mathiash77 skrev:
Idag blev det inkoppling av element mellan alla andra måsten som behövde göras.

S-Bockarna blev bra och hittade rätt vinkel för att förflytta rören inåt till rätt mått för väggfästena.

[bild]

Svårigheten låg däremot att få till snygga kopplingar vid elementet. Fortsatte testa vinklar med mitt mjuka lekrör och tyckte det blev OK.

[bild]

Eventuellt gör jag om det och går rakt ner, 90 gradig böj vid vägg för att bara få räta vinklar.


[bild]
Nu skall jag inte kritisera dig för det du gjort funkar fint.
Men det jag tycker du skulle gjort.
Bocka rören med 4cm skillnad på det vertikala röret. Börja på vinkelsidan, sedan kapar du bort skillnaden på ovansidan och skarvar med muffar.
Då kommer du få två rör som följer varandra vågrätt och slipper bocka den del...
Eller.
Bocka med förskjutning på nedre bockningen av lodräta rören. Men bocka dem i olika vinklar så du slipper bocka vågräta delen.
Jag anser att detta ser bättre ut....
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
B Blund skrev:
Nu skall jag inte kritisera dig för det du gjort funkar fint.
Men det jag tycker du skulle gjort.
Bocka rören med 4cm skillnad på det vertikala röret. Börja på vinkelsidan, sedan kapar du bort skillnaden på ovansidan och skarvar med muffar.
Då kommer du få två rör som följer varandra vågrätt och slipper bocka den del...
Eller.
Bocka med förskjutning på nedre bockningen av lodräta rören. Men bocka dem i olika vinklar så du slipper bocka vågräta delen.
Jag anser att detta ser bättre ut....
Det var en sak som jag inte kunde kolla och det var vilket rör som var inlopp och vilket som var retur (då det inte varit kallt nog att ha slingan igång).

Inatt var elementet igång och det är tyvärr så att jag behöver korsa rören (dvs svan eller bygelbock beroende på hur jag löser det) eller fixa en korskoppling.

Så ja, det blir till att bocka om rören, samtidigt får jag det då snyggare ;)

Tack för tipsen på tillvägagångssätt!
 
A
I fredags ringde ett av företagen tillbaka som jag kontaktat för stambytet. De hade tappat bort min förfrågan och hade upptäckt det...

Ägaren var mån om att komma ut och titta och offrade en timme på lördagen för att se på jobbet.

Får se vad de kommer tillbaka med. Bad om en uppskattning på materialet och vilken timdebitering de har för löpande.

Fick ett seriöst intryck och hoppas på ett rimligt pris då jag har mycket annat som ska göras innan dräneringen...
 
Narren666
mathiash77 skrev:
Idag blev det inkoppling av element mellan alla andra måsten som behövde göras.

S-Bockarna blev bra och hittade rätt vinkel för att förflytta rören inåt till rätt mått för väggfästena.

[bild]

Svårigheten låg däremot att få till snygga kopplingar vid elementet. Fortsatte testa vinklar med mitt mjuka lekrör och tyckte det blev OK.

[bild]

Eventuellt gör jag om det och går rakt ner, 90 gradig böj vid vägg för att bara få räta vinklar.


[bild]
Jag hade gjort som redan skrivit en gång. "S-at" in rören till 40 cc. Satt falusnap dubbelklammer.
Gått rak ner. Satt två vinklar , S-at ut rören på liggande ledning till rätt cc mått, i djup förhållande till radiatorn.

Varför använder du kopparrör?
Blir ju lite billigare med elförzinkade stålrör. Samt att du slipper stödhylsan.

Om det är för det estetiska så är ju koppar snyggare. Stålrör fungerar ju bra att måla på annars.

Är du helt säker på att till/retur är fel, så införskaffa en korskoppling, med rätt cc mått. Det är det alternativ som blir enklast och snyggast.

Hur gick det med t-röret på kopparn som du skulle pressa?
 
A
Har haft två veckor utan möjlighet att göra något här hemma.

Som jag skrev hade jag en VVS firma på besök förra lördagen för att titta på jobbet. Bad om timdebiteringen, en prislista på materialet och informerade att jag ville ha svar under veckan.

Jag fick ringa själv i slutet på veckan för ”det hade varit mycket”. Informerade att jobbet behövdes göras inom 3 veckor, då var det inte alls intressant längre...

Så cirka 10 kontakter gav 4 besök och EN offert, den med saltat materialpåslag...

Slutsats jag får göra det själv oavsett om jag har tid eller inte.
 
A
Så idag blev det borrning av väggfästen, takfäste samt lödning.

Installation av kopparledningar och väggfästen för VVS-projekt, allt monterat i våg och lod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installerade kopparledningar med klämringskoppling och väggfästen i tak, utan synliga läckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då jag inte hade tid att hyra pressverktyg i fredags blev det klämringskoppling istället.

Taköglan saknas men ska införskaffas.

Vatten påslaget, inga läckor!! (y)

Får även säga att allt är både i våg och lod :giggle:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
Nästa steg blir att ge mig på det här:

Isolering av värmesystemets rörledning inför omkoppling av elementanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då blir det presskopplingar som gäller...



Elementanslutningen ska göras om i morgon!
 
Narren666
mathiash77 skrev:
Nästa steg blir att ge mig på det här:

[bild]

Då blir det presskopplingar som gäller...



Elementanslutningen ska göras om i morgon!
Inget fel på klämring, tror du sparar en del slantar på att köra klämring.
Gissar på att där plåstpåsen sitter är det asbest.
Var ytterst försiktig. Kapa innan och efter böj, inte på böj.
Vad är det du ska göra? Är det någon form av utslagsback?

Btw, rördragningen ser bra ut
 
A
Gällande asbest så har du helt rätt, i böjarna sitter det asbest. Jag tror att det eventuellt också i yttre vita höljet kan vara asbest, det ser ut som samma fibrer som i böjarna.

Men jag kommer kapa på raksträckorna och låta så mycket som möjligt av isoleringen sitta kvar.

Hela tvättstugan ska göras om.

Ytterväggarna har frästs och knackats ner så bara fast puts är kvar. Väggarna ska putsas upp efter dräneringen men har inte bestämt om det bara ska målas eller kaklas.

Renoveringsprojekt i tvättstuga visar väggar med bortfräst puts och hink på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla vattenrör ska ner, även de som är inmurade i väggen. Nya rör ska dras för vask och tvättmaskin men inte på exakt samma plats.

Gamla isolerade rör längs ett tak i en renoveringsmässig tvättstuga med skadade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåp och bänkskiva med infälld rostfri ho ska dit samt någon form av upphöjning till tvätt och tork.

Funderar på denna pga höjden:
https://www.vidaxl.se/e/8718475945352/vidaxl-sockel-for-tvattmaskin-med-utdragbar-hylla-vit

3D-skiss av en tvättstuga med skåp och bänkskiva med infälld diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabb skiss..

Tack för uppmuntran om rördragningen!
 
Narren666
mathiash77 skrev:
Gällande asbest så har du helt rätt, i böjarna sitter det asbest. Jag tror att det eventuellt också i yttre vita höljet kan vara asbest, det ser ut som samma fibrer som i böjarna.

Men jag kommer kapa på raksträckorna och låta så mycket som möjligt av isoleringen sitta kvar.

Hela tvättstugan ska göras om.

Ytterväggarna har frästs och knackats ner så bara fast puts är kvar. Väggarna ska putsas upp efter dräneringen men har inte bestämt om det bara ska målas eller kaklas.

[bild]

Alla vattenrör ska ner, även de som är inmurade i väggen. Nya rör ska dras för vask och tvättmaskin men inte på exakt samma plats.

[bild]

Skåp och bänkskiva med infälld rostfri ho ska dit samt någon form av upphöjning till tvätt och tork.

Funderar på denna pga höjden:
[länk]

[bild]
Snabb skiss..

Tack för uppmuntran om rördragningen!

Man brukade pensla på någon typ av "lim" i böjar och t-rör, För att det var svårt att få det bra med dåtidens isolering och pappret som håller ihop isoleringen.
Tejpa plast runt samtliga börjar och t-rör för att minimera risken att det sprids. Kapa med god marginal innan och efter böj.

Upphöjd sockel är bra till tvätt/tork.
Jag hade även kastat in ett torkskåp om du har barn som gillar att blöta ned sig.

Den erfarenheten jag har av vidaxl är att deras kvalité inte är den bästa. Väldigt vingligt och instabilt. Behövere vara så i detta , men ville bara delge min erfarenhet.

Tänk på att du har avlopp och ström om du ska flytta maskinerna. Samt bra ventilation.

Börja måla väggarna, har för mig att det ska vara någon särskild färg för källare
Så kan du ju kakla om inte tycker det blir bra med målningen. Avsevärt billigare att måla.
Annars kan du ju kakla halvvägs till tak och måla resten?
 
mathiash77 skrev:
Gällande asbest så har du helt rätt, i böjarna sitter det asbest. Jag tror att det eventuellt också i yttre vita höljet kan vara asbest, det ser ut som samma fibrer som i böjarna.

Men jag kommer kapa på raksträckorna och låta så mycket som möjligt av isoleringen sitta kvar.

Hela tvättstugan ska göras om.

Ytterväggarna har frästs och knackats ner så bara fast puts är kvar. Väggarna ska putsas upp efter dräneringen men har inte bestämt om det bara ska målas eller kaklas.

[bild]

Alla vattenrör ska ner, även de som är inmurade i väggen. Nya rör ska dras för vask och tvättmaskin men inte på exakt samma plats.

[bild]

Skåp och bänkskiva med infälld rostfri ho ska dit samt någon form av upphöjning till tvätt och tork.

Funderar på denna pga höjden:
[länk]

[bild]
Snabb skiss..

Tack för uppmuntran om rördragningen!
Som många andra har jag överskåp med bänkskiva mellan. Två tvättmaskiner som centrifugerar och en torktumlare som tumlar. Skåpen är helt stabila.
 
  • Tvättstuga med bänkskiva ovanpå överskåp, med två tvättmaskiner och en torktumlare under arbetsskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
H Hammarfall skrev:
Som många andra har jag överskåp med bänkskiva mellan. Två tvättmaskiner som centrifugerar och en torktumlare som tumlar. Skåpen är helt stabila.
Har du förstärkt överskåpen på något vis mer än med bänkskivan?

Har du satt vibrationsdämpare under maskinerna för att de bättre ska stanna kvar eller någon annan lösning?

Som bilden visar har jag funderat på skåp...
 
A
Narren666 Narren666 skrev:
Man brukade pensla på någon typ av "lim" i böjar och t-rör, För att det var svårt att få det bra med dåtidens isolering och pappret som håller ihop isoleringen.
Tejpa plast runt samtliga börjar och t-rör för att minimera risken att det sprids. Kapa med god marginal innan och efter böj.

Upphöjd sockel är bra till tvätt/tork.
Jag hade även kastat in ett torkskåp om du har barn som gillar att blöta ned sig.

Den erfarenheten jag har av vidaxl är att deras kvalité inte är den bästa. Väldigt vingligt och instabilt. Behövere vara så i detta , men ville bara delge min erfarenhet.

Tänk på att du har avlopp och ström om du ska flytta maskinerna. Samt bra ventilation.

Börja måla väggarna, har för mig att det ska vara någon särskild färg för källare
Så kan du ju kakla om inte tycker det blir bra med målningen. Avsevärt billigare att måla.
Annars kan du ju kakla halvvägs till tak och måla resten?

Tack,

Rören är frilagda nu och ändarna är inplastade för att minska dammrisken när jag kapar. Har ansiktsmask och river direkt i sopsäck och våttorkar efteråt. Så detta är inget jag oroar mig för.


Avlopp, ström och ventilation är under kontroll men tack för omtanken. (y)

Det är samma oro som jag har gällande Vida, vore kul om någon testat ställningen...?????


När det gäller väggarna så har jag inte bestämt mig ännu pga tidigare sättningar i huset. Väntar till efter grävning och dränering. Det är surt att putsa, spackla upp väggarna för att sen få en spricka några månader senare...
 
mathiash77 skrev:
Har du förstärkt överskåpen på något vis mer än med bänkskivan?

Har du satt vibrationsdämpare under maskinerna för att de bättre ska stanna kvar eller någon annan lösning?

Som bilden visar har jag funderat på skåp...
Nej faktiskt inte. Jag sågade först till en extra "vägg" i skåpet och då blev det mycket stabilt men det var tillräckligt utan. Vi var två män på 80 kg som hoppade och det var inga problem. Jag skruvade bänkskivan i skåpen och väggen.

Maskinerna står på varsitt hörn av en urklippt bilmatta med listen tröskel. För säkerhets skull satte jag en list framtill. Jag plockade bort plastbenen som varken gör till eller från.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
H Hammarfall skrev:
Nej faktiskt inte. Jag sågade först till en extra "vägg" i skåpet och då blev det mycket stabilt men det var tillräckligt utan. Vi var två män på 80 kg som hoppade och det var inga problem. Jag skruvade bänkskivan i skåpen och väggen.

Maskinerna står på varsitt hörn av en urklippt bilmatta med listen tröskel. För säkerhets skull satte jag en list framtill. Jag plockade bort plastbenen som varken gör till eller från.
Stort tack för tipsen och bekräftelsen att set fungerar!

Som du ser är det ett bra tag till innan det är aktuellt, fokus har varit att få ordning på rören till det nya inkommande vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.