Jag har för mig att jag har sett tips på detta forum om att sätta krympslang på en liten polygriptång. Har dock inte provat själv.
 
Med ett lämpligt blixtklammerdorn kan man få det riktigt snyggt och även snabbt, om A1+ resultat skulle önskas.
 
När vi ändå pratar APK-klammer, vilket är bästa verktyget för att banka i dem? Jag har en liten plastgreja från Jula nu, och den är vinglig och kröker på tok för många, plus att det är lätt att klämma fingrarna när man klamrar i hörn (vilket är normalfallet).
 
  • Gilla
Cortexm3
  • Laddar…
Rikard Ågren skrev:
Jag kör med denna:
[länk]
Thorsmans klammerdon (den som har käftar som man får pressa ihop när man trycker på klammern) är mycke bättre än den där.
Och 8-12 funkar inge bra på det där klammerdonet, nivåerna är ju för 7-10, 10-14 och 14-18(?). Jag fann det i alla fall grymt irriterande innan jag bytte till Thorsmans.

//Patrik
 
Den här? Ja den e bra (utan att ha provat nåt annat...)

tkk_verktyg_150.jpg
 
Bo.Siltberg skrev:
Den här? Ja den e bra (utan att ha provat nåt annat...)

[bild]
Exakt! Kunde inte hitta någon bild.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Thorsmans klammerdon (den som har käftar som man får pressa ihop när man trycker på klammern) är mycke bättre än den där.
Och 8-12 funkar inge bra på det där klammerdonet, nivåerna är ju för 7-10, 10-14 och 14-18(?). Jag fann det i alla fall grymt irriterande innan jag bytte till Thorsmans.

//Patrik
Du har fel patrik, Det finns ett 8-12 don att sätta på.
Den du nämnde e också bra. Men jag har haft problem med att den "skruvar upp eller ner sig.. Man får hålla koll på inställningen hela tiden

mvh Dell
 
Jo den kan vara lite irriterande. Mycket märkligt att klammertillverkaren inte kan göra ett don som passar. Ska prova den ni länkade till. Men den ser lite klumpigare ut? Finns en till modell liknande den jag länkade till som 8-12 passar bättre på
 
Thorsman hade en tidigare. (ca 10 år sedan)

Den fungerade till alla klammer, MEN sedan kom det andra tillverkare av klammer. Då bytte thorsman ut sitt don.

Men dom skyller på att det förra verktyget inte längre kan tillverkas för att gjutformen försvann/gick sönder. (skit snack i mina öron)
 
jag har ett thorsmansdon för 8-12
 
KNIPEX 98 62 02 und
KNIPEX 98 62 01
 
Mikael_L
Varför skulle en knipex platttång eller knipex kombinationstång vara det minsta bättre än vilken platt-tång eller kombinations-tång som helst.
Det får du gärna svara på.

Det blir bara ett väldigt dyrt sätt att knipa ihop APK med precis samma märken i färgen.
 
Eftersom de är gjorda av plast och därmed bara inte lämnar samma markeringar på kabelklämman. Tro det eller tro inte, ditt val.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Det var ett rejält trådlyft detta...men, för länge sedan, på 90-talet, jobbade jag ibland ihop med en lirare som hade tillverkat ett eget verktyg för att klämma ihop stansklammer: en vanlig plattång som han hade filat runda urtag i, med slät yta för att inte repa. Funkade utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.