Tack för engagemang och många svar! Jag är nog mest irriterad på mig själv. Var stressad på jobbet inte så noggrann i mina instruktioner som jag borde ha varit. Detta irriterar mig mer än höjden på handtagen. Defintivt lärt mig en läxa att aldrig släppa kontrollen och ta något för givet i sådana här sammanhang.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Tror det kommer att bli bra med lite längre handtag.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo
K KWesterberg skrev:
Tack för engagemang och många svar! Jag är nog mest irriterad på mig själv. Var stressad på jobbet inte så noggrann i mina instruktioner som jag borde ha varit. Detta irriterar mig mer än höjden på handtagen. Defintivt lärt mig en läxa att aldrig släppa kontrollen och ta något för givet i sådana här sammanhang.
Det kommer att bli finfint med nya beslag. Men allvarligt talat, var inte irriterad och sur på dig själv. Det är hantverkaren som har en definition av ”mitten” som inte stämmer med den gängse uppfattningen om placering av ett beslag på en skåpsdörr.

Antingen snackar vi om någon oerfaren person som inte har monterat beslag tidigare. Då bör han åtminstone bildgoogla och kolla hur det brukar sitta.
Är han erfaren men har en avvikande uppfattning om vad som är ”mitten” eller tycker att det är snyggare att sätta beslagen på mitten av garderobsstommen och inte mitten av dörren (det är ju inte riktigt i mitten ändå som man ser på bilderna, men skit samma), då bör han ju säga det till dig. ”Du, jag menar mitten av hela stommen, det tycker jag är på mitten/det kan bli snyggt” eller liknande.

Inga konstigheter. Det är ju ingen robot som man måste ge exakta instruktioner utan en hantverkare som ska veta hur grejer brukar placeras. När jag är hos kunder sätter jag ju inte ett hylla en centimeter nedan tak om de ber mig att sätta hyllan ”ganska högt”. Och är man osäker på vad kunden menar så frågar man man väl? Lite ska man kunna förvänta sig av en hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
JennyWhatever och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo
L lassebrun skrev:
Du ser. Vi kan inte ens tolka skriven text utan att vi antar fel saker. Detta blev ju ett ganska komiskt beskrivande exempel! :)
Äh, det var ju bara jag som kom ihåg fel.. :)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Såg lite tokigt ut men inget man inte kan leva med. Vänjer sig fort.

Vad är det rör garderob och överskåp? :)
Det är Ikea-stommar och dörrar från deras ganska nya serie Platsa. Billigt och funkar fint som förvaring i ett av gästrummen. Knappt 5000 för hela denna kombination med inredning och allt. (Ej inräknat nya handtag då :rolleyes:;))
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
K KWesterberg skrev:
Byter till långa handtag och släpper det
Alternativ:
Sätt knopparna där du vill ha dem.
Och ev. spackla och måla de gamla hålen.
Men sätt en liten dekal/etikett över hålen, så de inte syns.
Kan t.ex. vara etiketter som talar om vad som finns innanför, t.ex. underkläder, skjortor, lakan, handdukar mm.

Man blir ju hemmablind på 14 dagar, så ni kommer inte att störa er på detta f.om. oktober 2019.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Såna här missförstånd är vanligt i den digitala världen. Hade du instruerat en dator eller industrirobot att sätta i knopparna på "mitten" av dörrarna hade de hamnat så här:
[bild]

Man kan skratta åt det, men det kan ha allvarliga implikationer. Ta t.ex. programmering av självkörande fordon. Ska man säga åt dem att köra i mitten av vägen, körbanan, körfältet eller något annat? Det kan bli en väldig skillnad...
Här har du ett utmärkt exempel på varför AI inte kommer att ta över världen.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
K KWesterberg skrev:
Risk för att verka larvig med detta inlägg men i allt stök och beslutsfattande för tillfället behöver jag hjälp att avgöra vad som är mer och mindre viktigt. Nya garderober skulle sättas upp i gästrummet och i brist på tid anlitade jag hantverkare (genom större förmedling) igår för att skruva ihop Ikea-grejerna. Hade ritat en detaljerad beskrivning av hur det skulle se ut, mått m.m. Han ringde på slutet och frågade om knopparnas höjd på stora dörrarna. Jag sa på mitten. Kom hem till detta. istället för på mitten av dörrarna verkar han ha räknat på mitten totalt med överskåp... Jag tycker att det ser tokigt ut, min man tycker att det är ok. Vad tycker ni? Lära mig att leva med detta eller köpa nya dörrar och be honom göra om det? Ingen större kostnad, men synd att slänga nya dörrar..?
Vilka j.....a klåpare til hantverkare det finns, det tar liksom alldrig slut :)
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
K KWesterberg skrev:
Blir för lågt tyvärr. Lagom för barnen då visserligen. Vilket är enda fördelen med denna placering. Ettåringen och treåringen kommer inte in i garderoberna.
där har du äntligen hittat en fördel av detta höga placeringen- den håller barnen utanför skåpen. Finns fler: om du vill vädra långa plagg och hänga dom utanför skåpet en stund eller bara att se på långa plagg medan du väljer vilken du ska ha på :) . Hanttag på 1.2m höjd är lagom för en standardlvuxen fex se hanttag på dörrar i en slott.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Jag skulle köpa 6 extra knoppar (samma som de befintliga) och sätta upp dem som en tredje rad. Exakt halvvägs mellan den "felaktiga raden" och den övre knaten av nedre listen i dörren.

Det skulle ge en visuell balans och kommer att uppfattas som en kul "designlösning" i stället för "fel". De många knopparna kan ju också användas som hängare då och då och därmed får de en extra funktion.

Vill man inte borra fler hål, kan man kanske ersätta knopparna med vita som har superenkel form (en kort cylinder eller kub), då blir de mindre framträdande, eftersom de smälter de in i "bakgrundsfärgen".
 
  • Gilla
Teacer och 4 till
  • Laddar…
Ska garderoberna verkligen stå "mitt i" rummet såsom bilden visar? Om så är fallet varför? :thinking:
 
Förlåt men va? Hur kan en del ens anse att det där är ok och att du kommer vänja dig.

Det där är bara fel och hade det hänt mig hade jag idiotförklarat hantverkaren.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
En skillnad från de normala ”skylla på hantverkarna” trådarna så har ju hantverkarnen faktiskt frågat TS. Rent avtalsmässigt har dom gjort rätt. Även om jag håller med om att resultatet är dåligt.
 
richardtenggren
Ja, de är ju garanterat monterade på mitten av något, frågan är bara vilken referens hantverkaren tagit ut mitten i från...

Det är ändå fantastiskt hur många i blåställ som står upp för varandra i nästan alla lägen här på forumet, hur tokigt det än kan bli, förutom då när det rör sig om utländsk arbetskraft...
 
  • Gilla
Rebecca124 och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Holmspels workaround eller göra om!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.