Vi har väldigt djupa element under våra fönster, och ovanför sitter en ful fönsterbräda med ”ventilationsgaller”. Känns verkligen vårdcentral över dessa element/fönsterbrädor. Usch det vill jag få bort!

Någon som har förslag på hur vi kan göra detta snyggare/bättre?

Kan man ta bort gallret helt och täcka för med fönsterbräda istället?

Har funderat på om man kan klä in och dölja elementen på ngt snyggt sätt. Men av de elementskydd jag sett så passar dom inte till mina element. Ngn som vet ngt skydd som kan passa?
 
  • Djupt radiatorvärmeelement under fönster med fönsterbräda och ventilationsgaller ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
Huddingebo
  • Laddar…
AXS
Bygg en bänk över. Kan bli fint att sitta vid fönstret och dricka kaffe.
 
Jag förstår dig.
Själv hade jag bytt elementen till några fina. Men att klä ut de är också vanligt.
Det finns fönsterbrädor av trä med spalter i. Det ihop med en ribbad front i vitmålad trä. Finns många exempel om man söker på nätet.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag förstår dig.
Själv hade jag bytt elementen till några fina. Men att klä ut de är också vanligt.
Det finns fönsterbrädor av trä med spalter i. Det ihop med en ribbad front i vitmålad trä. Finns många exempel om man söker på nätet.
Bor i bostadsrätt så tror inte jag kan byta element hur som helst.
Vet inte riktigt hur jag skulle sätta en fönsterbräda med luftspalt, tänker att det är svårt att få det snyggt i mitten vid spaltluckan i mitten?
Har inte hittat ngn fönsterbräda med rätt mått om jag vill täcka både gamla metallspalten och brädan. Var kan man hitta brädor som inte är standardmått?
 
Redigerat:
BirgitS
R Reffotsirk85 skrev:
Kan man ta bort gallret helt och täcka för med fönsterbräda istället?
Antagligen behöver varmluften från elementen kunna komma upp längs fönstren för att motverka kalldraget från fönstren på något sätt så du kan inte göra något som är helt tätt.

Det påminner om fönstren och elementen vi hade i huset från 80-talet men det var en vanlig fönsterbräda på konsoler där typ: https://www.bauhaus.se/dorrar-fonster/fonster/fonsterbankar
Monterad så att det blev några cm mellanrum mellan fönsterfodret och fönsterbrädan. I ditt fall kanske så att brädan är längs långsidan av spaltventilen. Alltså i stället för nuvarande galler och bräda och konsoler har du ju redan där.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Antagligen behöver varmluften från elementen kunna komma upp längs fönstren för att motverka kalldraget från fönstren på något sätt så du kan inte göra något som är helt tätt.

Det påminner om fönstren och elementen vi hade i huset från 80-talet men det var en vanlig fönsterbräda på konsoler där typ: [länk]
Monterad så att det blev några cm mellanrum mellan fönsterfodret och fönsterbrädan. I ditt fall kanske så att brädan är längs långsidan av spaltventilen. Alltså i stället för nuvarande galler och bräda och konsoler har du ju redan där.
Tänker du typ så här?
 
  • Handritad skiss av ett byggprojekt föreställande en vinkelkonstruktion med två stag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Japp, något sånt eftersom det ser mer normalt ut.
 
Finns såna fönsterbrädor att köpa
 
  • Träfönsterbräda med långa utskurna ventilationsöppningar framför fönster med skog reflekterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns såna fönsterbrädor att köpa
Var då?
 
Ventilerade fönsterbänkar finns i närmsta bygghandel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.