På torpet har vi en djupborrad brunn.
Tänkt skaffa en rostfri pump att sänka ned i det 10 cm smala hålet, till c:a 20 meters djup för att kunna få dricksvatten (ja, det är testat) in i huset.

Men måste jag även koppla på hydrofor eller liknande eller kommer det att fungera hyfsat med bara pumpen? Den kommer väl att gå igång varje gång kranen används till skillnad från då man har hydrofor och trycket i den ser till att pumpen inte startar så ofta. Eller hur gör man bäst?
 
För att få en bekväm och väl fungerande vattenanläggning bör du satsa på en hydrofor eller hydropress. ;)
 
Eller pumpautomat?

Nackdelen är väl att man måste ta in åbäket på vintern?
 
Pumpautomat funkar inte på det djupet. Du måste ha en nedsänkt pump och sedan lämpligtvis hydrofor el. hydropress, tryckströmbrytare, säkerhetsventil inne i huset.
 
Nej, jag vet att jag inte kommer mer än 8-9 meter ned i brunnen med pumpautomaten, men under de förutsättningarna kan väl en pumpautomat funka?

 
Kör med ejektorpump istället. Den har inga begränsnigar vad gäller djup och du slipper ha en pump i hålet.
Principen är att man har t.ex. 32mm-slang ner till ejektorn och 40mm tillbaka till pumpen. Den nerpumpade vattnet trycks in i en dysa och "drar" med sig vatten från hålet upp. Funkar alldeles utmärkt och är effektivt. Kräver dock en annan pump, men det är väl en permanent installation?
 
OK, men det sägs att den är betydligt dyrare och svårare att "få igång".
Detta är ett torp och det är liksom "inte så noga".

 
zingo skrev:
Nej, jag vet att jag inte kommer mer än 8-9 meter ned i brunnen med pumpautomaten, men under de förutsättningarna kan väl en pumpautomat funka?
Absolut! Kolla noga vad du får för flöde från pumpen vid de djupen. Det kanske inte räcker för dina behov.
 
Med spann från den grävda brunnen gör vi slut på 10-15 liter per dygn.
Pelaren från 8 meter till ytan innehåller c:a 40 liter. Sedan har vi den grävda kvar att tömma. Det lär räcka.
 
zingo skrev:
OK, men det sägs att den är betydligt dyrare och svårare att "få igång".
Detta är ett torp och det är liksom "inte så noga".
Det är helt taget ur luften. Du tänker kanske på sugande system med bottenventil. Ejektorsystemet är tryckande. Det bygger på att man skapar ett undertryck lokalt med hjälp av en jetstråle i en dysa.
 
Kan man få exempel på ejektorsystem som är lätt att koppla själv och som är prisvärt?
 
Kan nog hålla med om att en nedsänkbar djupbrunnspump är det bästa här. Ja du behöver en hyrofor/hydropress på ovansidan för annars bränner du nog strax motorn/tryckströmbrytaren eftersom då pumpen kommer starta och stoppa hela tiden OAVSETT om du tappar vatten eller ej! Pumpen placeras alltså i borrhålet och tryckströmbrytaren och hydroforen får man ha inomhus. Detta tror jag utan tvekan är billigare än andra föreslagna ejektorlösningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.