Visst de kan kräva vad de vill.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M
Tack för alla svar! :) Skrev fel, det var alltså idag det var kontraktsskrivning och nu är vi husägare. Jag ringde banken och handläggaren hade övertolkat något utdrag från Lantmäteriet, pantbreven var inte borta utan hon menade att det fanns risk för att två av pantbreven var borta då de var gamla och fysiska sådana. Mäklaren hade koll på allt och de fysiska pantbreven finns.

Det många av er skrev stämmer helt överens med vad handläggare på banken sa, dvs. om pantbrev är borta skriver man kontrakt som vanligt men banken håller inne motsvarande belopp av köpeskillingen på spärrat konto i säljarens namn tills pantbrevet är dödat vilket kan ta ett år ca.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
M
Just det, motsvarande belopp +15 % sa hon, eftersom det kan tillkomma kostnader. Oklart varför så mycket som 15 % dock.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Varit med om samma sak. Banken tvingade säljaren att ställa garanti (Pengar på ett låst konto) tills pantbrevet var "dödat" tror det tog drygt ett år ... tyvärr fick jag betala avgiften för ett nytt pantbrev på samma belopp. Säljaren förnekade att det pantbrevet fans. Bättre ordning med dagens system där det är digitala pantbrev.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
M
C civilingenjören skrev:
När en myndighet vid utsökning eller i annat fall fördelar medel mellan rättsägare i fastighet, har en borgenär rätt att för fordran, som är förenad med panträtt i fastigheten, med den företrädesrätt inteckningen medför enligt lag få betalning ur medlen intill pantbrevets belopp. I den mån detta inte räcker till, erhåller borgenären betalning ur medlen genom ett tillägg. Detta får inte överstiga femton procent av pantbrevets belopp jämte ränta på detta belopp från den dag då fastigheten utmättes, konkursansökan gjordes eller de medel nedsattes som i övrigt skall fördelas. Räntan beräknas för år enligt en räntefot som motsvarar den av Riksbanken fastställda, vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § räntelagen (1975:635) ökad med fyra procentenheter. Förändringar i referensräntan som inträffar efter upprättandet av en sakägarförteckning skall inte beaktas.
Härligt, då fick man svar på det också :)
 
Jag har varit med om en liknande situation, mäklaren flaggade för att säljarna inte kunde hitta ett av pantbreven (på 100k tror jag ?) och banken blev mycket "upprörda" och förklarade hur mycket problem det innebar att döda pantbrev och att vi hade ett faktiskt problem här. Dom målade ut att det var en lång process och dom ville invänta den innan vi kunde köpa.

Lyckligtvis så kom säljarna snabbt på att dom hade ett bankfack (på annan ort tror jag ?) och meddelande att dom skulle leta där, när dom gjorde detta så hittades pantbrevet så det löste sej på bästa sätt och jag slapp ta tag i problemet.

Banken konverterade sen de gamla pantbreven till elektroniska sådana för att slippa problem i framtiden.
 
2016 köpte jag en sommarstuga med borttappat pantbrev, banken (Swedbank) ville ha 3.500kr för att döda det. Det va det inte värt. så jag fixade det själv. I mitt fall var halva jobbet redan utfört 2001 när säljaren köpte stugan och började processen :crysmile:
 
Jag köpte ett hus med borttappade pantbrev. Mäklaren spelade ner det under hela processen men min bank vägrade befatta sig med köpet. Jag hade till slut lite överraskande en vecka på mig innan tillträdet att hitta en ny bank. Så där lagom kul.

Mitt förtroende för mäklarsläktet är fortsatt lågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.