstallerade isolerade ventilationsrör i en hemrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av hus: träreglar och isolering i takkonstruktion, mögelbekämpning och utbyte av isoleringsmaterial pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta var två år sedan.. Rev skorsten, ut med isolering, sanerade mögel, in med FTX, avfuktare och lösull.
 
  • Vind med isolering och flexibla ventilationsrör på träbjälkar, tecken på renovering och uppgradering av ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
A
Tänkte erbjuda en liten uppdatering så här mycket senare än tänkt men:
- dräneringen och flytt av inkommande vatten drog ut till december
- dödsfall i nära familjen

Så det var mycket annat som kom före men har kommit en bit på vägen.
 
A
Första delen av gamla vattenrören är bortplockade och lödade.


Renoverade kopparrör och böjar för varmvatten monterade i taket i ett garage med verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kallvattnet monterades först, muff vid övergång på äldre kopparrör (runt 1995)

Närmst på bild är varmvattnet som tyvärr blev att löda X antal böjar på.
 
A
Den delen jag trodde skulle bli värst gick relativt smärtfritt.

Kopparrör med klämringskopplingar monterade på vägg, hål i betong och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klämringskopplingar monterades där rören skulle kopplas ihop mot vattnet på entréplan.

Då jag var osäker på om tidigare 22 mm rör var glödgade eller inte blev det stödhylsor ”just in Case”.


Närmst i bild: höjden på gamla rören gjorde att jag ville flytta upp hålen 6 cm.

Hyrde 24 mm borr men inte var det en solid betongvägg från -66 utan fuskat som tusan.
Blev ett större hål, får gjuta igen det från andra sidan.
 
A
Sista delen blev en pärs/fars

4 st 16mm rör går in till ett badrum som renoverades 2011. Självklart byttes inte rören.


Så jag hade fixat 16mm stödhylsor från lokala Vvs firman. När jag hämtade hylsorna frågade jag, är de verkligen 16mm, de ser små ut. Personen svarade väldigt arrogant och jag orkade inte tjafsa...

Måndag den 30:e December klockan 19:00...


När det sista klämringskopplingarna med 16-15 övergång skulle monteras öppnar jag påsen och märker att jag fått för små hylsor. Härligt, inget ställe som är öppet på 2-3 dagar och inget vatten i huset och ingen dusch eller bad.


Jag fick göra en koppling utan hylsa, den läcker så klart.. men fick vatten till det årliga badet!

Vattenrör med klämringskopplingar och stödhylsor under en betongtak, ojämn koppling synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite småpill kvar men det gick över förväntan och tog två dagar.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Visst ska du isolera vinden? :)
Tror knappast du behöver anlita hantverkare ditt arbete ser riktigt rejält ut!
Såg att det var en gammal bild :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.