Hej

Sitter här med en vara inköpt på en av Beijers fysiska butiker och funderar på om det var felköp eller inte. Jag skulle gärna vilja öppna den och titta på varan.

Hade jag köpt varan över nätet hade jag förstås fått öppna och till och med använda den men hur förhåller de sig till öppet köp när man köpt i deras butiker?

De skriver på hemsidan att de har 30 dagars öppet köp men de skriver också:
”Returrätt utan prisavdrag gäller för felfri vara i oskadat emballage mot uppvisande av kvitto. Annars kan du bli skyldigt att få betala för en värdeminskning.”

Vad menas med ”oskadat emballage”, att jag inte får öppna kartongen? Kartongen har sådana där häftklamrar på sig så lite skada blir det allt, även om den är väldigt liten.

Kan tillägga att kartongen hade lite skador redan vid inköp...


Saken är också att jag är smått otålig och väldigt gärna hade velat öppna varan imorgon, annars hade jag förstås kontaktat deras kundtjänst. Fast å andra sidan så har deras kundtjänst inte kunnat svara på ens de enklaste frågorna jag haft...

Så, är det någon av er som har erfarenhet av att lämna in varor med bruten förpackning på öppet köp hos beijer?
 
BirgitS
Inte erfarenhet av just Beijer men vid öppet köp brukar affären anse att de ska kunna sälja varan till normalt pris efter återlämnandet och oftast går inte det om det syns att någon har öppnat förpackningen, det är alltså det som menas med oskadat emballage.
 
Staffans2000
Det är lite si och så med den saken.
Biltema och Ikea brukar ta tillbaka brutna förpackningar utan knorr. Är bara kartongen reparerbar med tape, TROR jag att det går bra att lämna tillbaka den även hos Beijer. Till stor del beror det nog siner om sist, på expeditens dagsform. Ett ovetenskaplig tips, är att försöka med en manlig anställd, då de, enligt min erfarenhet är betydligt lättare att resonera med.

En hukande:

Staffan
 
Är det en plastförpackning med häftklammers som du kan lossna och öppna förpackningen så att förpackningen ser hel ut är det sällan problem. Klipper du upp plasten alt sliter upp den förstår jag att de inte vill ha tillbaka vara utan ev prisreduktion.

Var försiktig när du öppnar så är det ju inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.