Hej!

Jag har en stomme på en utbyggnad som står öppet (tak finns). Ambitionen var att hinna få på fasad på den innan vintern, men det börjar kännas som att det inte kommer hinnas med. Min tanke var att sätta dit vindduken och spikreglarna (CC600), och sedan någon skiva ovanför, så att vindduken inte blir utsatt för UV-strålning och alltför mycket ruskväder.

Är det någon som vet om det räcker med obehandlad masonit/board för detta, eller behövs det kraftigare grejer?
T.ex https://www.hornbach.se/shop/Hard-Board-Basic-2-7x1220x2440-mm/8443469/artikel-detaljer.html
 
Claes Sörmland
E Edvuld skrev:
Hej!

Jag har en stomme på en utbyggnad som står öppet (tak finns). Ambitionen var att hinna få på fasad på den innan vintern, men det börjar kännas som att det inte kommer hinnas med. Min tanke var att sätta dit vindduken och spikreglarna (CC600), och sedan någon skiva ovanför, så att vindduken inte blir utsatt för UV-strålning och alltför mycket ruskväder.

Är det någon som vet om det räcker med obehandlad masonit/board för detta, eller behövs det kraftigare grejer?
T.ex [länk]
Det räcker helt klart, här finns det gott om röda stugor som har haft rödmålad masonit som fasad sedan kanske 70-80-talet.

Jag antar att vi talar om oljehärdad board, den vanliga i handeln. Den ovanliga masoniten utan olja lär ta upp mycket vatten.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Asfaboard istället för vindduk? Så behöver du inte sätta upp andra skivor för att sen riva bort.
Tror att den är OK att ha som ytskikt under en kortare period.

Även utegips är väl OK antar jag.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Edvuld skrev:
Är det någon som vet om det räcker med obehandlad masonit/board för detta, eller behövs det kraftigare grejer?
T.ex [länk]
Klickade nu på din länk och inser att du faktiskt hittat obehandlad masonit och inte oljehärdad. Inte för utomhusbruk säger jag.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Om du sätter masonit på spikreglar kommer den mjukna och göra glipor.
Den behöver slätt underlag åtminstone i skarvarna samt läkt utanpå för att inte ramla av.
Jag har provat på ett uthus på landet.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Kolla på
Isola Tyvek® UV Facade
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Varför inte utegips
Då har du färdig fasad som du kan sätta valfri yta på
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…

Bästa svaret

AXS
Sätt ett till lager vindduk över spikreglarna. Kommer hålla över vintern.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Utegips verkar inte gilla full exponering för hällregn etc. under någon längre tid, annars hade det varit bättre än OSB då de ligger på samma pris.

Oljehärdad board är ju tyvärr inte så billigt det heller.

Jag kommer köra på dubbla lager vindduk - det blir ju väldigt prisvärt med 20:- /m2 och går ju väldigt snabbt att få upp =)
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.