Hej!

Jag är lagd lite åt det neurotiska hållet och har precis börjat fundera på ett renoveringsprojekt jag sysslade med för ett par år sedan. I ett hus från 40-talet rev jag upp en plastmatta med någon slags golvklister samt spånfiber-plattor under utan att överväga asbestrisken i detta. Mattan var lagd ovanpå det ursprungliga parkettgolvet uppskattningsvis på 60-70-talet. Då det var ett tag sedan har jag endast en bild på mattan, men det skulle vara intressant att veta vad ni på forumet tror - kan det ha funnits asbest i detta?

Samtidigt rev jag ner en väg med puts som dock var original från 40-talet. Detta var väldigt poröst samt dammigt och åt sig in i alla springor i lägenheten. Än idag finns ett fint lager kvar på vissa husgeråd. Har läst att även puts kan ha innehållit iblandat asbest, men att detta är ovanligare - vad tror ni risken är i detta fall?

Förstår att det är svårt med så lite att gå på, och då detta hände för ett tag sedan är det svårt att provta. Skulle dock vara skönt med en riskbedömning av er lite mer erfarna på området för att veta ifall jag borde agera på detta idag. Hyr ut lägenheten i andra hand och undrar ifall jag borde efterforska detta mer på något sätt.
 
  • En delvis exponerad tegelvägg med gammalt, poröst puts och synliga skador, i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv under renovering med delvis borttagen plastmatta och klister på äldre parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Jag har ingen anning om det är asbest.

Men frågan är om det inte är bättre att släppa detta och gå vidare. Vad går det göra nu mer än grubbla?
 
Ser inte ut som asbests , men ta ett prov och skicka, lönlöst att spekulera.
 
Oavsett om det var asbest i så har du blivit exponerad en gång, det kommer inte påverka alls. Du har väl städat lägenheten sedan dess?
Du behöver inte oroa dig.
 
Staffans2000
Låt oss låtsas att allt du visar är Asbest. Vad tänker du nu många år senare, göra åt det? Bygga en tidsmaskin:thinking:?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.