Hej

Jag undrar över vilka fastighetsbolag som satsar på BIM idag. Jag ska börja skriva examensarbete som handlar om BIM där jag utforska vilka företag som har insatser inom BIM. Jag har letat efter företag i nätet och kom fram till dessa Locum och Tyréns AB. Finns det andra företag som ni känner igen.

Hälsningar
Abdelmomen Najmadin
 
Vad är bim?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Bim Enström kanske.
 
BIM är en förkortning för Byggnadsinformaionsmodellering

3D-modell skapas i en byggprocess för projektering och visualisering med målet att samla information om byggnader och processerna och besluten kring byggnaden.
 
GK100 GK100 skrev:
Bim Enström kanske.
är det ett företag, fick inget fram i google
 
C
Abdelmomen Abdelmomen skrev:
3D-modell skapas i en byggprocess för projektering och visualisering med målet att samla information om byggnader och processerna och besluten kring byggnaden.
Låter bra :D
 
Görs inte BIM på nästan alla byggnader idag? (Som inte är mindre och privata byggen.)
 
R Robert-san01 skrev:
Görs inte BIM på nästan alla byggnader idag? (Som inte är mindre och privata byggen.)
Jag vill veta vilka förvaltningsbolag som satsar på BIM, ursäkta att jag har ej nämt i frågan.
 
Det är fastighetsförvaltningsbolag som jag letar efter.
 
Från en som jobbar i branschen så kan jag meddela att det nog inte är så svart eller vitt. Vissa projekt kan projas helt i 3D med inslag av olika grader av extrainformation som BIM-modell, andra projekt av enklare karaktär gör det inte.
 
  • Gilla
Abdelmomen
  • Laddar…
harry73
Tyrens gör inte fastighetsförvaltning, men de gör mycket med bim, det stämmer
 
  • Gilla
Abdelmomen
  • Laddar…
F falkn skrev:
Från en som jobbar i branschen så kan jag meddela att det nog inte är så svart eller vitt. Vissa projekt kan projas helt i 3D med inslag av olika grader av extrainformation som BIM-modell, andra projekt av enklare karaktär gör det inte.
Jag håller med vad du säger under projekteringsskedet, men det jag söker efter är förvaltningsbolag som har insatser i BIM. Beskrivning av frågan vara fel

Tack för ditt svar!
 
Jag vet inte vilka förvaltare som använder BIM i förvaltningsskedet. Ring och fråga. Ta de större, Vasakronan, Wallenstam, Hufvudstaden mm.
 
Som @Johan456 säger, satsa på de större företagen. BIM är något som är på tapeten hos de flesta företag och som börjar användas allt mer även hos fastighetsförvaltare, eftersom det finns enorma fördelar med att lagra information i modeller.
Och som du själv nämner, de flesta byggkonsultföretag (om inte alla) har idag egna avdelningar för BIM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.