M Munkfors skrev:
[bild] Här är ändträ över ett fönster på gaveln. Har grundoljat två ggr innan uppsättning.

Behöver man alltså inte behandla ändträt mer än så? Svårt att komma åt är det också
En sak vad man behöver och en annan som handlar om estetik.
En bild på min 10 år gamla carport med ändträ nere i marknivå, helt intakt. Inte ens grundoljat.
Grå trävägg av carport och dess undre del vid marknivå med stenar och löv, utan synlig skada eller oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zkee
  • Laddar…
Det ser ju bra ut (y)
 
GoC GoC skrev:
n bild på min 10 år gamla carport med ändträ nere i marknivå, helt intakt. Inte ens grundoljat.
Måste vara att den står luftigt och soligt, på min fars bod där målaren "glömde" måla ändträet är det mjukt och ruttnar friskt. Den står dock någon meter från ett stort buskage så den får inte mycket sol. Den är också ca 10 år.

Ps Fint bygge TS (y)
 
I InsidersUnited skrev:
Måste vara att den står luftigt och soligt, på min fars bod där målaren "glömde" måla ändträet är det mjukt och ruttnar friskt. Den står dock någon meter från ett stort buskage så den får inte mycket sol. Den är också ca 10 år.

Ps Fint bygge TS (y)
Tack. Har ju som sagt tänkt kapa till underkanten på panelen nästa år och måla ändträ. Vad är praxis vid ändträ över fönster? Kan jag nöja mig med att jag grundoljat med pensel två varv? Så svårt att komma åt där nu när det är spikat.
 
Inga idéer om det?
 
M Munkfors skrev:
Inga idéer om det?
Borde väl fungera ypperligt.
 
  • Gilla
Munkfors
  • Laddar…
Nu står ju två väggar med bara bottenbrädor på. Det borde väl ändå täcka tillräckligt för att inte höstbyarna ska blåsa av taket?
 
Röd trädgårdsbod med löst takpannor staplade mot väggen för att förhindra att de blåser bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill inte att detta blåser bort
 
Ej färdigställt rött trähus med oisolerade väggar och exponerade brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså såhär det ser ut. Tar nog 2-3 veckor innan locken är uppe. Ska sätta upp knutar, lockstöt och foder först förutom att jobba.

Någon fara att lämna det så här?

Dessutom; sätter grundmålade lock sen. Klarar de vintern utan färdigmålning? Börjar bli kallt och jävligt att stå och måla.
 
Undvik att stänga in fukt, ytfuktheten ska ej överstiga 18% på det virke som byggs in.
Med det sagt går det säkert att lämna det så, eftersom din panel sitter direkt på stommen.

Grundmålat över vintern är inga problem. Dock tveksamt temperatur för målning utomhus nu, ganska kallt på nätterna.
Inte optimalt - men det beror lite på hur noga man vill vara.
 
Jag bygger nog inte in fukt eftersom jag inte använder nån plast eller vindpapp. Inget golv inlagt och öppet vid takfoten. Det är välventilerat med andra ord. Sen tänkte jag lägga golvbräder med lite glipa också. Blir nog ingen mer utomhusmålning i år. Ska bara måla knutbrädor och lockstöt innan jag sätter upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.