Är det någon som har ett tränat öga samt bra kännedom ang modulskorstenar från omkring 2005? Jag har kommit över en kamin med tillhörande pipa av okänt fabrikat, kaminen har CE-märkning på baksidan men pipan är helt omärkt. Hur gör jag med bygganmälan för eldstad då den kräver en bifogad CE-märkning på dels kamin men även för pipan? Är det bara att skrota den då om jag inte får tag i papper på den eller? Bifogar bild på pipan, ifall det är någon som skulle känna igen fabrikatet så kanske man kan höra med en återförsäljare..

Det är en oisolerad till halvisolerad pipa, 30mm isolering. Innerröret är 150mm samt utvändig diameter med isolering är 210.

Mvh
 
  • Mätning av modulskorstenens diameter med måttband mot träpanelbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person mäter diameteren på en modulskorsten med en tumstock, omgiven av ved och utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den första oisolerad delen ska kapas så det hamnar längre ifrån innertaket, kommer förmodligen bli tvungen att köpa en övergång mellan kamin och rör för att få ihop det då, följer CE-märkning med vid köp av ett kort skarvstos och isåfall är det något jag kan använda mig av vid bygganmälan?
 
  • Oisolerat skorstenrör med måttband liggandes ovanpå, på en arbetsytan bredvid verktyg och ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat kaminrör sträcker sig mot ett träinnertak i ett rum, uppmätt med måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.